خطر گسترش بیماریهای واگیر در مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه

درحالیکه مقام‌های ترکیه در حال سروسامان دادن به آشفتگی پس از زلزله و اقدامات قانونی علیه خرابی خانه‌ها هستند، گروه‌های امدادی در این کشور روز یک‌شنبه، یعنی یک هفته پس از این زمین لرزه، بازهم افراد بسیاری را از زیر آوار بیرون کشانده و اعلام کردند که آمار جانباختگان به بیش از ۳۳ هزار نفر رسیده است.

ترکیه ۲۹۶۰۵ کشته و بیش از ۹۰۰۰۰ مجروح بر اثر فاجعه را گزارش کرده است، در حالی که تعداد تلفات در سوریه حداقل ۳۵۰۰ نفر است.در همین حال، هیئت نمایندگی معارضان سوری اعلام کرد که ۸۵ درصد مناطق زلزله‌زده در شمال سوریه آسیب جدی دیده است.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه اوایل روز گذشته اعلام کرد که مقامات ترکیه تحقیقات در مورد ساخت هزاران ساختمانی که در اثر زلزله فرو ریخته اند آغاز کرده و برای بیش از ۱۰۰ مظنون دستور بازداشت صادر کرده اند. وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار نفر از مناطق زلزله‌زده توسط هواپیما تخلیه شده اند، گفت هم اکنون ۳۴ هزار امدادگر در مناطق آسیب‌دیده در حال جستجوی بازماندگان از زلزله هستند.

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به ارسال بیش از ۱۱۰ تن کمک‌های پزشکی به مناطق زلزله‌زده سوریه نسبت به گسترش بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه هشدار داد.

این مرگبارترین زلزله در ترکیه از سال ۱۹۳۹ بوده و همچنان انتظار می‌‎رود شمار جانباختگان در هر دو کشور سوریه و ترکیه بالاتر رود. در بخش مرکزی شهر «انطاکیه» در جنوب ترکیه، که به شدت از زلزله آسیب دیده است، مغازه‌داران مغازه‌های خود را خالی کردند تا وسایلشان به سرقت نرود. امدادگران و شهروندانی که از شهر‌های دیگر برای کمک آمده‌اند درباره این شهر می‌گویند بدترین وضعیت امنیتی را دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، که اکنون به دلیل انتخابات آتی در معرض اتهامات بسیاری است هم اعلام کرد که با سارقان به شدت برخورد خواهد شد.

خطر گسترش بیماریهای واگیر در مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه

در طول یک هفته اخیر خسارات زیادی در هر دو کشور ترکیه و سوریه گزارش شده است، در بخش شمالی سوریه که سال‌ها با مبارزه دست و پنجه نرم می‌کرده، این خسارات به دلیل اجازه امداد نداشتن بیشتر هم بوده است.

خطوط لوله نفت و گاز نیز در مناطق زلزله‌زده با آسیب شدید مواجه شده که در نتیجه آن بسیاری از آن‌ها از کار افتاده و رساندن سوخت به این مناطق را که در اوج سرمای هوا با مشکل مواجه کرده است. از جمله خط لوله کرکوک عراق به بندر جیهان چند روز به درخواست ترکیه از کار افتاد. «یوسف کاتب اوغلو»، سیاستمدار و بازرگان ترکیه‌ای نیز تأکید کرد که منطقه آسیب‌دیده از زلزله دارای تراکم جمعیتی بالا و زمین‌های کشاورزی گسترده و کارخانه‌های بسیار است.