پیش شرط‌های اوکراین برای تل آویو پیش از سفر کوهن به کی‌یف

 تارنمای خبری صهیونیستی «واللا» به نقل از مقامات اوکراینی وصهیوینستی که به نامشان اشاره نکرده، گزارش داد که تل آویو باید سلسله اقداماتی را در چارچوب آماده سازی سفر کوهن به کی‌یف اتخاذ کند.

مقامات اوکراینی از کوهن خواسته اند که در سفر خود به کشورشان مستقیم از حمایت اسرائیل از وحدت سرزمینی اوکراین سخن بگوید و روسیه را محکوم کند.

خواسته دیگر اوکراین است که تل آوی حمایت خود را طرح صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کند، طرح صلحی که چند هفته پیش مطرح شد و خواستار عقب نشینی روسیه از همه اراضی اوکراین شده است.

دیگر خواسته اوکراین پیش از سفر کوهن به آن کشور این است که صهیونیستها همچنین باید با وامی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار موافقت کنند که پیشتر دولت زلنسکی آن را به دولت بنت -لاپید ارائه کرد، اما "آویگدور لیبرمن" وزیر دارایی وقت با آن مخالفت کرد.

خواسته دیگر اوکراین این است که اسرائیل میزبان صدها نظامی و غیرنظامی اوکراینی باشد که در جنگ آسیب دیدند تا در بیمارستان اسرائیل درمان شوند.

تعهد تل آویو به تجهیز اوکراین به سامانه هشدار زودهنگام نسبت به حملات هوایی نیز از دیگر خواسته های مقامات کی‌یف است.

بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی متعهد شده بود که این سامانه را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

علاوه بر این اوکراین خواستار دریافت تجهیزات دفاعی نجات بخش از سوی تل آویو شده است.

کوهن هرچند زمان سفر خود به کی‌یف را اعلام نکرده است، اما گفته که در آینده ای نزدیک به این کشور خواهد رفت.

در صورت سفر کوهن، وی نخستین وزیر صهیونیست خواهد بود که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته (دی/ بهمن ۱۴۰۰) به این کشور سفر می کند.

وزیر امور خارجه جدید رژیم صهیونیستی همچنین ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) به اوکراین تضمین داد که عرضه کمک‌های انسانی را ادامه می‌دهد. با این حال، به طور کلی تل آویو همچنان مواضع محتاطانه‌ای دارد و عرضه سلاح به اوکراین را رد می کند.

پیش شرط اوکراین برای رژیم صهیونیستی چند روز پس از آن صورت می گیرد که وبگاه خبری "آکسیوس" آمریکا نیز چهارشنبه شب اعلام کرد که دولت بنیامین نتانیاهو در سیاست اسرائیل در قبال اوکراین بازنگری می کند و امکان این وجود دارد که تل آویو دولت کی‌یف را به سیستم‌های دفاعی تجهیز کند.

پیش شرط‌های اوکراین برای تل آویو پیش از سفر کوهن به کی‌یف

به دنبال انتشار این خبر، روسیه تل آویو را نسبت به هرگونه تجهیز اوکراین به سلاح تهدید کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: درخصوص تحویل سلاح به اوکراین، ما کشورها را براساس جغرافیا تقسیم نمی کنیم؛ ما می گوییم که هر کشوری که سلاح به کی‌یف تحویل دهد، باید بداند که ما این سلاح‌ها را اهدافی قانونی برای حمله توسط نیروهای روسی می دانیم.

مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ بین روسیه و اوکراین و حمایتش از کی‌یف در برهه‌ای، تنش‌ها در روابط تل‌آویو- مسکو را به اوج خود رسانده بود تا جایی که کاخ کرملین در نیمه تیر ماه دستور تعلیق فعالیت آژانس یهود در مسکو را صادر کرد.

به دنبال آن، یائیر لاپید نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی خواستار تهیه بسته اقدامات متقابل علیه روسیه شد که تنش بی سابقه‌ای را بین دو طرف شکل داد.