سیاست «کوچ اجباری» رژیم صهیونیستی درقبال غزه

 رهبران رژیم صهیونیستی از همان روزهای اول تأسیس این رژیم جعلی شعاری را با عنوان «از نیل تا فرات» سر دادند. این شعار بیانگر این است که توطئه رژیم صهیونیستی فقط منحصر در سرزمین‌های فلسطین و علیه فلسطینی‌ها نیست، بلکه تمامی کشورهای عربی را دیر یا زود فرا خواهد گرفت.

در همین راستا، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با توجه به سکوت و انفعال برخی از کشورهای عربی در قبال نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، خطاب به حاکمان این کشورها گفت: «باید بدانید که نقشه اسرائیل این است که شما و مردمتان را به زیر پاهای خود لِه کند. آن چه در غزه روی می‌دهد یک نمونه است. پس از غزه نوبت شما فرا خواهد رسید، مگر آن که برده و فرمانبردار اسرائیل باشید. یادتان باشد که شعار اسرائیل از نیل تا فرات» است.»

نام نیل با مصر گره خورده و مصر به عنوان یک کشور بزرگ عربی از روزهای آغازین اشغال فلسطین در تلخی‌ها و شیرینی‌های مردم فلسطین شریک بوده است.

مردم مصر از همان ابتدای تأسیس این رژیم جعلی مخالف با صهیونیست‌ها بودند و در طول چند دهه با وجود داشتن حاکمانی که روابط آزادی با اسرائیل برقرار کردند مخالف عادی سازی روابط دولت‌هایشان با رژیم صهیونیستی هستند.

آغاز روابط سیاسی مصر و رژیم صهیونیستی به پیمان صلح کمپ دیوید باز می‌گردد. سادات رئیس جمهور مصر و بگین نخست وزیر وقت اسرائیل معاهده کمپ دیوید را با حضور جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا امضا کردند و به این ترتیب اولین پیمان صلح بین اعراب و اسرائیل امضا شد که به صلح مصر و اسرائیل معروف شد. در دوره طولانی حکمرانی حسنی مبارک بر مصر روابط قاهره با اسرائیل در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی گسترش یافت و به این ترتیب پیمان صلح کمپ دیوید در زمان مبارک به قوت خود باقی ماند.

شبه جزیره سینا سرزمینی مصری در اختیار صهیونیست‌ها

مصر پس از امضای توافق صلح با اسرائیل توانست شبه‌جزیره سینا را که پس از جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمده بود پس بگیرد. اما با وجود آنکه ظاهراً مدیریت این منطقه بر عهده مصر است، بسیاری از گردشگران اسرائیلی برای گذراندن تعطیلات خود به مصر سفر می‌کنند. آنها می‌توانند با خودرو از کشورشان وارد شبه‌جزیره سینا شوند.

سیاست «کوچ اجباری» رژیم صهیونیستی درقبال غزه

کوچ اجباری اهالی غزه به صحرای سینا یک طرح قدیمی است

یکی از طرح‌های صهیونیستی برای تصاحب سرزمین مصر و حل معضل غزه در راستای منافع اسرائیل که از زمان به قدرت رسیدن حماس در این باریکه مورد توجه اسرائیل قرار گرفته است طرح کوچ اجباری فلسطینی‌های ساکن غزه به صحرای سینا است.

یک رسانه صهیونیست از این طرح خطرناک محرمانه پرده برداشت که سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی آماده کرده بود و این طرحی بود که اسرائیل برای غزه پس از جنگ اخیر داشت.

این سند را که رسانه صهیونیستی هاآرتص آن را منتشر کرده، توسط سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی تهیه شده و حاوی پیشنهادی برای جابجایی ساکنان آن از غزه به سینا یک روز پس از جنگ است.

بر اساس این طرح، اسرائیل برای تحقق این روند و تخلیه غزه، ابتدای شهرهای سینا چادرهایی برپا خواهد کرد، یعنی چادرهایی برای اسکان ساکنان غزه برپا و سپس اماکن دائمی در شمال سینا برای آنها ایجاد خواهد شد.

طرح محرمانه مذکور همچنین شامل دستورالعملی برای ایجاد یک منطقه استریل چند کیلومتری در داخل مصر و عدم اجازه بازگشت ساکنان غزه به نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی است.

این طرح از همان روزهای اول در ظاهر با برخورد مقامات سیاسی مصر روبرو شد. السیسی در این خصوص گفت: «ما نمی‌خواهیم که سینا به پایگاهی برای انجام عملیات‌های تروریستی علیه اسرائیل تبدیل شود. میلیون‌ها مصری، آماده تظاهرات در رد کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از نوار غزه هستند.»

در این راستا محمد سید احمد، استاد علوم اجتماعی و سیاسی مصر گفت: اکنون مشخص شده است که توطئه‌ای علیه مصر از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی وجود دارد. این رژیم همچنان برای اجرای طرح قدیمی خود یعنی انتقال ساکنان نوار غزه به سینا از طریق بمباران وحشیانه غزه و کمک گرفتن از تمام قدرت‌های استعماری غرب به ویژه آمریکا تلاش می‌کند.

توطئه‌های صهیونیستی برای مصر و نقشه‌های پیش رو

اما توطئه رژیم صهیونیستی درباره مصر تنها محدود به صحرای سینا نیست، زیرا این رژیم به دنبال سیطره کامل بر کشورهای عربی در محدوده نیل در مصر تا فرات در عراق است.

از این رو صهیونیست‌ها در طول چند دهه با وجود روابط سیاسی و تجاری و اقتصادی که با مصر بر قرار کردند توطئه‌های بسیاری را علیه ملت و دولت این کشور در کارنامه خود ثبت نمودند. تاریخ این توطئه‌ها به زمان دهه ۵۰ میلادی باز می‌گردد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت برای نخستین بار در تاریخ سیاست امنیتی رژیم اسرائیل، مطالبی را در این باره منتشر کرد که پیش از این، انتشار یا افشای آنها ممنوع بود.

این روزنامه صهیونیستی با انتشار بخش‌هایی از بیوگرافی «بنیامین گیبلی»، رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در دهه ۵۰ میلادی، به نقل از وی نوشت که به دستور مستقیم «بنحاس لاوون» وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی، دستور فعال کردن یک شبکه جاسوسی متشکل از یهودیان مصری را برای انجام بمب گذاری در مصر صادر کرده بود. هدف از این بمب‌گذاری‌ها، تضعیف دولت «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهوری وقت مصر بود.

توطئه ژئوپولیتیک علیه مصر با محوریت شعار از نیل تا فرات

یکی دیگر از توطئه‌های خطرناک ژئوپلیتیکی اسرائیل علیه مصر «سد النهضه» بر روی رود نیل است. احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان مصری می‌گویند، آبگیری کامل این سد می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

در این میان اغلب ناظران سیاسی و شماری از سیاستمداران مصری می‌گویند که بحران سد النهضه، در واقع یک بحران سیاسی است که با هدف انتقال آب رود نیل به اسرائیل بوجود آمده و تل آویو از اتیوپی برای تحت فشار قرار دادن مصر به منظور تحقق رؤیای «از نیل تا فرات» خود استفاده می‌کند.

واگذاری جزایر تیران و صنافیر مصر؛ طرح سعودی-صهیونیستی

یکی دیگر از توطئه‌های علنی رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر برای مصر واگذاری دو جزیره مصر به عربستان سعودی است. اساساً این اقدام یک «طرح صهیونیستی» است که در راستای تأمین اهداف و منافع رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. اگرچه این اقدام، در ظاهر برای دولت مصر نیز می‌تواند به عنوان یک «مُسکِّن اقتصادی» برای مقابله با بخشی از مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی این کشور باشد. به بیان ساده‌تر، دولت مصر بخشی از تمامیت ارضی‌اش را در ازای دریافت کمک‌های اقتصادی که معلوم نیست تا چه اندازه در حل وفصل مشکلات داخلی این کشور مؤثر باشد، واگذارکرده است. واگذاری تیران و صنافیر به عربستان، پروژه‌ای به‌ نام سعودی و به‌ کام رژیم‌ صهیونیستی است که یک تغییر جدی در ژئوپلیتیک منطقه عربی محسوب می‌شود.

احداث کانال بن گوریون توطئه دیگر صهیونیستی برای تحقق نیل تا فرات

پروژه کانال «بن گوریون» طرحی است که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند. ناظران معتقدند اصلی ترین هدف رژیم صهیونیستی از ایجاد کانال بن گوریون، در اختیار گرفتن مهمترین آبراهه در سطح جهان است. در صورت راه اندازی کانال بن گوریون، درآمدهای سالانه مصر از کانال سوئز که به ۸ میلیارد دلار می‌رسد به ۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و ۴ میلیارد دلار دیگر به جیب صهیونیست‌ها می‌رود.

«غسان حجار» کارشناس امور راهبردی در لبنان در این باره در یادداشتی برای روزنامه النهار نوشت: کانال بن گوریون؛ گامی دیگر در راستای هدف ایجاد اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات است.

پایان سخن

اگر چه رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر برای اجرای شعار خود از «نیل تا فرات» به دلیل قدرت گرفتن جبهه مقاومت با چالش‌های بنیادینی روبرو شده و امروز در پی عملیات طوفان الاقصی متحمل شکست‌های غیر قابل ترمیم شده است، اما همواره برای بقای خود با همکاری حاکمان عربی به دنبال حفظ منافع راهبردیش در منطقه است و برای تحقق آنها پا بر روی منافع ملت‌های منطقه می‌گذارد و به فکر تسلط کامل بر روی اراضی کشورهای عربی است. از این رو تنها ترین راه مبارزه با این زیاده خواهی‌ها مقاومت ملت‌ها در برابر این رژیم جعلی است.