محاکمه نتانیاهو سرعت می‌گیرد

انتظار می‌رود قضات در تلاش برای تسریع در روند محاکمه ای که در آن تنها ۴۰ شاهد در طول دو سال گذشته، شهادت داده اند، محدودیت‌های زمانی برای شهادت شهود اعلام کنند.

تا به امروز، سرعت محاکمه عملاً توسط دادستان‌ها و وکلای مدافع تعیین می‌شد و هر دو طرف تخمین‌هایی را به دادگاه منطقه‌ای اورشلیم (قدس) ارائه و اعلام می‌کردند که انتظار دارند چه مدت برای بازجویی از هر شاهد وقت صرف کنند. اما یکی از سه قاضی، عود شهام، پیشنهاد کرده است که از این پس برای هر شاهد فقط نیم روز تا یک روز در نظر گرفته شود.

تعیین محدودیت زمانی برای شهادت شاهدان رویه‌ای پذیرفته شده در محاکمات جنایی است، اما با توجه به حساسیت عمومی این پرونده، قضات تاکنون از محدود کردن هر یک از طرفین خودداری کرده اند، حتی اگر وکلای مدافع اغلب از یک شاهد در مورد همان موضوع سؤال می‌کنند.

جلسه دوشنبه اولین جلسه در حدود شش هفته آینده خواهد بود. بدون توجه به هرگونه تغییر غیرمنتظره، جلسات دادرسی سه روز در هفته تا آغاز تعطیلات تابستانی دادگاه در ۲۱ جولای برگزار می‌شود.

در خلال شش هفته وقفه محاکمه، دادستانی و دفاعیات پس از این که با میانجیگری شهام به این نتیجه رسیدند که بسیاری از حقایق را می‌توان به عنوان مطرح شده در نظر گرفت، توافق کردند که فهرست شاهدان را به میزان قابل توجهی کوتاه کنند. فهرست شاهدان دادستان اکنون از ۳۰۰ به ۵۰ تا ۶۰ تن کاهش یافته است.

محاکمه نتانیاهو سرعت می‌گیرد

یکی از سؤالاتی که حل نشده باقی مانده است شهادت آرنون میلچان، تاجری است که نتانیاهو مظنون به دریافت نادرست هدایای فاخر از او است. دادستانی از او می‌خواهد که از طریق لینک ویدیویی شهادت دهد، زیرا او به دلایل مشکلات سلامتی، از آمدن به اسرائیل برای محاکمه خودداری می‌کند. وکیل وی با این کار مخالف است.

جلسه دوشنبه با شهادت شلومو مشولام، افسر پلیسی که تحقیقات دو مورد از سه پرونده نتانیاهو را هدایت می‌کرد، ادامه خواهد یافت. از دیگر شاهدان برجسته‌ای که قرار است در آینده نزدیک شهادت دهند، می‌توان به آری هارو، رئیس سابق دفتر نتانیاهو یائیر لاپید، رئیس مخالفان؛ وزیر دادگستری سابق تزیپی لیونی؛ و گیلاد اردان وزیر سابق ارتباطات، اشاره کرد.