ادامه انتقاد‌ها از نماینده مسلمان کنگره آمریکا

در آستانه رأی گیری در کنگره آمریکا درباره قطعنامه‌ای در ردّ یهودی ستیزی، انتقاد‌ها از یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل اظهارات جنجالی او درباره حمایت آمریکا از اسرائیل روز سه شنبه نیز ادامه یافت.

خانم ایلهان عمر (Ilhan Omar)، تنها نماینده کنگره که دارای حجاب اسلامی است، هفته گذشته حمایت برخی لابی کنندگان و مسئولان آمریکایی با یک رژیم خارجی را محکوم کرد. منظور او از رژیم خارجی، اسرائیل بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، روز سه شنبه در صفحه توییتر خود آنچه را که "نظرات هولناک" خواند، تقبیح نمود و اضافه کرد اسرائیل یک روز تیره را تجربه کرد.

از سوی دیگر الیوت انجل (Eliot Engel)، رییس دموکرات کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت:این غیر قابل قبول و عمیقاً توهین آمیز است که یک نفر، وفاداری شهروندان آمریکایی به نظرات سیاسی خود از جمله حمایت آن‌ها از روابط میان آمریکا و اسرائیل را زیر سئوال ببرد.

ایلهان عمر در ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۷) نیز گفته بود که آیپک، اصلی‌ترین نهاد حامی اسرائیل در آمریکا، به مسئولان سیاسی آمریکا در قبال حمایت از اسرائیل پول می‌دهد.

الیوت انجل استفاده از عبارت "پول یهودی" را که به زعم او ضد یهودی است، از سوی خانم ایلهان عمر، محکوم کرد.

در واکنش به این اظهارات، سناتور‌های آمریکایی تصمیم گرفتند قطعنامه‌ای در محکومیت یهودی ستیزی ارائه کنند. قرار است روز چهارشنبه این قطعنامه به رأی گذاشته شود.

ایلهان عمر که یک پناهنده سابق سومالیایی است ایراد سخنان ضد یهودی را رد کرد.

او روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت:مخالفت با نتانیاهو و اشغالگری به معنای یهودی ستیزی نیست. هر روز به من می‌گویند که اگر طرفدار اسرائیل نباشم، ضد آمریکایی محسوب می‌شوم. از نظر من این یک مشکل است و من تنها کسی نیستم که با این مشکل درگیرم.

در میان حامیان این نماینده کنگره آمریکا می‌توان به خاخام دیوید میواسیر (David Mivasair)، اشاره کرد که گفته است:آنچه او گفته و انجام داده ضد یهودی به شمار نمی‌آید.

در حقیقت خانم عمر و رشیده طالب، دیگر نماینده مسلمان کنگره، از زمان اعلام حمایت خود از کارزار "بایکوت، عدم سرمایه گذاری، تحریم" آماج انتقاد‌ها قرار گرفته اند. این کارزار همه ملت‌ها را به تحریم اقتصادی، فرهنگی و علمی اسرائیل به دلیل اشغال سرزمین‌های فلسطینی فرا می‌خواند.