دردسرهای پادشاه انگلیس با مخالفان نظام

اعضای جنبش جمهوری‌خواه انگلیس در این حرکت اعتراضی شعار می‌دادند «چارلز پادشاه ما نیست» و «نظام سلطنتی باید برچیده شود». آن‌ها همچنین شعارنوشته‌هایی را با مضمون اعتراض به موجودیت نظام سلطنتی در انگلیس حمل می‌کردند.

یکی از سخنگویان این جنبش به خبرنگاران گفت: ما مصمم هستیم این پیام را برسانیم که اعتراض به خانواده سلطنتی اشکالی ندارد.

وی با اشاره به مراسم تاج‌گذاری چارلز که قرار است سه ماه دیگر برگزار شود، افزود: به جای تاجگذاری بیهوده، ما به یک بحث عمومی جدی درباره آینده حاکمیت در انگلیس نیاز داریم. ما معتقدیم که باید از مردم بریتانیا پرسید که آیا شما چارلز را می خواهید ؟ او تصریح کرد که بسیاری از افراد جامعه انگلیس مخالف نظام سلطنتی هستند و باید در این رابطه بحث جدی صورت گیرد.

چارلز از سپتامبر گذشته، پس از فوت مادرش ملقب به الیزابت دوم، سکان تاج و تخت را بدست گرفته است. مراسم تاج‌گذاری او قرار است در ماه می (اردیبهشت/ خرداد) برگزار شود. او در چندین سفری که بعد از تکیه زدن بر کرسی پادشاهی، به شهرهای انگلیس داشته، با تجمع مخالفان نظام سلطنتی رو برو شده و در چند مورد با پرتاب تخم‌مرغ مورد استقبال قرار گرفته است.

پادشاه انگلیس دیروز (چهارشنبه) برای بازدید از «میلتون کینز» در جنوب انگلیس که به تازگی از جایگاه شهری برخوردار شده است راهی این منطقه و بار دیگر با تظاهرات اعتراضی جنبش جمهوری‌خواهان روبرو شد. چارلز در این سفر از همراه هم شانس نیاورد. کاملیا همسرش قرار بود در این سفر او را همراهی کند که به دلیل ابتلا به کرونا خانه‌نشین یا به عبارت بهتر کاخ‌نشین شده است.

پادشاه انگلیس در جریان سفرش به «میلتون کینز» از کلیسای تاریخی این شهر بازدید کرد و بی سر و صدا به لندن بازگشت.

اعتراض‌ها در آستانه برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز در شرایطی که مردم جزیره تحت فشار هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و تورم دو رقمی روزگار دشواری را سپری می‌کنند، بالا گرفته است.

جنبش جمهوری‌خواه انگلیس که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد سالهاست که برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس را خواهان است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر اعضای دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) هم مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و از خواندن سرود ملی انگلیس در تمجید از ملکه الیزابت خجالت می‌کشند.

تحقیقات موسسه نظرسنجی «یوگوو» (YouGov) حاکیست که فقط ۱۵ درصد اعضای این حزب به تاریخ انگلیس مفتخر و ۴۳ درصد دیگر از تاریخ استعمارگری آن شرمنده و سرافکنده هستند. بر همین اساس ۶۲ درصد برافتادن نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری را خواستار هستند.