حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی رو به کاهش

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ که نتایج آن روز چهارشنبه منتشر شده، حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی در مناقشه فلسطین برای نخستین بار طی دهه گذشته کاهش یافته، اگرچه هنوز به نظر می‌رسد اغلب آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه «گالوپ»، ۵۹ درصد آمریکایی‌ها در مسئله فلسطین از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و ۲۱ درصد از شهروندان آمریکایی حامی فلسطین هستند. میزان حمایت آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۴ درصد بوده و آمار امسال کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ به شمار می‌آید.

حمایت از اسرائیل در میان جمهوری‌خواهان از ۸۷ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۷۶ درصد طی سال جاری رسیده و در میان دموکرات‌ها نیز حمایت از رژیم صهیونیستی از ۴۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۳ درصد طی سال ۲۰۱۹ رسیده است.

در سال‌های گذشته نشانه‌های متعددی از افول محبوبیت رژیم صهیونیستی در آمریکا، حتی میان یهودیان آمریکایی ظاهر شده است. شبکه «الجزیره» امسال مستندی با عنوان «لابی اسرائیل» ساخت که نشان می‌داد سران لابی موسوم به «کمیته عمومی آمریکا-اسرائیل» (ایپک) از افت محبوبیت رژیم صهیونیستی در آمریکا نگران هستند.

رویکرد انتقادی به تل‌آویو حتی به کنگره آمریکا نیز راه یافته و در هفته‌های گذشته «ایلهان عمر» از نمایندگان مسلمان تازه راه‌یافته به کنگره به دلیل انتقاد از نقش پول گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی در سیاست آمریکا، به شدت از سوی این لابی‌ها تحت فشار قرار گرفته است.