افشاگری بزرگ درباره طرح خطرناک جدید برای غزه

منابع مصری و دیپلماتیک غربی در گفت وگو با العربی الجدید، از طرح خطرناک جدید درباره غزه خبر دادند.

به نوشته این رسانه، یک منبع دیپلماتیک مصری از طرح جدیدی که طی ساعات گذشته مطرح شده، برای مرحله پس از توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داد تا این باریکه را از ساکنان آن خالی کنند و این طرح جدید پس از ناکام ماندن کوچاندن آنها و اسکانشان در کشورهای همسایه است.

طرح جدید بر اساس ارائه تسهیلات گسترده به ساکنان غزه از جمله اقامت و فرصت‌های شغلی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و نیز عربی است و اولویت هم با ساکنان شمال غزه است.

به نوشته العربی الجدید، منبع یادشده افزود: این در راستای طرح میان مدت است که کشورهای عربی منطقه، آمادگی خود را برای همکاری با دولت آمریکا در این راستا اعلام کرده اند تا میزبان هزاران نفر از ساکنان غزه باشند. بحث اسکان ساکنان غزه در مصر با توجه به مخالفت قاهره ضعیف شده زیرا مقامات مصری تاکید کرده‌اند که در صورت اصرار برای طرح کوچاندن ساکنان غزه به مصر، این زمینه ساز مشکلات امنیتی بسیاری است که تل آویو هم از آن آسیب می‌بیند و آنگونه که مقامات آمریکایی تصور می‌کنند، امنیت به دنبال نخواهد داشت.

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی هم در قاهره گفت: طرح ویژه ارائه تسهیلات به ساکنان غزه برای کار و اقامت در خارج، مورد پذیرش برخی پایتخت‌های اروپایی هم قرار گرفته است. این طرح البته با رعایت اصول خاص انجام خواهد شد و به کشورهای عربی هم مطرح شده و می‌توان گفت که احتمالا مورد پذیرش واقع خواهد شد، به ویژه که این کشورها نیاز به شمار زیادی نیروی کار دارند.

غزه

به نوشته العربی الجدید، این دیپلمات غربی درباره عملی بودن این طرح افزود: احتمال موفقیت آن بسیار زیاد است، به ویژه در سایه کشتار در غزه بخصوص در مناطق شمالی که زندگی در آن ناممکن شده است. ساکنان این منطقه به ثبات نیاز دارند از این رو ساکنان غزه برای فراهم کردن زندگی بهتر برای فرزندان خود از آن استقبال خواهند کرد.

از سوی دیگر «محمد محمود مهران» استاد حقوق بین الملل هم به العربی الجدید گفت: گشودن باب مهاجرت برای ساکنان غزه به سمت کشورهای غربی و کشورهای حوزه خلیج فارس، تلاشی برای تثبیت سیاست کوچاندن اجباری ساکنان غزه به شکل دیگری پس از شکست کوچاندن مستقیم است. هرگونه تلاش برای آواره کردن ساکنان غزه تحت فشار محاصره و بمباران نقض حقوق بین الملل است. جامعه جهانی باید به اسرائیل برای رفع کامل محاصره غزه فشار آورد.

«مختار الغاشی» معاون رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی العربی هم گفت: طرح آواره کردن طرحی بین المللی نیست، بلکه طرحی آمریکایی و اسرائیلی و غربی است. این در سایه ناتوانی جهان عرب است که تاکنون از وارد کردن کمک‌ها به غزه ناکام مانده و این وضعیت شرم آور است.

وی طرح آتش بس چند ساعته را منجر به آواره کردن شماری از شمال به جنوب غزه و خالی کردن شمال غزه دانست و بیان کرد: این در سایه کشتار و سرکشی آمریکایی-اسرائیلی و در سایه سکوت مرگبار عربی است.