ایتالیا به اوکراین جنگنده نمی‌دهد

 جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا می‌گوید که این کشور برنامه‌ای برای ارسال جنگنده به اوکراین نداشته و ادعای رسانه‌های ایتالیا درباره آمادگی رم برای تامین جنگنده برای کی‌یف را رد کرد.

ملونی که دیروز (سه‌شنبه) به کی‌یف سفر و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرده بود، به پرسشی درباره گزارش اخیر نشریه «لاریپابلیکا» مبنی بر آمادگی ایتالیا برای اهدای پنج جنگنده به اوکراین، پاسخ داد.

ملونی دراین‌باره گفت: در حال حاضر، تامین جنگنده روی میز نیست. این تصمیم نیازمند مشورت با شرکای بین‌المللی است.

ملونی اما تاکید کرد که ایتالیا در حال کار روی بسته تسلیحاتی جدیدی برای ارسال به اوکراین است که در آن چند سامانه پدافند هوایی همچون سامانه سطح به هوای SAMP/T وجود دارد که با همکاری فرانسه به کی‌یف ارسال خواهد شد.

گرچه ملونی از ارائه جزئیات درباره این محموله تسلیحاتی جدید خودداری کرد، آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا گفته است که این کشور ظرف چند هفته آتی، برای اوکراین سامانه پدافندی ارسال می‌کند.

ایتالیا به اوکراین جنگنده نمی‌دهد

در حالی که کی‌یف همواره از شرکای غربی درخواست جنگنده کرده است، تاکنون هیچکدام از آنها برای تامین جنگنده متقاعد نشده است. برخی کشورهای عضو ناتو همچون لهستان و اسلواکی، پیشنهاد داده‌اند که از انبار خود جنگنده‌های میگ ۲۹ قدیمی را به اوکراین بدهند.

هرچند لهستان همواره صراحتاً خواستار ارسال جنگنده به اوکراین شده، آندژی دودا رئیس جمهور این کشور اخیراً اعلام کرده که ورشو کمتر از ۵۰ فروند جنگنده در اختیار دارد.