شکاف بر سر همکاری‌های امنیتی تل‌آویو-واشنگتن

وب سایت المانیتور در گزارشی به اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در همکاری‌های امنیتی تحت تاثیر تندروها در تل آویو پرداخته و گزارش داده است که سفر هفته گذشته ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تل آویو این اختلافات را آشکار کرد.

یک مقام ارشد امنیتی تل آویو که نخواسته نامش فاش شود، به المانیتور گفت: «آنچه از ژنرال میلی شنیدیم، بی سابقه بود. یادم نمی آید که متحدان آمریکایی ما هیچگاه با ما چنین تند صحبت کرده باشند. آنچه آمریکایی‌ها، از جمله میلی، از کانال‌های بسیاری به ما می‌گویند، ساده است: اگر می‌خواهید با ما در مورد ایران، در مورد تامین اس -۴۰۰ روسیه [سیستم دفاع هوایی] به ایران، درباره غنی‌سازی اورانیوم و تحریم‌ها با ما صحبت کنید، باید اراضی [فلسطینی] را آرام کنید.»

به گفته این مقام ارشد صهیونیستی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از وزرای تندرو کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و از نتانیاهو خواست که تصمیم بگیرد که در کدام سمت ایستاده است. این ژنرال آمریکایی با اشاره به شورش شهرک نشینان افراطی یهودی که خودروها و خانه ها را در روستاهای فلسطینی تخریب می کنند، به مقامات سیاسی و نظامی تل آویو گفته است: «این شرایط قابل تحمل نیست.»

یکی دیگر از مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی نیز این هفته به المانیتور گفت که او به ویژه نگران است زیرا کانال های امنیتی حرفه ای با واشنگتن همیشه پایدار بوده است، حتی زمانی که روابط دیپلماتیک و سیاسی متشنج بوده است، اما این روابط اکنون در خطر قرار گرفته اند. او که نخواست نامش فاش شود، گفت: «وضعیت امروز یک تجربه متفاوت است.» وی افزود آمریکایی ها از ما خسته شده اند. آنها قصد ندارند نتانیاهو را به واشنگتن دعوت کنند. اگر به همین منوال ادامه یابد، نتانیاهو در حاشیه کنفرانس سالانه سازمان ملل در نیویورک با جو بایدن فقط در یک راهرو ملاقات خواهد کرد.

شکاف بر سر همکاری‌های امنیتی تل‌آویو-واشنگتن

سفر بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به آمریکا نیز تنش های آمریکا و تل آویو را افزایش داده است. اسموتریچ هفته گذشته گفته بود که شهرک فلسطینی حواره را باید از بین ببرد، و این اظهارنظر موجی از واکنش های منفی را به همراه داشت. آمریکا هم فقط پس از عذرخواهی او در فیس بوک، به او ویزای دیپلماتیک داد. با این حال بعید است که با توجه به وجود اختلافات، او ملاقات رسمی در واشنگتن داشته باشد. علاوه بر این، بر اساس گزارش های خبری رژیم اسرائیل، مقامات آمریکایی از شرکت در گردآوری کمک مالی سالانه اوراق قرضه رژیم اسرائیل، که اسموتریچ به آن دعوت شده است، خودداری کرده اند.

مقامات صهیونیستی همچنین نگران آسیب احتمالی همکاری اطلاعاتی با ایالات متحده هستند. یک مقام ارشد امنیتی سابق که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «سازمان‌های اطلاعاتی غربی با آگاهی از حضور افراطی‌هایی مانند بن‌گویر و اسموتریچ در کابینه نتانیاهو بدنبال فاصله گرفتن از تل آویو هستند.»