جیره‌بندی آب در لندن

 «جیمز والاس»، از چهره های مطرح حامی محیط زیست در انگلیس هشدار داد، وضعیت تامین آب آشامیدنی شهر لندن به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آبی، استفاده بیش از حد و هدر رفت آب در اثر عواملی همچون نشت از لوله‌ها بحرانی بوده و اجرای جیره‌بندی آب   در این شهر «قریب الوقوع» است.

والاس که مدیر اجرایی بنیاد محیط زیستی «ریور اکشن» است در یک سخنرانی در شهر لندن هشدار داد، رودخانه‌هایی که منبع تامین آب آشامیدنی شهر لندن هستند با خطر خشک شدن روبرو شده و باید وضعیت تامین آب شهر را اضطراری اعلام کرد.

این چهره انگلیسی حامی محیط زیست در سخنرانی در محل «سازمان کلانشهر لندن» گفت: «اکنون بسیاری از جریان‌های رودخانه‌ای یا برای همیشه خشک شده و یا میزان آب آنها به یک چهارم سطح عادی رسیده است. این وضعیت به این معنی است که به زودی شاهد جیره بندی آب در شمال لندن خواهیم بود. منظور ما این نیست که این اتفاق قرار است 20 یا 30 یا 40 سال دیگر بیفتد. بلکه ما آن را قریب الوقوع می‌دانیم.»

او به مقام‌های انگلیسی اخطار داد: «کی قرار است ما با این وضعیت همچون یک وضعیت اضطراری برخورد کنیم؟ من درک می‌کنم که حفر یک مخزن آبی نیاز به زمان دارد اما باید یک بحران ملی برای ایجاد تغییر در مقررات برداشت آب، کاهش تقاضای مصرف کننده و تعمیر لوله‌های نشتی دار اعلام کنیم.»

«کاترین راس»، مدیر عامل شرکت «تیمز واتر»، مسئول توزیع آب و تصفیه فاضلاب شهرلندن، اعلام کرد، برنامه دولت انگلیس برای مدیریت تامین آب آشامیدنی که هدفش به نصف رساندن نشتی‌های لوله‌های آب‌رسانی تا سال 2050 و کاهش سرانه فعلی 144 لیتری مصرف آب هر شخص در روز و رساندن آن به رقم 110 لیتر است، پیشرفتی نداشته است.

او هشدار داد: «ما باید عملا گفتمان ملی خود و تفکر خود درباره مصرف آب را تغییر دهیم. باید بفهمیم به عنوان مثال لندن کما بیش سطح بارش یکسانی با شهر بیت المقدس دارد و ما در یک کشور پرباران که در آن وجود منابع آبی را بتوان بدیهی فرض کرد زندگی نمی‌کنیم.»

جیره‌بندی آب در لندن

موج گرما و رخداد‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی در تابستان امسال بیش از پیش کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است.

نتایج  تحقیقاتی جدید نشان داده، بیش از ۶۱۰۰۰ نفر در تابستان گذشته در اروپا به دلیل موج گرمای شدید جان خود را از دست داده اند؛ آماری که ناکارآمدی راهبردهای کشورهای این قاره را نشان می‌دهد.

بر اساس  گزارش خبرگزاری  «رویترز» مطالعه محققان موسسات بهداشتی اروپا نشان داده بیش از ۶۱۶۰۰ نفر در ۳۵ کشور اروپایی از اواخر ماه مه تا اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ در گرم‌ترین تابستان در این قاره در اثر گرما جان خود را از دست دادند. کشورهای حوزه مدیترانه شامل یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا  بالاترین میزان مرگ و میر را بر اساس شمار جمعیت داشتند.