دیگر به هیچ شریکی در غرب تکیه نمی‌کنیم

« سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (جمعه) به غرب هشدار داد که این کشور اجازه منفجر کردن دوباره خطوط لوله انتقال نفت و گاز را به آنها نخواهد داد.

لاوروف طی سخنرانی در نشست چهارجانبه هند موسوم به «مجمع رایسینا» گفت: «سیاست انرژی روسیه بر شرکای قابل اعتمادی از جمله چین و هند متکی خواهد بود، اما نه بر کشورهای غربی».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی توضیح داد: «جنگی که ما در تلاش برای توقف آن هستیم و با استفاده از اوکراین علیه ما آغاز شد، بر سیاست روسیه از جمله سیاست انرژی تأثیر گذاشته است. به‌طور خلاصه، آنچه تغییر کرده است این است که ما دیگر به هیچ شریکی در غرب تکیه نخواهیم کرد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه اظهار داشت که کشورهای گروه ۲۰ از زمان تأسیس این نهاد، به وضعیت عراق، لیبی، افغانستان یا یوگسلاوی اشاره نکرده‌اند، اما اکنون که روسیه شروع به دفاع از خود کرده است، آنها فقط در مورد اوکراین صحبت می‌کنند.

دیگر به هیچ شریکی در غرب تکیه نمی‌کنیم

طبق این گزارش، لاوروف در این‌باره تصریح کرد: «هیچ چیز برای گروه ۲۰ به جز اوکراین جالب نیست. این مایه شرمساری است. هیچکس حتی اشاره نکرد که چه اتفاقی می‌افتد، گروه ۲۰ باید در مورد موضوعات مالی و اقتصاد کلان صحبت کند که برای آن ایجاد شده است».

وی در ادامه از نمایندگان اندونزی و هند در این نشست پرسید که آیا گروه ۲۰ تا به حال در بیانیه‌های نهایی خود به بحران‌های عراق، لیبی، افغانستان یا یوگسلاوی واکنش نشان داده است یا خیر.

به نوشته اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو دیگر به غرب اجازه نخواهد داد خطوط لوله انتقال نفت و گاز را منفجر کنند.

در همین نشست، وزرای خارجه آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا مشترکاً ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، خواستار تنبیه مسکو به‌دلیل به‌راه انداختن جنگ اوکراین شدند.