نخست وزیر موقت پاکستان انتخاب شد

«انوار الحق کاکار» قانونگذار پاکستان روز شنبه به عنوان نخست وزیر موقت برای اداره این کشور انتخاب شد.

به گزارش وبگاه «تلگراف ایندیا» کاکار قانونگذار حزب «عوام بلوچستان» تا زمان برگزاری انتخابات جدید در اواخر سال جاری رهبری دولت موقت را برعهده خواهد داشت.

«راجا ریاض» رهبر حزب مخاف در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «تصمیم گرفتیم که نخست وزیر موقت از استان کوچکتری باشد».

نخست وزیر موقت پاکستان انتخاب شد

«عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان نیز با انتصاب کاکار به عنوان نخست وزیر موقت بر اساس قانون اساسی موافقت کرد.

«شهباز شریف» انحلال پارلمان این کشور را در روزهای گذشته اعلام کرد؛ بنابراین طبق قانون اساسی پاکستان، انتخابات عمومی بعدی، ۹۰ روز دیگر برگزار خواهد شد.

مکن است فرآیند انتخابات سراسری و رأی‌گیری در پاکستان چند ماه به تعویق بیافتد، زیرا کمیسیون انتخابات تصمیم دارد تا بر اساس یک سرشماری جدید، صدها حوزه انتخابیه را دوباره تعیین کند.

 تحلیلگران می‌گویند هرگونه تاخیر در برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان می‌تواند خشم عمومی را برانگیزد و بر بی‌ثباتی در این کشور مجهز به سلاح اتمی اضافه کند. آخرین انتخابات سراسری پاکستان در ژوئیه ۲۰۱۸ برگزار شد که در آن حزب «تحریک انصاف» پیروز شد و «عمران خان» بازیکن سابق کریکت را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.

رسانه‌های محلی پاکستان گزارش دادند نخست وزیر سابق این کشور به دنبال محکوم شدن به فساد مالی در دادگاه، به مدت پنج سال نیز از فعالیت سیاسی منع شد.

بر اساس قوانین پاکستان، کسی که توسط دادگاه حکم محکومیت دریافت کند، برای مدت زمانی که از سوی کمیسیون انتخابات مشخص شده و حداکثر پنج سال است، از فعالیت سیاسی نیز منع می‌شود.

دادگاه پاکستان شنبه گذشته برای رهبر حزب تحریک انصاف مجازات سه سال حبس را صادر کرد. او در همان روز توسط مقامات در  خانه‌اش در شهر «لاهور» دستگیر و به زندانی نزدیک شهر «اسلام آباد» منتقل شد.