آمریکا: ارسال سلاح مرگبار به روسیه پیامد‌های جدی دارد

مقامات ارشد دولت آمریکا روز یکشنبه نسبت به ارسال سلاح‌های مرگبار از چین به روسیه هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که چین تاکنون سلاح‌های مرگباری به روسیه نداده، اما ایالات متحده پشت درهای بسته به صراحت اعلام کرده که چنین اقدامی پیامد جدی خواهد داشت.

سالیوان گفت: «پکن باید تصمیمات خود را در مورد نحوه ادامه کار بگیرد، اینکه آیا کمک نظامی می‌کند. اگر این مسیر را ادامه دهد، هزینه‌های واقعی برای این کشور خواهد داشت.»

سالیوان بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که مقامات آمریکایی پشت درهای بسته به همتایان چینی خود در مورد این مسئله هشدار داده‌اند.

 آمریکا: ارسال سلاح مرگبار به روسیه پیامد‌های جدی دارد

«ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا نیز روز یکشنبه در مورد چین  گفت: «مطمئن هستیم که رهبری چین در حال بررسی ارائه تجهیزات مرگبار است. هرچند ما شواهدی مبنی بر ارسال قطعی تجهیزات مرگبار نمی‌بینیم.»

این در حالی است که «مایکل مک کال» نماینده جمهوریخواه،  و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اطلاعات ایالات متحده نشان می‌دهد پهپادها از جمله سلاح‌های مرگباری هستند که چین در نظر دارد برای روسیه ارسال کند.

وزارت دفاع آمریکا  پنجشنبه  گذشته تاکید کرد که باز ماندن مسیرهای ارتباطی با روسیه و چین برای جلوگیری از ارزیابی‌های اشتباه مهم است. بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، واشنگتن تاکنون شاهد هیچ گامی از سوی چین برای ارائه تسلیحات به روسیه نبوده، اما آمریکا شاهد آن بوده که پکن این گزینه‌ را بر روی میز باقی گذاشته است (جزئیات بیشتر). 

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.