دعوا بر سر تعطیلی دولت آمریکا

 شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که درحالیکه ۶ روز تا پایان پول‌های دولت باقی مانده است، کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دو راه پیش روی خود دارد؛ با تعطیلی دولت ، جایگاه خود را حفظ کند یا با همکاری با دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان تندرو به مخالفت بپردازد.

در حالی که مک کارتی در تلاش برای کنترل جمهوریخواهان تندرو است، دولت ممکن است با کمبود منابع مالی مواجه شود. چرا که جمهوریخواهان تندرو تصویب لایحه بودجه دولت را به کاهش هزینه های دولت منوط کرده‌اند.

مک کارتی برای جلب رضایت مخالفان خود، به جمهوری‌خواهان اجازه می‌دهد تا با رای‌گیری در مورد یک سری از لایحه‌های تخصیصی در این هفته اهداف خود را پیش ببرند. جمهوریخواهان در هر صورت این کار را انجام می‌دهند حتی اگر در مجلس سنا با اکثریت دموکرات‌ها این لوایح با بن بست روبرو شوند. اما زمان رو به اتمام است و جمهوریخواهان نتوانسته اند حول یک گزینه کوتاه مدت به اتفاق نظر برسند.

پاتریک مک‌هنری نماینده جمهوری‌خواه از کارولینای شمالی و یکی از متحدان مورد اعتماد مک کارتی که به مذاکره در مورد سقف بدهی با دموکرات‌ها کمک کرد، گفت: این سومین مبارزه مهم کنگره است: هفته افتتاحیه، سقف بدهی و اکنون بودجه دولتی.

مک کارتی هم به صورت علنی و هم شخصی تلاش کرده است تا اعضای حزب خود را وادار کند تا پیرامون هر چیزی متحد شوند تا اهرم قویتری را در مذاکرات با سنا ایجاد کنند. او همچنین به صراحت گفته است که تعطیلی دولت، جمهوری‌خواهان را در مذاکرات قوی‌تر نمی‌کند اما وی همچنان با افرادی روبروست که تعطیلی دولت را بر همکاری با دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هفته گذشته وارد این منازعه شد و جمهوری‌خواهان را در شبکه اجتماعی «تروث» تشویق کرد تا با هرگونه لایحه‌ای که بودجه وزارت دادگستری یا تحقیقات جنایی درباره جرایم او را کاهش نمی‌دهد، مخالفت کنند. وی به دنبال اثبات ناکارآمدی در اداره دولت از سوی بایدن، وفادارانش را به تعطیلی دولت تشویق می‌کند.

دعوا بر سر تعطیلی دولت آمریکا

اندی بیگز، نماینده جمهوریخواه از آریزونا خطاب به همکارانش گفت: اجازه ندهید حزب مقابل شما را بترساند که فکر کنید تعطیلی دولت پایان جهان است. به اصطلاح تعطیلی در واقع وقفه‌ای در هزینه‌های غیرضروری فدرال است.

از زمانی که چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا اقداماتی را برای پیشبرد لایحه مخارج کوتاه‌مدت انجام داد، که احتمالاً کمک‌های بلایای طبیعی و بودجه اضافی برای تلاش‌های جنگی در اوکراین را شامل می‌شود، محاسبات مک کارتی پیچیده‌تر شد چرا که کمک به اوکراین به شدت مورد مخالفت تندروهای مجلس است. اگر سنا آن لایحه را تصویب کند، مک کارتی با این موضوع مواجه می‌شود که آن را نادیده بگیرد یا سعی در اصلاح آن کند - که همه این ها خطرات خاص خود را برای رئیس مجلس دارد.

مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه بازمی‌گردد و رأی‌گیری درباره یک سری از لایحه‌های بودجه یک ساله برای تأمین مالی وزارت‌های دفاع، خارجه، کشاورزی و امنیت داخلی را آغاز می‌کند. اما هر یک از این لوایح همچنان ممکن است در صحن مجلس با آرای غیرقاطع روبرو شود. سران مجلس نمایندگان هفته گذشته دو بار در پیشبرد لایحه دفاعی شکست خوردند. لایحه کشاورزی نیز تابستان امسال با مخالفت روبرو شد.

گرت گریوز نماینده جمهوری‌خواه از لوئیزیانا، گفت: اجازه دهید در مورد یک چیز واضح بگویم: هر روز که منتظر و به اول اکتبر نزدیک‌تر می‌شویم، اهرم‌های فشار بیشتری به دولت می‌دهد. این اهرم، فشارها را از جمهوریخواهان مجلس می‌گیرد.

با این شرایط پیش بینی می شود که دولت بایدن به دلیل کمبود منابع مالی تعطیل شود، مگر آنکه کنگره قانونی را برای تامین مالی آن تصویب کند.

مک کارتی که ضعف ریاستش بیش از پیش آشکار گردیده، تلاش دارد لایحه بودجه موقتی را به تصویب برساند تا مانع تعطیلی دولت شود. اما جمهوریخواهان تندرو که همزمان سعی در برکناری رئیس مجلس دارند، از پیروی از این امر خودداری می کنند. آنها کاهش گسترده هزینه‌ها را خواستارند. برخی هم می خواهند به حمایت آمریکا از جنگ اوکراین پایان دهند.