روایت نیوزویک از شکاف در جامعه آمریکا در واکنش به جنایات غزه

 نیوزویک افزود، برخی از ترقی‌خواهان بشدت از سوسیال دموکرات ها ی آمریکا (DSA) به دلیل مقصر دانستن «رژیم آپارتاید اسرائیل» انتقاد می کنند و تعدادی از دموکرات های چپ گرای مجلس نمایندگان آمریکا رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری را در قبال وضعیت کنونی مورد انتقاد قرار می دهند.

کارشناسان علوم سیاسی این هفته در مصاحبه با این رسانه آمریکایی گفتند شکاف در جناح چپ به بروز اختلافات طولانی بر سر نحوه واکنش به این موضوع منجر و به معضلی برای بایدن و دموکرات ها تبدیل شده است.

سوسیال دموکرات های آمریکا در واکنش به حملات تلافی جویانه رژیم صهیونیستی به غزه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشتند «قویا با فلسطین ابراز همدردی می کنند».

در این پیام آمده است: رویدادهای امروز نتیجه مستقیم اقدامات رژیم آپارتاید اسرائیل است که میلیاردها دلار از آمریکا پول دریافت می کند. به خشونت و اشغال پایان دهید. فلسطین را آزاد کنید.

این گروه همچنین نوشت: کشتار غیرنظامیان را محکوم می کنیم و حقوق بشر باید مورد احترام قرار گیرد. فراموش نمی کنیم که دولت یهودی به صورت نظام مندی حق فلسطینی ها برای تصمیم گیری درباره سرنوشت خود را در چند دهه نادیده گرفته است.

گروه سوسیال دموکرات های آمریکا در ادامه نوشتند: بیش از ۶۰ سال است که فلسطینی ها با پاکسازی قومی، شکنجه، بمبگذاری و تخریب خانه های خود مواجه هستند. غزه همچنان در محاصره است. ما به عنوان سوسیالیست باید اقدام کنیم.

واکنش گروه‌های ترقی‌خواه

نیوزویک نوشت: نیتا رامان عضو شورای شهر لس آنجلس اولین واکنش را به بیانیه اخیر نشان داد. وی که خود از اعضای حزب سوسیال دموکرات های آمریکا است که در شورای شهر انتخاب شده، در شبکه ایکس این بیانیه را به دلیل آنچه که ناکامی در ارزیابی ارعاب حماس توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد.

الکساندر اوکازیو کورتس عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که در گروه ترقی خواه این مجلس عضویت دارد بیانیه سوسیال دمورکات ها را به دلیل تبلیغ برای برپایی تظاهرات در حمایت از فلسطین بعد از حملات حماس مورد انتقاد قرار داد و جمال باومن عضو دیگر دموکرات این مجلس عضویت خود را در جناح سوسیال دموکرات ها لغو کرد.

روایت نیوزویک از شکاف در جامعه آمریکا در واکنش به جنایات غزه

نیوزویک نوشت: رشیده طلیب دیگر نماینده دموکرات عضو گروه ترقی خواه این مجلس به دلیل خودداری از عذرخواهی به خاطر مقصر دانستن رژیم صهیونیستی برای حملات مرگبار به بیمارستان غزه نیز با انتقاد مواجه شد.

بایدن در تل آویو، «طرف دیگر» و نه اسرائیل را مسئول حمله به این بیمارستان دانست و مدعی شد دستگاه های اطلاعاتی آمریکا گفته اند حمله به این بیمارستان کار رژیم صهیونیستی نبوده است.

طلیب و ایلهان عمر اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که همچنین در جناح ترقی خواه عضویت دارند از بایدن به دلیل واکنش به این درگیری انتقاد کرده اند.

پل کوئرک (Paul Quirk) استاد علوم سیاسی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا گفت شکاف و اختلاف نظر در جناح چپ در واکنش به درگیری فلسطینی ها و صهیونیست ها موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: مدتهاست که طیفی از دیدگاه های مختلف در آمریکا در قبال این درگیری وجود دارد که تایید کامل مطالبات فلسطینی ها و عمکرد آنها تا خویشتنداری در انتقاد از اسرائیل، ادعای سازش ناپذیری این رژیم در مذاکرات، خشونت نامتناسب، و بی تفاوتی نسبت به دردو رنج مردم بی گناه فلسطین را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عمکلرد دولت راست گرای اسرائیل در سالهای اخیر -از گسترش شهرک ها و نابودی خانه های فلسطینی در کرانه باختری تا بحران کنونی و محروم کردن فلسطینی ها از غذا، آب، سوخت و دارو و جلوگیری از فرار غیرنظامیان از بمباران ها- دیدگاه ها در حمایت از فلسطین و ضدیت با رژیم صهیونیستی را تقویت کرده است.

معضلی برای دموکرات ها

نیوزویک در ادامه مطلب خود آورده است: اختلافات و شکاف ها در جناح چپ به معضلی برای دموکرات ها و حتی دولت بایدن تبدیل شده است.

توماس گیفت مدیر مؤسس مرکز سیاست ایالات متحده در دانشگاه کالج لندن، به نیوزویک گفت: مانند هر موضوع مهم دیگری، جنگ اسرائیل و حماس این پتانسیل را دارد تا به دموکرات‌ها آسیب برساند، زیرا آنها به چپ‌های افراطی اجازه می‌دهند دستور کار خود را پیش ببرند.

وی افزود: اظهارات اخیر رشیده طلیب در حمایت از حماس و در ضدیت با ادعای دولت بایدن درباره منبع حمله به بیمارستان غزه، موهبتی برای جمهوریخواهانی است که تلاش می کنند همه دموکرات ها را ضد اسرائیلی نشان دهند.

کوئرک استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز گفت در مجلس نمایندگان، پانزده دموکرات به رهبری نمایندگان کوری بوش و طلیب، قطعنامه ای ارائه کردند که در آن از دولت بایدن خواستند برای آتش بس فوری تلاش کند.

وی گفت بایدن با چالش بسیار دشواری برای حمایت سیاسی از رژیم صهیونیستی که تاکنون به نظر می رسد عمدتا نگرانی ها درباره بحران انسانی در غزه را نادیده گرفته، مواجه است.