مخالفت جهانی با گشوده شدن اولین دفتر ناتو در آسیا

بعد از آن که نخست‌وزیر ژاپن هفته گذشته گفت دولتش در حال بررسی گشودن دفتر ارتباطی ناتو در این کشور است، نتایج نظرسنجی شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» نشان داد اکثر قریب به اتفاق پاسخ‌دهندگان در سطح جهان با این موضوع مخالف هستند. 

به باور بسیاری در صورت تحقق اظهارات «فومیو کیشیدا»، این اقدام بی‌سابقه باعث تعمیق گسل‌های ژئوپولیتیکی در منطقه آسیا-اقیانوسیه و دامن زدن به تنش‌ها می‌شود. 

کیشیدا این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که سفیر ژاپن در ایالات متحده اوایل ماه میلادی جاری گفت پیمان آتلانتیک شمالی تحت رهبری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد دفتر توکیو، اولین مورد در آسیا برای تسهیل رایزنی‌ها در منطقه است. 

به گزارش شبکه چینی، در این نظرسنجی ، ۷۱.۱ درصد شرکت‌کنندگان در پلتفرم‌های چندزبانه این رسانه مخالفت شدید خود را با گشودن دفتر ناتو در ژاپن که نگرانی‌های گسترده را در جامعه جهانی برانگیخته، ابراز کردند. 

این موضوع همچنین با مخالفت ۸۴ درصد پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی در هر یک از پلتفرم‌های اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی مواجه شد. پاسخ‌دهندگان روس آن را با بیشترین نسبت ۹۴ درصد رد کردند، در حالی که در پلتفرم انگلیسی‌زبان مخالفت با آن به ۵۴ درصد کاهش یافت. 

در تلاش برای تثبیت خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه، پیمان آتلانتیک شمالی تلاش‌ها را برای روابط نزدیکتر با کشورهای منطقه تشدید کرده و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سفر اخیر به ژاپن پیشنهاد ایجاد نسخه آسیا اقیانوسیه این ائتلاف نظامی را داد. 

از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده یکی معتقد بود تلاش‌های ناتو برای افزایش نفوذ در منطقه آسیا-اقیانوسیه باعث نگرانی بزرگ است. تقریباً ۸۵ درصد گفتند این امر صلح و ثبات منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد. نود و دو درصد دیگر نگران بودند که چنین اقدامی ممکن است مسابقه تسلیحاتی را تشدید و تنش‌ها در منطقه را دامن بزند. 

طبق گزارش سی‌جی‌تی‌ان، ۹۳ درصد پاسخ‌دهندگان جهانی موافقتند که اقدامات ناتو مدتهاست موضع دفاعی آن را نقض کرد و ۹۲.۷ درصد گفتند ناتو به ابزار آمریکا برای حفظ هژمونی و پیگیری منافع سیاسی تبدیل شده است. و به عنوان کشور با سابقه تجاوز، تحرکات نظامی ژاپن هم باعث نگرانی شده و ۷۸.۹ درصد پاسخ‌دهندگان در سطح جهان به شدت درباره گسترش نظامی ژاپن در سال‌های اخیر ابراز نگرانی کردند. 

 پکن پیش از این درباره چنین تصمیماتی شدیدا هشدار داده است. وزارت امور خارجه کره شمالی هم در واکنش به تصمیم توکیو، اعلام کرد ژاپن تلاش می‌کند تا صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا را با ایجاد ائتلاف نظامی با ناتو از بین ببرد.