قانون جدید پناهندگی بایدن مسدود شد

 یک قاضی فدرال در آمریکا روز گذشته قانون جدید دولت بایدن درباره محدودیت پذیرش پناهندگی در مرز مکزیک با آمریکا را مسدود کرد و با این اقدام یک اصل کلیدی طرح بایدن برای ممانعت از مهاجرت پس از پایان قانون محدودیت مرزی دوران ترامپ در ماه مه موسوم به قانون 42 ، را تعلیق کرد.

براساس این گزارش، قاضی جان تایگر از دادگاه منطقه ای کالیفرنیا، این دستور را برای 14 روز صادر کرد و در عوض این محدودیت ها را تعلیق کرد. پس از صدور این حکم، دولت بایدن در عرض چند ساعت درخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه نهم استیناف ارائه داد.

براساس قانون جدید پناهندگی دولت بایدن، که پس از پایان قانون محدودیت مرزی 42 در 11 ماه مه عملیاتی شده، اغلب مهاجران اگر در ابتدا بدون دریافت هیچ حمایتی به کشورهای دیگر رفته باشند و یا اگر از مسیرهای قانونی برای ورود به خاک آمریکا استفاده نکرده باشند، فاقد شرایط لازم برای پناهندگی هستند.

اما در حکم 35 صفحه‌ای این قاضی که توسط باراک اوباما منصوب شده، عنوان شده که براساس قانون آمریکا عبور و مرور غیرقانونی از مرز نباید مانعی برای درخواست پناهندگی باشد.    

براساس این گزارش، پس از عملیاتی شدن قانون مرزی جدید، شمار مهاجرانی که در ماه های اخیر به طور غیرقانونی از مرز آمریکا عبور کرده اند، کاهش یافته است. این روند ادامه می یابد، اگر وضعیت محدودیت های جدید پناهندگی که مسدود شدند، نامشخص بماند.

مقامات دولت بایدن بر این باورند که ماهانه هزاران مهاجر می توانند طی این برنامه جدید وارد خاک آمریکا شوند، مانند مهاجران خاصی که در داخل آمریکا از حمایت برخوردار هستند. اما قاضی تایگر اظهار داشت که این قانون شامل تمام مهاجران نمی شود و چنین طرح هایی هیچ ارتباطی با در دسترس بودن پناهندگی ندارد.

براساس این گزارش، مقامات مرزی دولت بایدن در مرزهای کشور، از مهاجران می خواهند تا از طریق اپلیکیشنی به نام CBP درخواست خود را برای دریافت زمان مصاحبه برای اخذ ویزای قانونی ورود به آمریکا ارائه دهند. در حال حاضر دولت روزانه 1450 وقت مصاحبه را برای مهاجران شمال و مرکز مکزیک درنظر می گیرد.

قانون جدید پناهندگی بایدن مسدود شد

قاضی تایگر اظهار کرد مدارک موجود در این پرونده نشان می دهد که مهاجران در انتظار برای دریافت وقت مصاحبه در مکزیک، در معرض خطر جدی خشونت قرار دارند.

این درحالی است که رویترز در اوایل ماه جاری دریافت که دهها هزار مهاجر از  جمله کودکان و خردسالان، در شهرهای خطرناک مرزی مکزیک، پس از نام نویسی در این اپلیکیشن در انتظار دریافت وقت مصاحبه هستند. گروه های حقوق بشری نیز درباره شرایط وخیم اردوگاه های پناهندگی هشدار دادند.

در همین حال، آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی آمریکا ضمن دفاع از قانون پناهندگی جدید، تاکید کرد این قانون با وجود مسدود شدن از سوی دادگاه، به قوت خود همچنان باقیست.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، تا کنون دو بار به صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از 2 میلیون عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال 2022 ثبت شده است.

در همین حال «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرده است که اگر برای دومین بار رئیس جمهور کشورش شود، تدابیر امنیتی را در مرزهای ایالات متحده باز می گرداند و از کنگره خواهد خواست تا مجازات های جنایی را برای کوتاهی مسئولان و اجازه دادن آن ها به ورود مهاجران اعمال کند.