تقابل «سوخو-35» روسیه با «اف-35» آمریکا

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد که چهار هواپیمای روسی از جمله یک جت جنگنده و بمب‌افکن به منطقه حائل حریم هوایی بین‌المللی نزدیک آلاسکا پرواز کردند و به دنبال این حادثه شماری از جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده آن‌ها را رهگیری کردند.

به گزارش وبگاه «ارفوس تایمز»، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای روسی در حریم هوایی بین‌المللی باقی ماندند و وارد حریم هوایی آمریکا یا کانادا نشدند. این فعالیت روسیه به طور منظم رخ می‌دهد و عنوان یک تهدید تلقی نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، هواپیماهای روسیه در این ماموریت شامل بمب افکن «توپلوف-۹۵» و جنگنده «سوخو-۳۵» بود و آمریکا نیز با دو فروند جنگنده «اف-۱۶»، دو فروند «اف-۳۵»، هواپیمای «ایی-۱سنتری» و یک سوخت‌رسان به این اقدام روس‌ها پاسخ داد.

تقابل «سوخو-35» روسیه با «اف-35» آمریکا

وزارت دفاع هلند نیز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگنده اف-۳۵ این کشور، دسته پروازی متشکل از سه هواپیمای نظامی روسیه را بر فراز لهستان رهگیری و آن‌ها را به بیرون از حریم هوایی این کشور هدایت کردند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «یک فروند هواپیما که در آن زمان ناشناس بود، از  کالینینگراد به منطقه تحت مسئولیت ناتو در لهستان نزدیک شد».

وزارت دفاع هلند توضیح داد که پس از شناسایی، مشخص شد که این سه هواگرد نظامی، یک فروند هواپیمای جاسوسی ایلوشین-۲۰ام و دو جنگنده سوخو-۲۸ بودند. طبق این گزارش، این وزارتخانه اضافه کرد: « جنگنده‌های اف-۳۵ هلندی از فاصله‌ای این سه هواپیما را اسکورت کردند و سپس ادامه کار را به شرکای ناتو سپردند».

وزارت دفاع هلند همچنین گفت که هشت فروند جنگنده اف-۳۵ این کشور برای ماه‌های فوریه و مارس در لهستان مستقر شده‌اند. پیش از این، نهادهای امنیتی نروژ در برآورد تهدیدهای امنیتی سالانه ادعا کردند که روسیه بزرگترین تهدید برای این کشور و اروپایی‌ها به شمار می‌آید.