روسیه حمله موشکی به پل کریمه را دفع کرد

 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رژیم کی‌یف امروز شنبه (۱۲ اوت، ۲۱ مرداد) ساعت یک به وقت محلی تلاش کرد با موشک هدایت‌شونده زمین به هوا «اس-۲۰۰» که به نسخه ضربتی تبدیل شده به پل کریمه حمله تروریستی کند.

طبق اعلام مسکو، موشک به موقع توسط پدافند هوایی روسیه شناسایی و رهگیری شد و این حمله تلفات و خساراتی برجا نگذاشت.

پیش‌ از آن، «سرگئی آکسیونوف» فرماندار شبه‌جزیره کریمه گفته بود «نیروهای پدافند هوایی دو موشک دشمن را بر فراز تنگه کرچ سرنگون کردند. پل کریمه آسیب ندید». 

به گزارش «راشا تودی»، «اولگ کریوچکوف» مشاور فرماندار کریمه گفت دود غلیظی که بر فراز پل کریمه قابل مشاهده است در نتیجه کار سرویس‌های ویژه است.

روسیه حمله موشکی به پل کریمه را دفع کرد

ساعاتی پیش هم وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۰ پهپاد اوکراینی که بامداد امروز شنبه شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار داده بود، خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد تلاش برای حمله مذکور تلفات و خسارتی برجا نگذاشت. طبق اعلام مسکو، ۱۴ پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی منهدم و شش پهپاد با جنگ الکترونیک سرکوب شد.

 مقام‌های حمل‌ونقل کریمه گفته بودند تردد روی پل کریمه که این شبه‌جزیره در دریای سیاه را به منطقه «کراسنودار» روسیه متصل می‌کند، حدود دو ساعت از یک و سی دقیقه بامداد (به وقت محلی) متوقف شد. 

روسیه، کریمه را در سال ۲۰۱۴، هشت سال قبل از آغاز بحران کنونی اوکراین، در پی یک همه‌پرسی به خاک خود ضمیمه کرد و بارها هشدار داده حمله به این شبه‌جزیره به منزله حمله به خاک روسیه است. 

از اوایل مه و بعد از دفع حمله پهپادی به کرملین، حملات هوایی به مناطق تحت کنترل مسکو در اوکراین و همچنین در خاک روسیه افزایش یافته است. اوکراین هرگز به طور مستقیم مسؤولیت این حملات را برعهده نگرفته اما می‌گوید تخریب زیرساخت‌های نظامی روسیه برای پیشبرد ضدحملات بسیار مهم است. 

ارتش اوکراین چهارم ژوئن ضدحملات خود را که تبلیغ زیادی برای آن کرده بود، آغاز کرد؛ اما علی‌رغم سیلی از تجهیزاتی که غرب در اختیار کی‌یف قرار داده، این کشور نتوانسته موفقیت‌ چشمگیری در مقابل روسیه به دست آورد و موفق به شکستن خطوط دفاعی ارتش روسیه نشده است.

هفته گذشته، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تلفات اوکراین از زمان آغاز عملیات در اوایل ژوئن را بیش از ۴۳ هزار نیرو و نزدیک به پنج هزار قطعه تجهیزات نظامی برآورد کرد. به باور بسیاری از تحلیلگران، کمک‌های بیشمار کشورهای غربی به اوکراین تفاوت چندانی در وضعیت فعلی مبارزه به وجود نیاورده است.