آمریکا نگران شکست سنگین اسرائیل در حمله زمینی است

در چند روز گذشته نظامیان صهیونیست به پشتیبانی تانک‌های این رژیم ۳ بار سعی کرده اند که با ورود به غزه اقدام به اشغال بخشی از این منطقه نمایند که هر سه بار با شکست مواجه شده و با دادن تلفات زیاد پا به فرار گذاشته اند.  پس از آن، بالگرد‌های اسرائیلی برای انتقال کشته شدگان و زخمی‌ها وارد منطقه شدند. آمریکا نیز اذعان کرده که این حمله برای صهیونیست‌ها بسیار سخت و ناگوار بوده است.

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که وارد بیست و چهارمین روز خود شده است، تاکنون به شهادت بیش از ۸ هزار فلسطینی و زخمی شدن هزاران تن دیگر و آوارگی چند صد هزار نفر منجر شده است. این جنایت در سایه حمایت کامل آمریکا و کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی ساکنان غزه صورت می‌گیرد.

از همین روی برای بررسی بیشتر زوایای خبری آنچه این روز‌ها در غزه می‌گذرد، باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با مایکل بروک، خبرنگار و فعال ضداستعماری و سیاسی از برلین آلمان که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

به نظر شما حمله زمینی اسرائیل به غزه تا چه حد موفق بود؟

مایکل بروک: نیروی هوایی اسرائیل که ظاهراً برای حمله زمینی قریب‌الوقوع به غزه آماده می‌شد، روز جمعه به بخش شمالی نوار غزه حمله کرد. بیمارستانی که توسط سازمان امدادرسانی "هلال احمر" اداره می‌شد نیز آسیب دیده است. به موازات افزایش حملات هوایی به غزه، وزیر دفاع اسرائیل از طرحی سه ماده‌ای رونمایی کرده است که اقدامات علیه فلسطینی‌ها را تشریح می‌کند، که بر اساس آن اسرائیل اکنون در حال انتقال به فاز ۲ است که شامل عملیات در داخل غزه برای از بین بردن حماس می‌شود. بر اساس این طرح، فاز ۳ ایجاد دولتی وابسته به اسرائیل در نوار غزه خلع سلاح شده است که به طور رسمی به حکومت خود ادامه خواهد داد، اما دولت آن در واقع تنها یک رژیم دست نشانده خواهد بود.

اینکه آیا تهاجم اسرائیل به غزه واقعاً انجام خواهد شد، هنوز یک سؤال باز است؛ به ویژه اینکه آمریکا ظاهراً نگران است که چنین تهاجمی ممکن است به شکستی برای اسرائیل با خسارات سنگین ختم شود. با این حال، آمریکا به طور فزاینده‌ای خود را در خاورمیانه با مشکل مواجه می‌کند زیرا روز پنجشنبه چندین حمله راکتی به مواضع آمریکایی‌ها در سوریه انجام شد که روز جمعه نیز ادامه یافت، از جمله یک پایگاه آمریکایی در مناطق کردستان عراق که با چندین موشک مورد حمله قرار گرفت.

آمریکا نگران شکست سنگین اسرائیل در حمله زمینی است

نبرد بین اسرائیل و حزب الله لبنان با شدت بالا ادامه دارد و بر اساس اطلاعات شبکه‌های اجتماعی، اسرائیل روز جمعه بیشترین تلفات خود را تا به امروز در جبهه شمالی متحمل شده و چندین نظامی ارتش اسرائیل در نبرد با حزب الله کشته شدند. در تلافی، اسرائیل چندین بمباران در خاک لبنان انجام داد. نگرانی از اینکه حزب الله رسما به یک حزب مقابل اسرائیل تبدیل می‌شود، همچنان افزایش می‌یابد. حداقل به این دلیل که بیش از ۱۰۰۰۰۰ موشک از انواع مختلف در زرادخانه‌های حزب الله در انتظار هستند که در صورت وقوع یک جنگ رسمی اسرائیل را تهدید می‌کنند. عدم تمایل اسرائیل به تهدید علیه حزب‌الله (برخلاف تهدید‌های بی‌شمار علیه حماس) همچنین به این دلیل است که نیرو‌های مقاومت حزب الله نه تنها تجهیزات مدرن دارند، بلکه سربازان آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی نسبت به نیرو‌های مقاومت حماس از هر لحاظ قوی‌تر هستند. این یکی از دلایلی است که به نظر می‌رسد اسرائیل از جنگ در دو جبهه دوری می‌کند.

شما آینده این جنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مایکل بروک: اسرائیل روز شنبه اعلامیه‌هایی را بر فراز شمال نوار غزه پرتاب کرد و به غیرنظامیان اطلاع داد که همه ساکنان باقیمانده حامی تروریست محسوب خواهند شد. پیامد‌های این امر به صراحت بیان نشده است، اما واضح است: در طول حملات هوایی و حمله زمینی آتی، جمعیت غیرنظامی حتی کمتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد؛ و هر کسی که نتواند خلاف آن را ثابت کند احتمالاً حتی به عنوان حامی تروریست تیرباران خواهد شد. مردم غزه با این تهدید که مانند تروریست‌ها با آن‌ها رفتار شود از خانه‌های خود بیرون رانده می‌شوند - احتمالاً برای تدارک حمله زمینی اسرائیل، که در ابتدا قسمت شمالی غزه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اسرائیلی‌ها این روند تهدید را ادامه می‌دهند، زیرا فعلا ابزاری غیر از آن در دست ندارند.

اولین کاروان بین المللی کمک‌های بین المللی که مصر را ترک کرد، پس از یک بازی مسخره یک روزه، روز شنبه از گذرگاه مرزی رفح عبور کرد و به نوار غزه رسید. ارتش اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که هنگام خروج از جنوب نوار غزه و حرکت به سمت منطقه شمالی جایی که برنامه جابجایی غیرنظامیان برنامه ریزی شده است، از هوا به کاروان کمک رسانی حمله خواهد کرد. در واقع، تنها بیست کامیونی که مصر به آن‌ها اجازه عبور از گذرگاه مرزی داده است، بعید است برای کمک جدی به فاجعه انسانی غزه کافی باشد زیرا بیش از سه هفته است که برای حدود ۲ میلیون نفر نه برق و نه آب وجود دارد. غذا برای ساکنان غزه مدت هاست که کمیاب شده است. هر روز که می‌گذرد این وضعیت بدتر می‌شود.

در حالی که درگیری‌ها در همه جبهه‌ها ادامه دارد، تعداد فلسطینی‌های کشته شده روز شنبه از مرز ۴۰۰۰ گذشت. از روز جمعه، شدت حملات هوایی به غزه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. نبرد در مرز لبنان و اسرائیل نیز ادامه دارد و این نبرد‌های مرزی کلاسیک است که در آن هر دو طرف از راه دور به سمت یکدیگر آتش می‌زنند؛ هم اسرائیل و هم حزب الله که در این جنگ شرکت دارند، تلفات جانی را گزارش کرده اند. صدا‌های بین المللی که خواستار آتش بس هستند در روز‌های اخیر قوی‌تر شده است.

پس از اینکه حماس در روز جمعه دو شهروند آمریکایی که در ۷ اکتبر در نوار غزه ربوده شده و در آنجا به گروگان گرفته شده بودند، را آزاد کرد، به ویژه کشور‌های عربی برای تضمین آزادی گروگان‌های دیگر با میانجیگری قطر بر گفتگو تکیه می‌کنند. برای رهبری فلسطین و حماس که در نوار غزه حکومت می‌کند، آزادی تدریجی گروگان‌ها می‌تواند راهی برای به تاخیر انداختن بیشتر شروع حمله زمینی باشد، زیرا تا زمانی که بتوان از طریق کانال‌های دیپلماتیک به موفقیت دست یافت برای اسرائیل دشوار خواهد بود که برای مردم خود حمله‌ای را که جان گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد، توجیه کند.

سوال اصلی چند روز آینده این خواهد بود: آیا حمله زمینی اسرائیل به وقوع خواهد پیوست یا خیر؟ اگر اسراییل جرأت کند این گام را بردارد، درگیری جدید خاورمیانه ادامه خواهد داد و به جنگی جدی تبدیل خواهد شد. اگر اسرائیل عقب نشینی کند و به حمله زمینی بپردازد، می‌توان گفت که وضعیت به تدریج آرام خواهد گرفت (همانطور که در دهه‌های گذشته انجام داده است)، حداقل برای مدتی. با وجود نگرش مردد آمریکا که ظاهراً توصیه به حمله به موقع دارد، در حال حاضر شواهد بیشتری مبنی بر آغاز حمله زمینی به زودی وجود ندارد؛ تهدید‌هایی مبنی بر تخلیه شمال غزه و انداختن اعلامیه‌های تهدیدآمیز نیز گویای این فرض است که در حال حاضر اسرائیل ترجیح می‌دهد در جبهه خود فعلاً زمان بخرد.

مایکل بروک، خبرنگار، تحلیلگر و فعال سیاسی مستقر در برلین آلمان است. او در زمینه تلاش‌های ضداستعماری در نقاط مختلف جهان، مبارزات گروه‌های مقاومت و تلاش برای نابودی گروه‌های تروریستی مختلف در نقاط مختلف دنیا تحقیقات زیادی انجام داده و مقالات و یادداشت‌های زیادی از وی در رسانه‌های جهانی منتشر شده است. او از جمله فعالان ضداستعمار در بین خبرنگاران اروپایی است.