هشدار بلینکن به پکن در مورد تحویل جنگ افزار به روسیه

از خبرگزاری تاس؛ بلینکن در آستانه پایتخت قزاقستان افزود: واشنگتن به چین در باره پیامدهای احتمالی تحویل چنین کمک هایی به مسکو هشدار داده و گفته که آمریکا در اعمال تحریم بر شرکت ها و شهروندان چین در صورت نقض تحریم های واشنگتن بر روسیه و یا هر اقدامی برای حمایت از تلاش های ارتش این کشور، به خود تردیدی راه نخواهد داد.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز گفت که ارتش آمریکا هیچ گونه انتقال تسلیحات از چین به روسیه را ثبت نکرده است، اما احتمال بررسی این گزینه را در پکن، رد نمی کند.

نبیله مسرالی سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا چند روز بعد گفت که این نهاد مدارک و شواهد آشکاری در باره تحویل جنگ افزارهای مرگبار چین به روسیه در دست ندارد.

وی افزود: پکن نمی تواند در مورد حمله روسیه به اوکراین، از هر ۲ سوی این بحران بهره برداری کند و نباید در صورت دامن زدن به شعله های این جنگ، پیشنهاد صلح ارایه کند و عرضه جنگ افزارهای مرگبار چینی به روسیه، برای پکن در روابطش با ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، مشکل ایجاد خواهد کرد.

بلینکن در ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ماه) مدعی شد که پکن عرضه تسلحیات به روسیه را بررسی می کند که ممکن است در اوکراین به کار برده شود.