در زلزله ترکیه و سوریه چه اتفاقی افتاد؟

  زلزله شدید بامداد روز دوشنبه هفته گذشته ششم فوریه ۲۰۲۳ در جنوب ترکیه که مناطقی از شمال سوریه را نیز به شدت لرزاند؛ تاکنون هزاران جان باخته و مصدوم برجا گذاشته است.

این زلزله شدید ۷.۸ ریشتری که در ساعت ۴:۱۷ دقیقه بامداد رخ داد و مرکز آن در شهر قهرمان ماراش ترکیه بود، موجب ویرانی‌های گسترده‌ای در ترکیه و سوریه شده و علاوه بر آمار قربانیان بسیار بالا که در دو کشور به قریب به ۴۰ هزار جان باخته رسیده، آوارگی صدها هزار نفر دیگر را از مناطق زلزله زده به همراه داشته است.

چرا آمارهای زلزله تصاعدی شد؟

تنها ۱۲ ساعت پس از زلزله ویرانگر نخست در مناطق گسترده‌ای از سوریه و ترکیه، زلزله دوم در همان منطقه به قدرت ۷.۶ ریشتر رخ داد، امری که ویرانی‌ها را گسترده‌تر کرد و شمار بیشتری از مردم و حتی نیروهای امداد و نجات را به کام مرگ کشید.

از سوی دیگر، زلزله‌های بالای ۷ ریشتر در مقیاس زلزله‌های «بسیار قوی» رده بندی می‌شوند. دو زلزله اصلی که اخیراً در سوریه و ترکیه رخ داد بالای ۷ ریشتر بودند که همین امر آمار قربانیان و ویرانی‌ها را بشدت بالا برد.

همچنین از زمان وقوع این دو زمین لرزه، هزاران پس لرزه مناطق پرخطر سوریه و ترکیه را لرزانده است، امری که موجب تخلیه گسترده مناطق زلزله زده و سکونت دادن آنها در مناطق امن شود.

بررسی قدرت تخریبی زلزله و امتداد آن در مناطق پیرامونی

در اینفوگرافی زیر که اطلاعات آن از سوی مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا استخراج شده قدرت زلزله در مناطق مختلف ترکیه، سوریه، لبنان، عراق و قبرس ارزیابی شده است.

براین اساس، مناطق به رنگ قهوه‌ای پر رنگ شامل مرکز اصلی زلزله در شهر قهرمان ماراش ترکیه و محدوده نزدیک به آن است که در رده بندی «بسیار ویرانگر» قرار دارند.

مناطق به رنگ قهوه‌ای در اطراف شهر مرکز زلزله در رده بندی «ویرانگر» قرار گرفته‌اند. مناطق به رنگ نارنجی نیز در رده بندی درجات زمین لرزه در رده «شدید» قرار گرفته‌اند. نکته مهم اینکه سه منطقه اصلی که بیشترین قربانیان و ویرانی‌های زلزله در آن رخ داده بر اساس نقشه در مرزهای ترکیه قرار دارد.

در زلزله ترکیه و سوریه چه اتفاقی افتاد؟