حریدی‌ها؛ اقلیتی که قدرت انحلال کابینه رژیم اسراییل را دارند

حریدی ها در تازه ترین هشدار و تهدید، از «بنیامین نتانیاهو » نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته اند تا درباره لغو قانون اجبار خدمت وظیفه برای آنها هرچه سریع تر تصمیم گیری کند، در غیر این صورت، باید منتظر انحلال کابینه و تبعات ناشی از آن یا همان انتخابات زودهنگام بود.

 

احزاب حریدی تا ۱۰ اکتبر(۱۸مهرماه) به نتانیاهو فرصت داده اند و یک خاخام ارشد اسرائیلی از حزب «یهودیت توراتی» نیز از طریق اعضای کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی پیام تهدیدی برای او فرستاده و اعلام کرده که کابینه بدون تصویب قانون یاد شده، هیچ حقی برای ادامه کار خود نخواهد داشت.

حریدیها به دنبال آن هستند که قانون لغو اجبار خدمت وظیفه برای آنها به یک قانون اساسی تبدیل شود تا به موجب آن، دانشجویان مدارس دینی یهودی از هرگونه خدمت نظامی معاف شوند. آنها به هر شیوه ای تلاش می کنند تا این قانون به قانونی ثابت تبدیل شود تا نتوان آن را ملغی کرد.

احزاب حریدی تلاش می کنند که این قانون در آغاز دوره زمستانی کنست به تصویب نهایی برسد.

آنها در این راستا بارها تظاهرات اعتراضی برپا کرده اند و با این توجیه که خدمت وظیفه با یادگیری تورات برابری می کند، بر خواسته خود که همان معافیت از انجام خدمت است، پافشاری می کنند.

حریدی ها چنین استدلال می کنند، از آنجا که پسران آنها از کودکی به تحصیل دروس دینی و در مدارس و دانشگاه هم به تحقیق، تفسیر و پژوهش درباره تورات می پردازند، باید از انجام خدمت وظیفه معاف باشند.

والدین حریدی با خدمت وظیفه فرزندان خود که به تحصیل تورات مشغول اند مخالف هستند؛ در حالی که گروه های دیگر معتقدند که خدمت سربازی برای همه صهیونیست ها الزامی است و بایستی برابری صورت گیرد.

حریدی‌ها؛ اقلیتی که قدرت انحلال کابینه رژیم اسراییل را دارند

بتازگی ده ها زن صهیونیست در حرکت اعتراضی جدیدی تحت عنوان «جبهه مادران»، علیه قانون معافیت فرزندان خانواده های جریان دینی «حریدی» از خدمت وظیفه اعتراض کردند که نشانه دیگری از شکاف و دو دستگی داخلی در درون رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

صدها زن صهیونیست در مقابل مرکز جذب نیروی ارتش رژیم صهیونیستی تجمع کردند و تاکید کردند: فرزندان ما نیز باید همانند فرزندان حریدی ها از انجام خدمت وظیفه معاف شوند.

این زنان خشمگین که جنبش اعتراضی جدید «جبهه مادران» به راه انداخته اند، در تجمع اعتراضی خود شعار «یا همه یا هیچ کس» سر دادند.

آن ها اعلام کردند که در صورت عدم لغو معافیت فرزندان حریدی ها از خدمت وظیفه، فرزندان خود را به خدمت نکردن تشویق خواهند کرد.

زنان صهیونیست در اعتراض به پیش نویس قانون جدید که برای حریدی هایی که درس تورات می خوانند، معافیت از خدمت وظیفه در نظر گرفته است، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته اند «خون پسران و دخترانمان ارزان تر (از فرزندان حریدی ها) نیست».

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا قانون خدمت اجباری حریدی ها موجب فروپاشی کابینه تندرو و افراطی نتانیاهو می شود؟

حریدی ها، جماعتی متعصب

حریدی های متعصب و خشک دارای عقاید و باورهایی هستند که در دنیای کنونی و عصر ارتباطات و تکنولوژی، پذیرش آنها بسیار دشوار است.

حریدی‌ها زندگی‌ خود را وقف آموزهای توراتی ‌می کنند، آنها معتقدند که نباید ازدستگاه‌های الکترونیک استفاده کرد، از این رو بسیاری از حریدی‌ها در خانه‌ خود تلویزیون و اینترنت یا کتاب و موسیقی غیر دینی ندارند، در کتابخانه های آنها بجز کتاب دینی، هیچ کتاب و رمانی به چشم نمی خورد.

این اقلیت دینی از تمدن فاصله زیادی دارند و رادیو، تلویزیون و اینترنت و... را حرام می دانند و استفاده از این ابزارها فقط با مجوز خاخام امکانپذیر است. کودکان حریدی تاکنون رنگ کامپیوتر و بازی های کامپیوتری را ندیده اند و اظهار علاقه و محبت به آنها آزاد است اما بدون بوسیدن و در آغوش گرفتن.

حریدی‌ها اغلب در محله‌ها و شهرک‌های تماماً ارتدوکس‌نشین زندگی می‌کنند، کودکان آنها در مدرسه عمدتاً تورات و تلمود می‌خوانند. پسرها باید در بزرگسالی و در حقیقت تا پایان عمر، بیشتر اوقات خود را صرف تحصیل این متون کنند.

مردان حریدی موظف به انجام کار نیستند، زیرا همه وقت خود را به خواندن تورات می گذرانند، براحتی نمی توان به پاتوق‌های آنها رفت و آمد کرد، تنها درصورت رعایت قوانین اجباری و سخت می توان به محلات و مناطقی که سکونت و در واقع انزوا دارند، رسید.

لباس حریدی ها همان لباس های ۲۰۰ سال گذشته اجدادشان است چون معتقدند این یعنی اصالت، مردان حریدی پیراهن سفید، شلوار سیاه، کت بلند سیاه و کلاه سیاه به تن می‌کنند و زنان آنها به گونه ای لباس می‌پوشند که آرنج و زانوهایشان پوشیده باشد. بسیاری از زنان متاهل نیز کلاه ‌گیس به سر می‌کنند که موی طبیعی‌ آنها دیده نشود.

مردان اجازه دریافت گواهینامه را ندارند مگر به اذن خاخام که همان مرجع دینی شان است. پس خواندن تورات، مهمترین مسأله برای حریدی ها نسل و افزایش جمعیت است و معتقد به تفکیک جنسیتی مطلق هستند.حریدی ها خانواده هایی پرجمعیت و بطور متوسط ۶ نفره هستند.

جهان بسته آنها غیرقابل تصور است، هنوز هیچ دوربینی موفق به ضبط تصاویر از محله ها و مناطق سکونت این حریدیها نشده است.

کابینه رژیم اسراییل حریدی ها را تحریک نمی کند زیرا می داند که پاسخ آن، خشونت است و هراسی هم ندارند. همزیستی حریدی ها با سایر "اسرائیلی ها" غیرممکن است، آنها سعی دارند محیطی بسته ایجاد تا خود را بدین ترتیب از دیگر "اسرائیلی ها" جدا کنند. خاخام های آنها می گویند که در خارج از دنیای آنها، نوعی کشتار در جریان است و نسبت به از بین رفتن سبک زندگی خود هشدار داده اند.

آنها در قالب یک پاردوکس در عین حالی که براساس باور اعتقادی خود تشکیل رژیم جعلی "اسرائیل" را درحال حاضر قبول ندارند، اما از همه امکانات همین رژیم جعلی در داخل سرزمین های اشغالی بیشترین بهره را می برند که همین امر نیز صدای سایر "اسرائیلی ها" بویژه چپ ها و راست های سکولار را در آورده و تاکنون آنها بارها با برگزاری تظاهرات، نسبت به تبعیض و بی عدالتی در تقسیم منابع بین خود با دو جریان "حریدی" و "صهیونیستم دینی" اعتراض کرده اند.

این شکاف در درون توده "اسرائیلی ها" بسیار شدید است. حریدی ها با تحکم برخی اقدامات را از جمله بستن مغازه ها و تعطیل کردن بازار در روزهای شنبه اجرایی می کنند و "اسرائیلی های" سکولار باید به این خواسته آنها تن دهند.

می توان گفت حریدی ها شبه نظامیان دینی هستند که نه به دستور پلیس بلکه بخاطر عقاید و تفکرات خود، چنین می کنند.

در کابینه کنونی رژیم صهیونیستی هر وزارتخانه در اختیار یکی از جریان های سیاسی قرار دارد ، حال آنکه مسوولیت اداره طلاق و ازدواج با حزب حریدی است، به همین دلیل جدایی زنان از مردان بسیار سخت و پیچیده است.

در مجموع جریان حریدی و در سطح کمتری جریان "صهیونیسم دینی" هر دو به بزرگترین پاشنه آشیل رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده است که هر چه زمان پیش می رود، بر قدرت آنها افزوده می شود. این وضعیت باعث تشدید شکاف ها و گسست داخلی در بین "اسرائیلی ها" می شود و همین امر نیز نگرانی سران این رژیم را به همراه داشته است. آنها نگران هستند که در نهایت این شکاف ها باعث درگیری و جنگ داخلی بین خود "اسرائیلی ها" و فروپاشی آنها از درون شود.