افزایش فرار سرمایه گذاران از بورس اسرائیل

 سرعت خروج سرمایه گذاران از صندوق‌های قابل معامله در بورس اسرائیل در دو هفته گذشته و به دنبال کاهش شدید قیمت سهام در نتیجه گسترش درگیری بین رژیم اشغالگر اسرائیل و مقاومت در فلسطین و لبنان افزایش یافته است.

طبق گزارش المیادین، در بیانیه‌های شرکت خدمات مالی لیپر اسرائیل آمده است که صندوق iShares MSCI این رژیم از ۹ تا ۲۰ اکتبر ۲.۵ میلیون دلار خالص سرمایه گذاری داشته و دارایی‌های آن در این مدت ۱۳.۸ درصد کاهش یافته است.

سامی سوزوکی، رئیس سهام بازار‌های نوظهور در Alliance Bernstein گفت: بازار عدم اطمینان را دوست ندارد و بدیهی است که در حال حاضر عدم اطمینان زیادی وجود دارد.

علاوه بر وقایع غزه، تنش‌ها در مرز شمالی فلسطین اشغالی نیز بر بازار سهام اسرائیل سایه افکنده است، زیرا نگرانی‌ها از گسترش این رویارویی در هر لحظه وجود دارد.

افزایش فرار سرمایه گذاران از بورس اسرائیل

اتسیفن شنفلد، مدیر عامل Market Vector Indexes که شاخص ۷۸.۴ میلیون دلاری Bluestar Israel Technology Fund Index را ایجاد کرده است، گفت: صندوق‌های ETF اسرائیل قبل از حمله حماس عملکرد کمتری نسبت به همتایان خود داشتند اما این عملکرد از آن زمان به دلیل کاهش ارزش بازار سهام و کاهش قابل توجه ارزش پول اسرائیل در سه هفته گذشته بدتر شده است.

اکنون نرخ مبادله شیکل اسرائیل به بیش از ۴ شیکل در مقابل هر دلار کاهش یافته و نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در بیش از هشت سال گذشته است.