طرح جوانان فلسطینی برای پاکسازی بیمارستان الشفا در غزه

 محمود حماد، مدیر کل امور اداری در وزارت بهداشت غزه گفت: جوانان فلسطینی طرح داوطلبانه‌ای را برای پاکسازی بیمارستان الشفا برای خدمات رسانی پزشکی به بیماران در غزه و راه‌اندازی بخش دیالیز آغاز کرده‌اند. این بیمارستان شاهد تخریب گسترده‌ای است و این طرح برای پاکسازی و ضدعفونی کردن آن برای راه‌اندازی مجدد این بیمارستان به ویژه بخش دیالیز است. بیماران کلیوی در غزه اگر دیالیز نشوند در معرض مرگ حتمی هستند.

به نقل از روزنامه رأی الیوم، وی به تخریب گسترده تمام بخش‌های بیمارستان اشاره کرد و گفت: هیچ بخشی وجود ندارد که تخریب نشده باشد.

جمعه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی از بیمارستان الشفا بعد از حدود ۱۰ روز از یورش به آن و تخریب بخش‌هایی از آن عقب‌نشینی کرد.

جمعه آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی با نظارت قطر، مصر و آمریکا وارد مرحله اجرایی شد. این توافق شامل تبادل اسرا و ورود کمک‌های انسانی و پزشکی و سوخت به تمام مناطق نوار غزه است.

آتش بس در غزه که از روز جمعه آغاز شده است، ساعت ۲۴ امشب به پایان می‌رسد. این آتش‌بس شامل چهار مرحله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی بود. در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در هر روز ۳۹ اسیر فلسطینی در ازای ۱۳ اسیر صهیونیست آزاد شدند. این آتش‌بس بعد از نزدیک به دو ماه جنگ و حملات خونین رژیم صهیونیستی در غزه حاصل شد. حملات رژیم به غزه به دنبال عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه اراضی اشغالی رخ داد. این عملیات که نیروهای مقاومت با نفوذ به عمق اراضی اشغالی آن را شروع کردند به کشته شدن ۱۴۰۰ صهیونیست منجر شد. این عملیات غافلگیرانه باعث شد اسرائیلی‌ها نتانیاهو را شکست خورده بدانند و خواهان برکناری وی شوند. نتانیاهو اخیرا بعد از اینکه نتوانست هدف خود یعنی نابودی حماس را محقق کند مجبور به پذیرفتن شروط مقاومت فلسطین شد. همزمان با عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی حملاتی را نیز از جنوب لبنان از حزب الله دریافت کرد که منجر به آشفتگی و تنش بیشتر در اراضی اشغالی شد. حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز مسکونی را هدف قرار داد که منجر به شهید و زخمی شدن ده‌ها هزار فلسطینی شد. این رژیم معتقد است که حماس از بیمارستان‌ها استفاده نظامی می‌کند درحالی که حماس این ادعا را رد و از سازمان‌های بین المللی خواسته برای رسوا کردن رژیم صهیونیستی از این بیمارستان‌ها بازدید کنند.

پاکسازی بیمارستان «الشفا»

مقاومت فلسطین یکشنبه در راستای اجرای مفاد توافق آتش بس چهار روزه، سومین گروه از اسیران رژیم صهیونیستی را تحویل صلیب سرخ در غزه داد.

یدیعوت آحارونوت گزارش داد که ۱۳ اسیر اسرائیلی از جمله ۹ کودک به صلیب سرخ در غزه تحویل داده شدند.

در ازای آزادی این ۱۳ اسیر صهیونیست ۳۹ اسیر فلسطینی نیز آزاد شدند. علاء ابوسنیمه، اولین اسیر از نوار غزه در راستای معامله تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی آزاد شد و از طریق صلیب سرخ به خانواده‌اش تحویل داده شد. وی بعد از آزادی وارد نوار غزه شد.

روز گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی نیز در اطراف زندان عوفر به حالت آماده باش درآمده‌اند تا مانع از جمع شدن فلسطینی‌ها برای استقبال از اسیران فلسطینی آزاد شده شوند. جنبش حماس همچنین یک اسیر دارای تابعیت روسی را آزاد کرد.

همچنین رسانه‌های عبری گزارش دادند که تل‌آویو فهرستی از اسامی اسرا را دریافت کرده که انتظار می‌رود در مرحله چهارم توافق تبادل اسرا با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) آزاد شوند.

جنبش حماس لیستی شامل ۱۱ اسیر از جمله هشت کودک و سه زن را به رژیم صهیونیستی تحویل داده که قرار است امروز در راستای سری چهارم و آخر مرحله معامله تبادل اسرا آزاد شوند.

توافق آتش‌بس شامل آزادی ۵۰ اسیر اسرائیلی از غزه، در ازای آزادی ۱۵۰ فلسطینی از زنداهای اشغالگر و ورود صدها کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه، امدادی، پزشکی و سوخت به تمام مناطق نوار غزه است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از احتمال آزادی ۱۰ اسیر به ازای هر روز آتش‌بس اضافی در نوار غزه استقبال کرد.