پیامد تعطیلی دولت آمریکا

 قانونگذاران در ایالات متحده آمریکا طبق شمارش معکوس شبکه خبری سی‌ان‌ان کمتر از ۲۱ ساعت برای جلوگیری از تعطیلی دولت فرصت دارند در حالیکه گروهی از جمهوری‌خواهان افراطی تصویب لایحه بودجه را مشروط به کاهش برخی از هزینه‌های هنگفت دولت کرده‌اند.

جمهوریخواهان راست افراطی در مجلس نمایندگان آمریکا که بسیاری از آنها متحدان دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا هستند، روز گذشته لایحه بودجه موقت را نپذیرفتند؛ این لایحه به این معنی بود که به قانونگذاران برای مذاکره در مورد یک توافق یک ساله فرصت بیشتری را اعطا می‌کرد.

کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش بوده تا پیش از پایان مهلت در صبح یکشنبه (ساعات پایانی روز شنبه به وقت محلی) حزب خود را به سمت حمایت از این اقدام سوق دهد.

مک‌کارتی با وجود اینکه خودش یکی از مخالفان این طرح بود، روز جمعه پس از رد شدن لایحه بودجه موقت به خبرنگاران گفت: هنوز تمام نشده است، من ایده‌های دیگری دارم.

اما اگر وی به دموکرات‌ها در این زمینه کمک کند، جمهوریخواهان تندرو راهی برای برکنار کردن وی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان پیدا خواهند کرد.

افزایش اختلاف بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که مک‌کارتی پیش از احتمال تعطیلی دولت یک چانه زنی فاجعه برای نگه‌داشتن خودش در قدرت انجام داده است.

رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: برای حفظ مقام ریاست مجلس او مایل به انجام کارهایی است، فکر می‌کنم او می‌داند که با فرآیندهای قانون اساسی مغایرت دارد.

بایدن ابراز نگرانی کرد که اعضایی در حزب جمهوریخواه هستند که می‌خواهند دولت را بازسازی کنند.

اظهارات رئیس‌جمهور پیش از آن مطرح شد که مک‌کارتی اعلام کرد که می‌خواهد سنا بودجه اوکراین را از لایحه پیشنهادی کوتاه‌مدت خود حذف کند.

مک کارتی به سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم اگر یک طرح بدون اوکراین داشته باشیم، احتمالاً می‌توانستیم از آن عبور کنیم. فکر می‌کنم اگر سنا اوکراین را در آن طرح قرار دهد و به جای آمریکا بر اوکراین تمرکز کند، فکر می‌کنم این می‌تواند مشکلات واقعی ایجاد کند.

مک کارتی گفت: اگر سنا لایحه‌ای را «به همان شکلی که است» ارائه کند، احتمالاً به تعطیلی دولت منجر خواهد شد. مک کارتی برای مذاکره پیرامون سطوح بودجه اعلام آمادگی کرد و خط قرمزی برای امنیت مرزها که از نظر برخی جمهوریخواهان مهم است، ترسیم نکرد.

پیامد تعطیلی دولت آمریکا

پیامدهای تعطیلی دولت آمریکا

بیل برودر، رئیس کمپین عدالت جهانی مگنیتسکی (Magnitsky) و منتقد کاخ کرملین به نیوزویک گفت که تعطیلی تقریبا بر همه چیز تاثیر خواهد گذاشت، از خدمات داخلی ایالات متحده گرفته تا جنگ در اوکراین، و یک «فاجعه قریب الوقوع» برای کی‌یف است.

وی افزود: پوتین به دنبال هر گونه رخنه‌ای در زره ما و هر نقطه ضعفی است و این یک ضعف خودساخته است که کاملا غیر ضروری است.

پنتاگون در اوایل این هفته گفت: «در سطح استراتژیک، تعطیلی به نفع رقبای آمریکا خواهد بود».

اما کمک نظامی به اوکراین، مذاکرات را برای جلوگیری از تعطیلی دولت متوقف کرده است. یک پیشنهاد جدید دو حزبی برای تامین مالی دولت در اوایل این هفته اعلام شد و شامل ۶ میلیون دلار برای اوکراین بود.

در میان نگرانی از احتمال تعطیلی دولت که کمتر از ۲۴ ساعت به آن باقی مانده، ممکن است به غیر از پیامدهای منفی دیگر صدها هزار نفر از کارمندان فدرال آمریکا بدون پرداخت حقوق به صورت موقت فعالیت کاریشان تعلیق شود.

تعطیلی دولت زمانی اتفاق می‌افتد که کنگره نتواند بودجه را برای سال مالی آینده که از روز اول اکتبر آغاز می‌شود، تصویب کند. تعطیلی دولت بر روی تقریبا هر قسمت از آن از تحویل چک‌های رفاهی و انتشار داده‌های اقتصادی ملی گرفته تا عملکرد دادگاه‌های فدرال، موزه‌ها و پارک‌های ملی، تاثیر می‌گذارد.

درحالیکه در طول یک دهه گذشته این می‌تواند چهارمین تعطیلی دولت باشد، تارنمای یواس‌ای تودی گزارش داد: در جریان تعطیلی قبلی دولت حدود ۸۰۰ هزار کارمند به صورت موقت از کار تعلیق شدند. این بار اثر تعطیلی می‌تواند گسترده‌تر باشد و منجر به تعلیق شمار بیشتری از کارکنان شود.

این مساله می‌تواند شامل کارکنان تمام آژانس‌های دولت از جمله وزارت دفاع و همچنین اعضای ارتش آمریکا شود. کاخ سفید هفته گذشته در اینباره اعلام کرد: تمام اینها برای امنیت ملی آمریکا مخرب است.

جان هوبرت یک افسر امنیتی فرودگاه در فلوریدا که به مدت ۲۱ سال برای اداره امنیت حمل و نقل کار می‌کند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کارکنان فدرال همواره دستشان زیر ساطور است.

وی در این گفتگو ابراز داشت: مضحک است. ما نباید هر سال در این موقعیت قرار بگیریم و بعد به عنوان یک ابزار چانه‌زنی از ما برای تصویب لایحه استفاده کنند.

از سوی دیگر تعداد زیادی از برنامه‌های فدرال که میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا در سراسر این کشور به آن وابسته هستند می‌تواند مختل شود؛ از کاهش بودجه برای کمک های غذایی گرفته تا تاخیرهای احتمالی در خدمات مشتری برای دریافت کنندگان بیمه پزشکی سالمندان و تامین اجتماعی.

اثرات موجی این مساله به مدت زمان تعطیلی و میزان تاثیر پذیری آژانس‌های دولتی بستگی دارد. یک استادیار در دانشگاه میشیگان گفت: چند صد میلیون آمریکا، اکثریت جمعیت به نوعی مزایایی از دولت دریافت می‌کنند.

طبق اعلام دولت بایدن، به طور مثال حدود ۷ میلیون زن و کودک که وابسته به برنامه تغذیه الحاقی ویژه برای زنان، نوزادان و کودکان هستند می‌توانند در معرض از دست دادن کمک باشند.

از سوی دیگر جنت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده نیز اعلام کرد که تعطیلی دولت پیشرفت اقتصادی کشور را از طریق بی اثر کردن برنامه های کلیدی، از جمله برای کسب و کارهای کوچک، "تضعیف" می‌کند و می‌تواند پیشرفت‌های عمده زیرساخت‌ها را به تاخیر بیندازد.