بمباران حقوق بشر در بیمارستان المعمدانی

 بر اساس مقررات بین المللی و اسنادی مانند کنوانسیون حقوق کودک، در جنایات و خشونت‌ها علیه کودکان غزه، اشکال ویژه‌ای از اقدامات ضد بشری قابل مشاهده است. رژیم اسرائیل در چندین دهه اخیر برای تثبیت موقعیت خود در منطقه و گسترش مرزهای خود مرتکب اقدامات غیرانسانی بی‌شماری شده است اما آخرین اقدام ضد بشری آن که بمباران وحشیانه بیمارستان المعمدانی در غزه است که این بیمارستان قبل از تاسیس رژیم صهیونیستی احداث شده و این جنایت رژیم منحوس و اشغالگر اسرائیل نشان داد کوچکترین پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل ندارد.

بار دیگر نسل کشی در برابر افکار عمومی جهان و با سکوت مدعیان حقوق بشر به وقع پیوست. آنچه اسرائیلی‌ها در غزه انجام می‌دهند، حتی با معاهده کمپ دیوید به تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ نیز در مخالفت قرار دارد.

تصمیم به قتل عام و نسل کشی فلسطینیان با قطع آب و برق و سوخت و ممانعت از کمک های غذایی و دارویی و زدن بیمارستان‌ها، در حالی اتفاق می‌افتد که کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات آن، مصوب ۹ دسامبر ۱۹۴۸، مجمع عمومی سازمان ملل متحد متن قرارداد ضمیمه مربوط به جلوگیری از نسل‌کشی را تصویب و به موجب ماده ۱۱ همان قرارداد آن را برای امضاء و تصویب و الحاق در دسترس دول می‌گذارد.

بنابر تصریح کنوانسیون ۱۹۴۸ جلوگیری و مجازات جنایت نسل کشی، که به بخشی از حقوق بین المللی عرفی تبدیل شده و قاعدهای آمره محسوب می‌شود، می‌توان اقدامات این روزهای اسرائیل را صریح و شفاف مصداق بارز نسل کشی دانست؛ جرمی که به عنوان یکی از مهمترین جرایم مورد توجه مجامع بین المللی از جمله دیوان بین المللی کیفری بوده است؛ اما گویا به نظر مدعیان حقوق بشر نمی رسد.

در این بین علاوه بر این جرم، جنایات بر ضد بشریت نیز از اقدامات رژیم اسرائیل است چرا که بر طبق ماده ۷ اساسنامه دیوان بین المللی کیفری منظور از جنایات بر ضد بشریت، اعمالیست که در یک حمله گسترده و سازمان یافته بر ضد یک جمعیت غیرنظامی و با علم به حمله واقع شود. اتفاقی که با واکاوی زوایای مختلف حمله دیشب به خوبی می توان به تمام ابعاد و اهداف آن رسید و نهایت به وقع پیوستن جرم جنایت بر ضد بشریت را اثبات کرد؛ حملات و بمباران موشکی دیشب در قالب «حمله و بر ضد یک جمعیت غیرنظامی» و به صورت «گسترده» و «سازمان یافته» با آگاهی و به طور عمدی صورت گرفته است؛ اینها همه مصداق بارز جنایت بر ضدبشریت است که با برنامه ریزی و تنظیم از قبل با هدف خاص و به طور گسترده صورت گرفته است.

بمباران حقوق بشر در بیمارستان المعمدانی

اگرچه از نظر اساسنامه دیوان کیفری بین المللی اعمال اسرائیل با عناوین جرایم علیه بشریت، جرایم جنگی و نسل کشی تطبیق می‌کند اما با واکاوی مقررات بین المللی راجع به حقوق جنگ خواهیم دانست فاصله زیادی از تئوری تا عمل به مقررات و به ویژه ضمانت اجرای آن داریم حال با توجه حجم کشتار و غیر قابل انکار بودن این جنایت ضد بشری انتظار می‌رود با استناد به اسناد بین المللی به ویژه کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل دوم الحاقی به کنوانسیون های ژنو در خصوص اشخاص مورد حمایت در زمان درگیری های مسلحانه اقدامات اسراییل را نقض فاحش حقوق بشردوستانه تلقی شود.

حمله به بیمارستان المعمدانی غزه و نیز طرح کوچاندن اجباری و همچنین هشدار تهدیدآمیز به برخی بیمارستان‌ها در غزه، انتشار بیماری‌های مسری، کمبود شدید دارو، قطعی آب و عدم ایجاد گذرگاه‌های امن برای انتقال مجروحان و بیماران به خارج از غزه و درنهایت فروپاشی نظام سلامت که موجب انتشار بیماری‌ و مرگ میر خواهد شد همه و همه از مصادیق دیگر نسل کشی بحساب می آید اما مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر سکوت کرده اند.

از آنجا که حقوق نقض شده در غزه از جمله حقوق بنیادین بشر تلقی می شوند که در هر شرایطی، نقض آنها نامشروع است؛ بنابراین تعقیب و محاکمه جنایتکاران توسط دادگاه کیفری بین المللی ویژه توسط شورای امنیت و دیوان دادگستری بین المللی صرف نظر از ملیت یا الحاق و عدم الحاق یک دولت به معاهدات و کنوانسیون های بین المللی امکان پذیر است.