علت تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف

روزنامه فرانسوی "لوموند" در تحلیلی نوشته است، ایالات متحده که از برتری روسیه در زمینه توپخانه به خوبی آگاه بود، برای جبران ضعف خود با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است.

به نوشته این نشریه، مقامات کاخ سفید اعتراف کرده‌اند که تصمیم به تامین مهمات خوشه‌ای از آن جهت گرفته شده که ارتش روسیه هم زرادخانه‌های تسلیحاتی آمریکا و هم انبارهای سلاح‌های  متحدان اروپایی کی‌یف را تخلیه کرده است.

در این مقاله یادآوری شده: «ولی از آنجایی که جنگ در خاک اوکراین جریان دارد، این شهروندان این کشور هستند که در معرض خطر استفاده از این نوع مهمات قرار می گیرند. چرا که بمب‌های خوشه‌ای گاهی اوقات در لحظه برخورد منفجر نمی‌شوند، در نتیجه پس از پایان جنگ، مردم غیرنظامی از آنها آسیب می‌بینند. طبق آمار رسمی، بین 2 تا 6 درصد از این مهمات پس از برخورد اولیه همچنان فعال باقی می‌مانند.»

روزنامه چینی گلوبال تایمز (Global Times) نیز به این مسئله اشاره کرده که مقامات آمریکا به دلیل نیاز به نابودی ذخایر مهمات خوشه‌ای خود، تصمیم به انتقال آنها به اوکراین گرفتند. در این مقاله آمده است: «بسیاری از مهمات موجود در انبارهای مهمات خوشه‌ای ایالات متحده به تاریخ انقضای خود نزدیک شده‌اند. بنابراین، با به پایان رسیدن عمر مفید بسیاری از آنها باید نابود شوند، ولی به جای این کار، این نوع سلاح به اوکراین تحویل داده می شود.»

در این مقاله به این واقعیت اشاره شده که ایالات متحده تولید انواع مهمات خوشه‌ای را در طول جنگ سرد گسترش داد و سپس آنها را در مقادیر زیادی ذخیره کرد، ولی اکنون واشنگتن اهدافی برای استفاده از این مهمات ندارد. البته کاخ سفید بدون توجه به تلفات سنگین این سلاح در میان غیرنظامیان در آینده چنین تصمیمی گرفته است.

پیش از این نیز مشخص شد که مقامات چندین کشور عضو ناتو از تصمیم واشنگتن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین انتقاد کرده‌اند. بدین ترتیب، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، جورج ملونی همتای ایتالیایی او و مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا با این اقدام مخالف هستند.

در داخل ایالات متحده نیز در خصوص ارسال این محموله اختلاف نظر وجود دارد: بتی مک کولوم، نماینده دموکرات کنگره، از واشنگتن خواست تا باقیمانده مهمات خوشه‌ای را به جای انتقال آنها به کی‌یف، از بین ببرد. چند روز قبل، 19 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالفت کردند. آنها تاکید کردند که این تصمیم کاخ سفید برخلاف محدودیت‌های کنگره در مورد انتقال این نوع سلاح هاست.

روز جمعه، مشخص شد که ایالات متحده ارسال مهمات خوشه‌ای در بسته جدید کمک نظامی برای نیروهای مسلح اوکراین را تایید کرده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

دیدار فرماندهان واگنر با پوتین 5 روز پس از شورش

کرملین: فرماندهان واگنر پنج روز پس از شورش خود با رئیس جمهور پوتین دیدار کردند که طی آن با توضیح روایت خود از آنچه رخ داد بر حمایت خود از رئیس جمهور تاکید کردند.

پوتین هم در این دیدار، گزینه هایی برای کار و استخدام در زمینه نظامی به فرماندهان واگنر پیشنهاد کرد.

پوتین فرمانده جنگ اوکراین را تغییر داد

ژنرال والری گراسیموف 67 ساله کمتر از شش ماه پس از انتصاب به عنوان مسئول نبرد با اوکراین، از سمتش برکنار شد.

به گفته رسانه‌های روسی، سرهنگ «میخائیل تپلینسکی» جای گراسیموف را گرفته است.

توافق آمریکا و انگلیس برای ادامه حمایت از اوکراین

دولت انگلیس: ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره ضرورت تقویت ائتلاف و ادامه حمایت از اوکراین به توافق رسیدند.

هشدار کرملین نسبت به پیامدهای منفی پیوستن اوکراین به ناتو

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو سزاوار واکنش قابل درک و قاطع روسیه است. 

وی این موضع گیری مقامات مسکو را بار دیگر مورد یادآوری قرار داد که عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو، پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت.

پسکوف تاکید کرد: «عضویت اوکراین در ناتو پیامدهای بسیار بسیار منفی برای کل ساختار امنیتی در حال حاضر تخریب در اروپا خواهد داشت و یک خطر و تهدید مطلق برای کشور ما بشمار خواهد رفت که مسلماً مستلزم پاسخی کاملاً قابل درک و قاطع از سوی ما است».

سخنگوی پوتین: هیچ تغییری در توافق غلات بوجود نیامده است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین در نشست خبری امروز خود یادآور شد که هیچ تغییری در توافقنامه صادرات غلات بوجود نیامده است. پسکوف در پاسخی درباره وضعیت توافق غلات گفت: «تاکنون هیچ گفتگویی بین رئیس جمهور پوتین و آقای اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) صورت نگرفته است، البته چنین مذاکراتی در صورت لزوم انجام خواهد شد.»

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در خصوص ساخت کارخانه تولید پهپادهای Bayraktar ترکیه در خاک اوکراین نیز اظهار نظر کرده و تاکید کرد که ترکیه حق توسعه روابط خود با هر کشوری از جمله اوکراین را دارد. پسکوف در عین حال ابراز امیدواری کرد که توسعه این روابط علیه روسیه نباشد. دبیر مطبوعاتی پوتین افزود: «آنکارا گفتگو با مسکو را در سطح بالایی حفظ کرده است. روز گذشته گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت. تماس‌هایی در سطوح دیگر نیز انجام شده است. ما با جمهوری ترکیه روابط نسبتاً نزدیک، توسعه یافته، چند وجهی و متقابلاً سودمند داریم.»

پسکوف یادآور شد: البته مسائل خاصی وجود دارند که دو طرف در مورد آنها اختلاف نظر دارند.

علت تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به کی‌یف چیست؟

تاکید پوتین و میرضیایف بر تمایل برای توسعه روابط دوجانبه  

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز، دوشنبه در تماسی تلفنی با شوکت میرضیایف، پیروزی قاطع وی در انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در روز یکشنبه، 9 جولای در ازبکستان را به وی تبریک گفت. 

پوتین و میرضیایف در جریان این مذاکرات، بر تمایل متقابل خود برای توسعه هرچه بیشتر روابط دوستانه بین روسیه و ازبکستان بر اساس اصول اتحاد و مشارکت راهبردی تاکید کردند.

رئیس جمهوری روسیه صبح امروز پیام تبریکی برای همتای ازبکستانی خود ارسال کرد.

دیدار رئیس سنای روسیه با رهبر چین در پکن 

طبق گزارش خبرگزاری تاس، دیدار دوجانبه خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای) روسیه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در پکن آغاز شده است. ماتوینکو و شی جین پینگ در مقابل پرچم روسیه و چین با یکدیگر احوالپرسی کرده و سپس وارد سالن مذاکرات شدند. این دیدار بدون حضور خبرنگاران و در قالب بسته برگزار می شود.

علاوه بر این، موضوعاتی که رئیس پارلمان اعلای روسیه قصد دارد با رئیس جمهوری چین درباره آنها گفتگو کند هم اعلام نشده است.

پیش از ظهر امروز، رئیس شورای فدراسیون با ژائو لجی، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین دیدار کرد. روسای پارلمان‌های دو کشور در افتتاحیه هشتمین نشست کمیسیون بین المجالس همکاری بین مجمع فدرال روسیه و کنگره ملی خلق چین شرکت کردند. خانم ماتوینکو شب گذشته در رأس یک هیئت پارلمانی وارد پکن شد.

دیپلمات روس در وین: مذاکره با اوکراین در شرایط اکنونی غیرممکن است

کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات وین در خصوص امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، امروز دوشنبه تاکید کرد که هر گونه مذاکرات برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع اوکراین در حال حاضر غیرممکن است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال مذاکره درباره اوکراین گفت: «مذاکرات در شرایط کنونی به سادگی غیرممکن است. اگر آمریکایی‌ها می‌خواستند، اوکراینی‌ها را مجبور می‌کردند که پای میز مذاکره بنشینند.»

این دیپلمات یادآور شد: «و اگر مقامات کی‌یف واقعاً می‌خواستند راه‌ حلی دیپلماتیک برای مناقشه بیابد، آنها به نوعی شروع به دادن سیگنال‌های روشنی در این باره می‌کردند، اما چنین اتفاقی نیفتاده است. همانطور که [وزیر خارجه روسیه] سرگئی لاوروف گفته، اگر آنها خواهان جنگ هستند، به آنچه تمایل دارند، خواهید رسید.»

کره جنوبی یک محموله کمک نظامی به اوکراین ارسال کرد

خبرگزاری یونهاپ امروز دوشنبه به نقل از منابع خبری خود در وزارت دفاع کره جنوبی گزارش داد که این کشور یک فروند هواپیمای ترابری نظامی حامل کمک‌های نظامی به اوکراین اعزام کرده است. 

یک مقام وزارت دفاع گفت: ما تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن درخواست‌های اوکراین محموله نظامی بیشتری به این کشور ارسال کنیم و یک هواپیمای باری برای انتقال تجهیزات مورد نیاز به کی‌یف فرستاده شده است.

طبق اطلاعات این خبرگزاری، سئول "انواع مختلف تجهیزات غیرکشنده" را ارسال کرده و همچون گذشته درخواست طرف اوکراینی برای تسلیحات مرگبار را رد کرد.

وزارت خارجه چین ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین را محکوم کرد

مائو نینگ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین، امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که  ممکن است در نتیجه ارسال مهمات خوشه‌ای از سوی ایالات متحده به اوکراین مشکلات انسانی بسیاری در منطقه درگیری نظامی ایجاد شود که قابل جبران نخواهد بود.

این دیپلمات گفت: تصمیم ایالات متحده در این باره باعث نگرانی گسترده جامعه بین المللی شد. بسیاری از کشورها به صراحت مخالفت خود را با این اقدام ابراز کرده‌اند. انتقال غیرمسئولانه مهمات خوشه‌ای به راحتی می تواند مشکلات زیادی را برای مردم اوکراین ایجاد کند."

مائو نینگ تاکید کرد، مقامات پکن معتقدند که انجام مذاکرات تنها راه واقعی برای خروج از بحران بوجود آمده پیرامون اوکراین است. این دیپلمات یادآور شد که طرفین درگیری برای جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع نباید "بر آتش کنونی بیافزایند".

هشدار نخست وزیر کامبوج به اوکراینی‌ها در مورد خطر استفاده از مهمات خوشه‌ای

هون سن، نخست وزیر کامبوج امروز، دوشنبه، در پیامی توییتری هشدار داد که استفاده از مهمات خوشه‌ای یک فاجعه واقعی برای مردم اوکراین خواهد بود. او تجربه دردناک کشورش در این زمینه را به یاد آورد، جایی که ایالات متحده از مهمات خوشه‌ای استفاده کرد.

نخست وزیر تاکید کرد که چنین گلوله‌هایی به بزرگترین خطر برای اوکراینی‌ها در طول 100 سال آینده تبدیل خواهد شد و مقامات کی‌یف خود باید از ارسال چنین مهماتی به کشورشان جلوگیری کنند.

هون سن نوشت: به دلیل احساس ترحم برای مردم اوکراین، از روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین می خواهم که از مهمات خوشه‌ای استفاده نکنند. روز جمعه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد که اوکراین اینبار مهمات خوشه‌ای را به عنوان کمک نظامی دریافت خواهد کرد.

مذاکرات پوتین و اردوغان آخرین امید برای تمدید توافق غلات است

خبرگزاری نووستی امروز، دوشنبه، به نقل از یک مقام آشنا با روند مذاکرات پیرامون طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه گزارش داده، وضعیت کنونی پیرامون توافق غلات، خوش‌بینی برای تمدید اعتبار آن پس از تاریخ 17 جولای (26 تیر ماه) ایجاد نمی‌کند و مذاکرات بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه آخرین امید در این زمینه است.

این منبع خبری در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال تمدید ابتکارعمل دریای سیاه پس از 17 جولای گفت: در حال حاضر هیچ خوش بینی خاصی در این رابطه وجود ندارد. همانطور که این مقام اشاره کرد، مذاکرات احتمالی بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه "تنها امید" برای تغییر این وضعیت و تمدید توافق غلات است.

وی گفت: «تجربه ما نشان داده که مذاکرات بین رهبران دو کشور می‌تواند شرایط را تغییر دهد، وضعیت دشوار کنونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آقای رئیس جمهور (اردوغان) چنین قصدی را (برای مذاکره با همتای روس خود) اعلام کرده و ما به یک نتیجه مثبت امیدواریم.»

تلاش ارتش اوکراین برای حمله به چند منطقه روسیه با موشک‌های اس-200 

وزارت دفاع روسیه امروز دوشنبه گزارش داد که نیروهای نظامی اوکراین طی شبانه روز گذشته تلاش کردند تا با استفاده از موشک‌های اس-200 به اهدافی در مناطق مختلف روسیه حمله کنند.

در این گزارش آمده است: «طی روز نهم جولای، نیروهای اوکراینی تلاش ناموفقی برای هدف قرار دادن اهدافی در مناطق کریمه، کالوژسکی و راستوف با استفاده از موشک‌های اس- 200 داشتند. دو موشک اس-200 اوکراینی توسط تسلیحات پدافند هوایی روسیه منهدم شد و دو موشک دیگر از همین نوع با ابزار جنگ الکترونیک منحرف شدند. این حملات تلفات جانی و تخریبی وجود ندارد.»

در همین رابطه، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، وظیفه شناسایی مکان‌های ذخیره سازی موشک‌های اس-200 ارتش اوکراین و برنامه ریزی برای آتش پیشگیرانه و منهدم کردن آنها را تعیین کرده است.

گزارش وزارت دفاع روسیه از دفع حملات نظامیان اوکراینی

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که خدمه هواپیمای تهاجمی سوخو-25 منطقه نظامی مرکزی محل تمرکز نیروهای انسانی و مواضع آتش ارتش اوکراین را در جهت گیری کراسنولیمان را با حمله موشکی دقیق منهدم کردند. 

علاوه بر این، تلاش نیروهای اوکراینی در حمله به موضع نظامیان روسی در دو جهت گیری سواتوفسک و کراسنولیمان با موفقیت دفع شده و بر اثر آتش متقابل، دشمن از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات خسارات قابل توجهی متحمل شد. ضمن اینکه نیروهای مسلح روسیه طی یک هفته بیش از 70 حمله نیروهای نظامی اوکراین را در جهت گیری لوهانسک دفع کردند.

در جریان این نبردها بیش از 2 هزار و 600  نیروی نظامی اوکراینی و مزدور خارجی کشته شدند. در این مدت 92 خودروی زرهی و 13 دستگاه تانگ دشمن منهدم شد. همچنین 46 سامانه توپخانه مختلف مورد اصابت قرار گرفت که 11 مورد آنها توسط کشورهای عضو ناتو تامین شده بود.

همچنین در طول هفته گذشته، ارتش روسیه اقدامات 16 گروه خرابکار و شناسایی اوکراینی را خنثی کرد.

هشدار نسبت به توانایی روسیه در نابودی همزمان نیویورک و نیوجرسی 

نشریه ریبلیون (Rebeliоn) در تفسیری نوشته است سامانه بازدارندگی هسته‌ای نسل جدید روسیه، یعنی سیستم دریایی "پوسیدون" (Poseidon)، می تواند چندین ایالت آمریکا را به طور همزمان نابود کند. 

 این روزنامه نوشت: «تنها یک موشک از این دست (سیستم "پوسیدون") می‌تواند ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی را در یک لحظه نابود کند و سونامی رادیواکتیو در سطح اقیانوس ایجاد کند.»

در این مقاله با اشاره به اینکه هیچ کشوری نمی خواهد درگیری نظامی مستقیم با روسیه را آغاز کند، زیرا این کشور دارای زرادخانه هسته ای عظیم و متنوعی است، یادآوری شده است: «دکترین نظامی روسیه مستلزم استفاده از سلاح های هسته‌ای تنها در صورت در معرض خطر مستقیم قرار گرفتن موجودیت این کشور است، اما کشورهای غربی ترجیح می دهند در این مورد سکوت کنند و همواره روسیه را یک تهدید هسته‌ای بنامند.»

پیش از این، در اواخر ماه ژوئن، گزارش شد که زیردریایی هسته‌ای بلگوراد، مجهز به پهپادهای هسته‌ای زیر آبی "پوسیدون"، در سال 2023 در خدمت ناوگان دریایی روسیه قرار خواهد گرفت.

سفارت روسیه: آمریکا به جنایات جنگی خود اعتراف کرده است

سفارت روسیه در واشنگتن صبح امروز، دوشنبه اعلام کرد که کاخ سفید عملاً جنایات جنگی آمریکا را به رسمیت شناخته است.  بدین ترتیب، نمایندگی دیپلماتیک روسیه به اظهارات جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، در رابطه با انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «این مقام کاخ سفید عملاً به ارتکاب جنایات جنگی توسط ایالات متحده در جریان درگیری نظامی اوکراین اعتراف کرد. او آشکارا به این واقعیت  اشاره کرده که غیرنظامیان در اثر استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای آمریکایی خواهند مرد. ظاهراً از دیدگاه انحرافی مقامات واشنگتن، این "ضرر کمتری"  برای مقابله با روسیه است که باید آن را پذیرفت!»

تردید آمریکا درباره بروز اختلاف در ناتو به دلیل ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته، یکشنبه، طی یک نشست خبری در کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده انتظار ندارد که تصمیم برای انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین باعث ایجاد اختلاف بین اعضای ائتلاف آتلانتیک شمالی شود. 

وی گفت: «ما نشنیده‌ایم که مردم وحدت در داخل ائتلاف ناتو را زیر سوال برده باشند، اعتمادشان را از دست بدهند که ایالات متحده نقشی حیاتی و مثبت به عنوان رهبر این ائتلاف بازی می‌کند.»

سالیوان همچنین تاکید کرد که تامین مهمات خوشه‌ای مشروط به برخی شروط خواهد بود. به ویژه، کی‌یف متعهد شده است که آنها را برای حمله به خاک فدراسیون روسیه استفاده نکند.

رئیس‌جمهور آلمان در اقدام آمریکا برای تامین مهمات خوشه‌ای اوکراین دخالت نمی‌کند

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان معتقد است که نباید در تصمیم ایالات متحده برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین دخالت کرد. وی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: در شرایط کنونی آلمان نمی‌تواند سد راه آمریکا باشد.

به گفته وی، برلین مانع از عرضه چنین مهماتی نخواهد شد. اشتاین مایر یادآور شد که خودش به عنوان وزیر امور خارجه وقت آلمان، کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای که استفاده از آنها را ممنوع می کند، را امضا کرده است 

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز چند روز قبل تاکید کرد که برلین قصد ندارد با الگوبرداری از ایالات متحده، مهمات خوشه‌ای به اوکراین ارسال کند.

ژنرال آمریکایی: نشست سران  ناتو را برای اوکراین ناامیدکننده خواهد بود

ژنرال "بن هاجز" فرمانده سابق نیروهای نظامی آمریکا در اروپا بامداد امروز، دوشنبه، در مصاحبه با پورتال خبری اینتریا (Interia) ابراز عقیده کرد که در نشست سران این هفته ناتو، اوکراین تضمین امنیتی مورد انتظار خود، یعنی دعوت برای عضویت در ناتو، را دریافت نخواهد کرد. 

وی گفت: «ائتلاف باید یک پیام قوی و واضحی ارسال کند که عضویت اوکراین در ناتو اجتناب ناپذیر است. باید مسیر مشخص و روشنی برای رسیدن به این هدف وجود داشته باشد. ولی ایالات متحده اقداماتی را برای جلوگیری از این امر انجام خواهد داد.»

به عقیده این ژنرال سابق آمریکایی، ایالات متحده به هیچ وجه نمی خواهد به مقامات کی‌یف در مورد پیوستن به بلوک نظامی کمک کند و این موضع گیری به نوبه خود بر دیدگاه سایر کشورهای عضو اتحاد هم تأثیر می گذارد که " در چنین شرایطی خود را موظف به این کار نکنند».

هاجز نتیجه گرفت که برای کاهش ناامیدی مقامات کی‌یف، ایالات متحده و چندین کشور دیگر بسته کمک نظامی جدید، از جمله ارسال مهمات خوشه‌ای را به آنها پیشنهاد خواهند کرد.

در صورت عدم دعوت به ناتو، اوکراین در استراتژی خود بازبینی خواهد کرد

اولگا استفانیشینا، معاون نخست وزیر اوکراین در امور همگرایی اروپا و اور-آتلانتیک شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که این کشور در صورت عدم دریافت دعوتنامه برای پیوستن به ناتو در نشست سران 11 تا 12 جولای در ویلنیوس، مجبور به "بازنگری در استراتژی خود" خواهد شد.

وی در مصاحبه ای با نشریه "پراودای اروپا" Evropeyskaya Pravda در پاسخ به این سئوال که اگر ناتو اوکراین را برای پیوستن به این ائتلاف پس از پایان درگیری در نشست ویلنیوس دعوت نکند، واکنش کی‌یف چگونه خواهد بود، گفت: «این اقدام قطعاً مستلزم بازنگری در استراتژی کشور ما خواهد شد.»

 معاون خست وزیر تاکید کرد که اگر اوکراین دعوت نامه را دریافت نکند، این امر تمرکز را از پیوستن به ناتو به تضمین‌های امنیتی برای کی‌یف از سوی کشورهای غربی تغییر خواهد داد. به گفته وی، تصمیم ناتو در ویلنیوس فرآیندهای مربوط به برنامه ریزی استراتژیک، کمک‌های نظامی، برنامه ریزی اقدمات نظامی، مسائل مربوط به تحول بخش امنیتی و نیروهای مسلح، اولویت ها در تعامل با متحدان و محتوای تضمین های امنیتی را آغاز می کند.

علاوه بر این، استفانیشینا در این مصاحبه گفت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هنوز تصمیم نهایی در مورد سفر به ویلنیوس برای شرکت در نشست سران ناتو را نگرفته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیش از این روز گذشته گفت که در حال حاضر بین کشورهای ناتو درباره دعوت اوکراین به ناتو اتفاق نظر وجود ندارد. او یادآور شد که کی‌یف ابتدا باید تعدادی از درخواست‌های لازم در این رابطه را برآورده کند.

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که پس از نشست سران ناتو در ویلنیوس، خط مشی اوکراین برای رسیدن به این ائتلاف کوتاه‌تر خواهد شد. وی در عین حال از عدم دریافت دعوتنامه برای عضویت در ناتو و عدم شفافیت این مسئله شکایت کرد.

گفتگوی تلفنی اردوغان و بایدن در آستانه نشست سران ناتو 

دفتر مطبوعاتی رهبر ترکیه شب گذشته اعلام کرد که رجب طیب اردوغان و جو بایدن روسای جمهور ترکیه و آمریکا تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. 

طبق این اطلاعات، در جریان این مذاکرات، موضوعاتی همچون عضویت اوکراین و سوئد در ناتو، تامین جنگنده های اف 16 برای کی‌یف و ادغام کامل ترکیه در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفت. رهبران ترکیه و آمریکا همچنین توافق کردند که در حاشیه نشست ناتو در ویلنیوس برای گفتگوی مفصل در مورد روابط دوجانبه و منطقه‌ای با یکدیگر دیدار کنند.

ملایم شدن مواضع آمریکا و آلمان در مورد پیوستن اوکراین به ناتو 

روزنامه پولیتیکو  در گزارشی به نقل از منابع خبری خود نوشت:  ایالات متحده و آلمان در آستانه اجلاس سران ناتو در ویلنیوس، مواضع خود در خصوص عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی را ملایم کرده‌اند.

دیپلمات‌های ناتو به این نشریه  یادآور شدند که مواضع آمریکا و آلمان در هفته‌ منتهی به نشست سران تا حدودی نرم‌تر شده و متحدان در جناح شرقی توانستند امتیازاتی را در این زمینه کسب کنند. انتظار می رود که متحدان ناتو در این اجلاس از وعده مبهم ائتلاف که در سال 2008 داده شد مبنی بر اینکه اوکراین در مقطعی به عضویت آن در می آید، پیشی بگیرند.

در عین حال، به این نکته اشاره شده که گروهی از شکاکان وجود دارند که می خواهند چندین شرط را برای پیوستن اوکراین به بلوک مطرح کنند. به گفته یکی از منابع، آنها نمی خواهند خیلی زود چنین قولی را بدهند و سعی دارند شرایطی ایجاد کنند که تحقق آنها به طور خودکار در آینده منجر به دعوت رسمی شود.

همچنین تعدادی از سیاستمدارانی که علناً از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت کردند در گفتگوهای خصوصی در این مورد ابراز تردید کردند. آنها با موضع گیری ایالات متحده موافق هستند که پیوستن کی‌یف به ائتلاف منجر به تشدید وخامت اوضاع خواهد شد. در عین حال، برخی دیگر این گزینه را بهانه‌ای برای آغاز مذاکرات صلح می‌دانند.

استولتنبرگ: رهبران ناتو در نشست ویلنیوس درباره اوکراین موضع گیری واحدی اتخاذ خواهند کرد

ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی  شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز وعده داد که کشورهای عضو ناتو در اجلاس سران که در ویلنیوس برگزار می شود، موضع گیری واحدی در خصوص ورود اوکراین به این ائتلاف اتخاذ خواهند کرد. 

استولتنبرگ گفت: «قدرت ناتو که بارها و بارها ثابت شده، در این است که ما همیشه می‌توانیم حول یک هدف مشترک و یک پیام مشترک جمع شده و موضع گیری واحدی اتخاذ کنیم.»

وی تاکید کرد که مطمئن است اعضای ناتو عبارتی را انتخاب خواهند کرد که برای همه قابل قبول باشد و به دورنمای پیوستن اوکراین به این ائتلاف مربوط می شود. استولتنبرگ توضیح نداد که این موضع گیری واحد دقیقاً چه خواهد بود.

هاکان فیدان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه روز یکشنبه در تماسی تلفنی درباره اوضاع پیرامون توافق صادرات غلات استانبول و برخی مسائل مربوط به اوکراین گفتگو کردند. 

طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، در این مذاکرات، طرفین در مورد آخرین تحولات پیرامون اوکراین تبادل نظر کردند. در این گفتگو به ویژه وضعیت بازگشت رهبران آزوف (یک سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) از استانبول به کی‌یف مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه توجه همتای ترکیه‌ای خود را  به مخرب بودن مسیر ادامه تحویل تجهیزات نظامی به کی‌یف جلب کرده و هشدار داد که چنین اقداماتی تنها می تواند منجر به عواقب منفی شود.

وزرای خارجه دو کشور به این نتیجه رسیدند که حفظ و تقویت ماهیت اعتماد روابط بین مسکو و آنکارا ضروری است. آنها همچنین در خصوص  چشم انداز همکاری بیشتر روسیه و ترکیه برای تضمین امنیت غذایی در جهانی تبادل نظر کردند.

ابراز اطمینان وزیر خارجه فرانسه درباره ادامه حمایت از اوکراین

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته، یکشنبه در مصاحبه با ایستگاه رادیویی RFI اطمینان کرد که پاریس در حال آماده سازی بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین است و تا زمانی که طول بکشد به حمایت خود از کی‌یف ادامه خواهد داد. 

این دیپلمات گفت: «فرانسه بارها اعلام کرده که تا هر زمان که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهد کرد تا این کشور بتواند از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده اطمینان حاصل کند».

وی تاکید کرد که هیچکس نباید در مورد عزم پاریس برای انجام این تعهد تردید داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین یادآور شد که ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین در حال آماده شدن است. این دیپلمات مشخص نکرد که صحبت بر سر چه نوع سلاح هایی است. کولونا افزود: این موضوع همچنین در مورد تقویت پتانسیل اوکراین در دراز مدت است. به همین دلیل بود که به کی‌یف در آموزش خلبانان جنگنده های ساخت غرب کمک شد.