زلنسکی فهرست تسلیحات مورد نیاز کی یف را به واشنگتن ارسال کرد

شبکه سی ان ان در گزارشی اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین ، در حال برنامه ریزی برای ارسال فهرستی از تسلیحات مورد نیاز کی یف به واشنگتن است که به نظر می‌رسد شامل جت‌های جنگنده F-۱۶ نیز باشد.

زلنسکی در اوایل این هفته با مایکل مک کال، رئیس امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در کی‌یف دیدار کرد و در این جلسه گفت فهرستی از سلاح‌هایی را که اوکراین برای پیروزی به آن نیاز دارد را در اختیار هیئت آمریکایی قرار می‌دهد، که شامل جنگنده‌های F-۱۶ برای «سرعت دادن به پایان درگیری با روسیه» می‌شود.

در همین حال، یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا در جمع گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه که بر سر موضوع ارسال تسلیحات به کی یف اختلاف نظر دارند، گفت که تحویل جنگنده‌های F-۱۶ و موشک‌های دوربرد به ارتش اوکراین ضروری است.

زلنسکی فهرست تسلیحات مورد نیاز کی یف را به واشنگتن ارسال کرد

کی‌یف مدت‌هاست که از آمریکا و سایر متحدان ناتو درخواست جنگنده‌های F-۱۶ برای استفاده علیه روسیه کرده است. پولیتیکو در ژانویه به نقل از منابع گزارش داد که در بحبوحه آماده سازی اوکراین برای حمله برنامه ریزی شده در بهار امسال گروهی از مقامات نظامی آمریکا بی سر و صدا در حال لابی کردن برای تحویل F-۱۶ به کی یف هستند.

دیروز نیز رئیس جمهور اوکراین، آخرین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه را "قدرتمند" ارزیابی کرد و بر تلاش‌های کی یف برای گسترش اقدامات علیه صنعت هسته‌ای روسیه، روس اتم، و همچنین کسانی که در "برنامه موشکی" و "باج گیری هسته ای" دست دارند، تاکید کرد.

دور دهم تحریم‌ها علیه مسکو شامل اقداماتی از قبیل تحریم ۱۲۰ فرد و نهاد روسی و همچنین محدودیت‌های صادراتی محصولات صنعتی و فناوری حیاتی به روسیه به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد یورو است.