تاسیسات هسته ای تل‌آویو باید زیرنظر آژانس باشد

 «طلال الفصام» رئیس هیات کویتی در نشست های ۱۲ روزه اولین دوره کمیته مقدماتی کنفرانس سال ۲۰۲۶ کشورهای عضو " ان پی تی " که در وین برگزار شد، بر ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای و سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه تاکید کرد.

وی گفت: ایده آل ترین راه برای جلوگیری از خطرات سلاح های هسته ای و تضمین عدم گسترش آن، خلاص شدن نهایی و کامل از این سلاح ها در سریعترین زمان ممکن براساس ماده ششم معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است.

الفصام افزود: کویت اهمیت زیادی به همه مسائل مربوط به خلع سلاح و عدم گسترش سلاح های هسته ای و تضمین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای می دهد که سه رکن اساسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای به شمار می رود.

وی همچنین بر اهمیت اجرای جهانی معاهده منع آزمایش های هسته ای و تسهیل اجرایی شدن آن در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد.

رئیس هیات کویتی "بر اهمیت پیوستن (اسرائیل) به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و قرار گرفتن همه تاسیسات آن تحت ساختار پادمانی" تاکید کرد.

معاهده ان.پی.تی اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. چین در ۹ مارس سال ۱۹۹۲ و فرانسه در ۳ اوت ۱۹۹۲ به عضویت این معاهده درآمدند.

در حال حاضر ۱۸۶ کشور جهان عضو این معاهده هستند. رژیم اسرائیل و کشورهای کوبا، هند و پاکستان عضو این معاهده نیستند. همچنین کره شمالی نیز چند سال پیش از این معاهده خارج شد.

تاسیسات هسته ای تل‌آویو باید زیرنظر آژانس باشد

نظارت بر اجرای معاهده ان.پی.تی و پروتکل الحاقی آن برعهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است که خود یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۵۷ با هدف تسهیل استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای و جلوگیری از کاربرد کمک های این آژانس در مقاصد نظامی آغاز به کار کرد و مقر آن در وین است.

این آژانس در چارچوب نظام پادمان های ایجاد شده توسط معاهده ان.پی.تی به منظور بررسی میزان پای بندی کشورهای عضو ان.پی.تی به مقررات این معاهده بازرسی هایی را از تاسیسات هسته ای کشورهای عضو انجام می دهد.