کشته شدن 10 مزدور آمریکا در سوریه

 شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»  (قسد) با عناصر موسوم به «شورای نظامی دیرالزور» که بخشی از این گروه است، بار دیگر در شمال شرق سوریه به جان هم افتادند.

این عناصر که همگی مزدوران آمریکا هستند، در شرق استان دیرالزور با هم درگیر شدند که خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد، در جریان این درگیری، دستکم ۱۰ نفر از این عناصر کشته و دهها نفر از افراد غیر نظامی حاضر در مناطق درگیری هم به شدت زخمی شدند.

منابع محلی خبر دادند که «ادهم الخبیل» از عناصر ارشد شورای نظامی دیرالزور موفق شده است از مقرهایی که نیروهای دموکراتیک در شهر الحسکه محاصره کردند، فرار کند و به یک منطقه امن در روستای «الربیضه» در شمال دیرالزور رسیده است.

روزنامه العربی الجدید نیز روز گذشته خبر داد که شورای نظامی دیرالزور سرکرده جدیدی جایگزین احمد الخبیل معروف به «ابوخوله» کرده است. نیروهای دموکراتیک سوریه وی را برای شرکت در یک نشست فرماندهی در الحسکه دعوت کرده بودند و بلافاصله او را بازداشت کردند.

منابع سوری می‌گویند که ابواللیث خشام به عنوان فرمانده موقت شورای نظامی دیرالزور انتخاب شده است. وی در تلاش است بار دیگر عناصر این شورا سازماندهی کند. نیروهای دموکراتیک از این فرد خواسته بودند سلاح خود را کنار بگذارد، ولی وی با این مسئله مخالفت کرد.

به گفته این منابع، عناصر حاضر در شورای نظامی، «اتفاق نظر دارند که دیگر از قسد دستور نگیرند. همچنان تنش بین طرفین حکمفرماست و می‌تواند در هر لحظه به انفجار ختم شود. قسد همچنان بر شرق سوریه سیطره دارد».

کشته شدن 10 مزدور آمریکا در سوریه

منابع مذکور تأکید کردند، قسد توافق با شورای نظامی دیرالزور را نقض کرده بود و تلاش دارد این نهاد را به صورت کامل از بین ببرد. آنان می‌گویند که علت اصلی اتخاذ این تصمیم، ابوخوله است؛ چرا که قسد اطمینان دارد که وی و شورای نظامی به دنبال نفوذ در این منطقه هستند؛ به ویژه اینکه به خاطر محیط عشایری، پایگاه مردمی مناسبی هم دارد.

در ادامه تنش در مناطق اشغالی قسد، منابع رسانه‌ای نزدیک به نهاد موسوم به «اداره خودمختاری شمال شرق سوریه» (کردهای سوریه) اعلام کردند که از شب گذشته در شهر الحسکه و مناطق الهول و الشدادی، مقررات منع آمد و شد وضع شده است.

شهر الحسکه در شمال شرق سوریه که در اشغال و کنترل شبه‌نظامیان کُرد به سر می‌برد، چند روزی است که با افزایش فعالیت‌ تروریست‌های داعش شرایط امنیتی و اضطراری را تجربه می‌کند؛ روز گذشته نیز اعلام شد که تعداد نامشخصی از تروریست‌های داعش توانسته‌اند در روز یکشنبه برای چندمین بار از زندان «غویران» در شهر الحسکه فرار کنند.