اروپایی‌ها خروج اتباع خود را از نیجر آغاز کردند

وزارت امور خارجه فدرال آلمان هشدار سفر به نیجر را برای شهروندان خود صادر کرده و به همه شهروندان آلمانی حاضر در این کشور توصیه کرده است که این کشور را ترک کنند. وزارت خارجه فدرال آلمان در توصیه های به روز درباره سفر به این کشور مستقیماً به اتباع آلمانی باقی مانده در نیجر خطاب می کند: بررسی کنید که آیا اقامت شما هنوز کاملا ضروری است و در غیر این صورت از فرصت بعدی موجود برای ترک کشور استفاده کنید.

اندکی قبل از آن هم سخنگوی وزارت خارجه به آلمانی‌های مقیم نیجر توصیه کرده بود که از پیشنهاد دولت فرانسه برای کمک به خروج از این کشور استفاده کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه در برلین گفت: در اصل به همه اتباع آلمانی در نیامی توصیه می شود که این پیشنهاد را بپذیرند.

به گفته این سخنگو وزارت خارجه فرانسه پیشنهاد داده بود که اتباع آلمانی را در پروازهای تخلیه از نیجر در محدوده ظرفیت های موجود با خود ببرد. به گفته وی سفارت آلمان در نیامی با اتباع محلی آلمان در تماس است، پشتیبانی لجستیکی ارائه خواهد کرد و تا اطلاع ثانوی در نیامی خواهد ماند.

هفته گذشته ارتش نیجر در این کشور غرب آفریقا قدرت را به دست گرفت و محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را که از سال 2021 بر سر کار بوده است، دستگیر کرد. در پایان هفته، ژنرال عبدالرحمانه تیانی، رئیس قبلی گارد ریاست جمهوری، خود را حاکم جدید معرفی کرد.

فرانسه هم امروز ( سه شنبه) تخلیه اتباع خود و سایر اروپایی ها را از این کشور غرب آفریقا آغاز کرد. ایتالیا نیز پروازی را برای خروج اتباع خود اعلام کرد. اولین هواپیمای فرانسوی در اوایل بعدازظهر به سمت نیامی در حرکت بود. در آنجا حدود صد فرانسوی که می خواستند کشور را ترک کنند در طول روز در فرودگاه جمع شدند. هم افسران پلیس نیجر و هم سربازان فرانسوی با یونیفرم و لباس غیرنظامی مستقر شدند. با این حال، برخی از فرانسوی ها نیز اعلام کردند که می خواهند فعلا در این کشور بمانند.

اروپایی‌ها خروج اتباع خود را از نیجر آغاز کردند

کنسولگری فرانسه در نیجر اعلام کرده بود که امکان خروج از کشور با هواپیماهای کوچک نظامی به صورت داوطلبانه وجود دارد. در حال حاضر حدود 600 فرانسوی به اضافه 1500 سرباز فرانسوی مستقر در نیجر در نیجر هستند. تعداد آلمانی ها در این کشور کمتر از 100 نفر تخمین زده می شود، علاوه بر حدود 100 سرباز ارتش آلمان.

این اولین تخلیه بزرگ فرانسوی ها از ساحل آفریقا است. از سال 2020 کودتایی در مالی و بورکینافاسو رخ داده است. بر اساس اطلاعات رسمی، تصمیم به تخلیه به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در منطقه گرفته شده است. روز یکشنبه هزاران تظاهرکننده در مقابل سفارت قدرت استعماری سابق فرانسه در نیامی تجمع کردند و برخی تلاش کردند به داخل ساختمان نفوذ کنند.

دولت ایتالیا هم یک پرواز ویژه برای ایتالیایی‌هایی که می خواهند کشور را ترک کنند اعلام کرد. به گفته دولت ایتالیا حدود 90 ایتالیایی در نیامی پایتخت نیجریه و تقریبا 500 نفر در سراسر این کشور حضور دارند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امروز سه شنبه گفت: اتحادیه اروپا تصمیم گرفته شهروندان کشورهای عضو خود را از نیجر تخلیه کند.