واکنش چین به انفجار پل کریمه

تحولات روز گذشته بین روسیه و اوکراین شامل انفجار پل کریمه و عدم موافقت مسکو با تمدید توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه، واکنش دولت‌ چین را در پی داشت.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به حمله اوکراین به پل متصل‌کننده شبه‌جزیره کریمه به سرزمین اصلی فدراسیون روسیه، خواستار عدم تهاجم دو طرف به غیرنظامیان شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مائو طی نشست خبری در پکن گفت: «طرفین باید از حملات علیه جمعیت و زیرساخت‌های غیرنظامی خودداری کرده، امنیت غیرنظامیان را تضمین کنند و به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند».

وی به نیابت از دولت چین ابراز امیدواری کرد که روسیه و اوکراین به عنوان طرفین اصلی جنگ، برای رسیدن به یک راه حل سیاسی جهت پایان دادن به این درگیری‌های ۵۰۹ روزه تلاش کنند.

روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع ارشد اوکراینی گزارش داد که رژیم کی‌یف در پس انفجار در پل متصل‌کننده کریمه به خاک فدراسیون روسیه است.

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز با تاکید بر لزوم حمله به نیروهای تروریست اوکراینی در خانه‌هایشان، گفت که اما هدف اصلی باید سرنگونی رژیم کی‌یف باشد.

طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره منقضی شدن توافق صادرات غلات از بنادر اوکراینی نیز گفت که پکن به تمدید این قرارداد امیدوار است.

واکنش چین به انفجار پل کریمه

به نوشته اسپوتنیک، مائو در این‌باره توضیح داد: «چین امیدوار است که شرکت کنندگان در توافق غلات بتوانند به درستی موضوع امنیت غذایی جهانی را از طریق گفتگو و رایزنی حل کنند».

وی همچنین افزود: «چین آماده است روابط و همکاری با همه طرف‌ها را تقویت کرده، به ایجاد اجماع بین‌المللی گسترده‌تر کمک کند و فایده مثبتی برای امنیت غذایی جهانی داشته باشد».

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه گفته بود: «قرارداد صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه امروز به پایان می‌رسد و این توافق برای روسیه عملاً فسخ شده است».