تردید آمریکا در صدور روادید برای وزیر صهیونیست

 آکسیوس نوشت که بزالل اسموتریچ (Bezalel Smotrich) وزیر دارایی اسرائیل دارای گذرنامه دیپلماتیک است و در روزهای آتی به آمریکا سفر خواهد کرد. وی پیشتر از تل آویو خواسته بود تا یکی از روستاهای فلسطینی را با خاک یکسان کند.

به نوشته این تارنمای آمریکایی، عدم صدور احتمالی روادید این وزیر ارشد دولت اسرائیل، حرکتی بی سابقه در تاریخ روابط تل آویو – واشنگتن خواهد بود.

پیشتر ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان اسموتریچ را تقبیح کرده و آن را "غیر مسئولانه و زننده" خوانده بود.

گر چه هنوز تصمیمی درمورد صدور روادید برای این وزیر اتخاذ نشده، با این حال آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت که مقام های وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر به همتایان اسرائیلی خود اشاره کرده اند که اگر اسموتریچ سفر خود را لغو کند، خوشحال خواهند شد.

پیشتر بیش از ۵ هزار شهروند آمریکایی با امضای دادخواستی، خواستار ممانعت از ورود وزیر مذکور به آمریکا و لغو ویزای او شده بودند.

در این دادخواست آمده که وزارت خارجه آمریکا باید گام هایی فراتر از محکومیت اظهارات اسموتریچ، مبنی بر قتل عام مردم فلسطین اتخاذ کند.

تردید آمریکا در صدور روادید برای وزیر صهیونیست

شهروندان آمریکایی در دادخواست خود به حملات منظم و برنامه ریزی شده شهرک نشینان صهیونیست علیه شهرها و روستاهای فلسطینی، ایجاد رعب و وحشت و همچنین به آتش کشیدن خانه های مردم فلسطین در مناطق حواره، بورین و زعتره اشاره کرده اند.

در بخشی از این دادخواست آمده است: تنها یک هفته بعد از اقدام صهیونیست ها در کشتار مردم فلسطین در شهر نابلس که طی آن ۱۱ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند، اسموتریچ خواستار ویرانی و محو روستای حواره فلسطین شده است.