هشدار آلمان درباره «فاجعه» بازگشت ترامپ

وزیر دفاع آلمان در فاصله حدود یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا یک اظهارنظر خبرساز در این باره مطرح کرد و خواستار تمرکز مستقل کشورهای اروپایی برای مقابله با چالش‌های این قاره شد.

وزیر دفاع آلمان بوریس پیستوریوس در نشست روز سه شنبه (دیروز) «مجمع سیاست خارجی برلین» اعلام کرد که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، این موضوع برای اروپا فاجعه خواهد بود.

به گزارش منابع رسانه‌ای از قبیل خبرگزاری آناتولی، پیستوریوس به رقابت جو بایدن و دونالد ترامپ اشاره کرد و بدون نام بردن اسم آنها، درباره پیروزی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ابراز امیدواری کرد.

وزیر دفاع آلمان گفت: «هر کسی به کاخ سفید بیاید، یک مورد (پیروزی ترامپ برای اروپا) فاجعه خواهد بود و مورد دیگر (پیروزی بایدن)، بسیار بهتر خواهد بود».

وی البته به مقام‌های ارشد اروپایی تاکید کرد که صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، قاره اروپا با چالش‌های زیادی مواجه است.

از نظر این مقام آلمانی، حتی اگر جو بایدن دموکرات که حامی تعمیق روابط آمریکا و اروپا است در انتخابات پیروز شود، اروپا همچنان با چالش‌ مواجه است چرا که تمرکز آینده واشنگتن به آسیا-اقیانوسیه خواهد بود.

بوریس پیستوریوس در اندیشکده آلمانی در برلین گفت: «اگر آنها (آمریکایی‌ها) چنین کاری بکنند، در آن صورت آنها احتمالا قادر نخواهند بود تعاملشان در اروپا را در سطح قبلی حفظ کنند».

وزیر دفاع آلمان معتقد است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کشورهای اروپایی عضو «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (موسوم به ناتو) باید مسئولیت بیشتری در قبال امنیت اروپا اتخاذ کنند.

اظهارات این مقام ارشد اروپایی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و هشدارش درباره پیروزی دوباره ترامپ در شرایطی مطرح شده که اروپا و آمریکا در زمان ریاست جمهوری او، روابطی سرد و گاها پر تنش را تجربه کرده بودند.

هشدار آلمان درباره «فاجعه» بازگشت ترامپ

دونالد ترامپ که طبق بسیاری از نظرسنجی‌ها نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری است، طی چهار سال ریاست جمهوری خود (۲۰۰۷ تا ۲۰۲۱) بارها از مواضع آلمان و دیگر کشورهای اروپایی عضو ناتو انتقاد کرده و به کرات هشدار داده بود که آمریکا نظامیان خودش را از اروپا خارج می‌کند. به گفته او، آمریکا نباید به تنهایی هزینه‌های دفاع از ناتو را به دوش بکشد.

اظهارات تند ترامپ علیه کشورهای اروپایی عضو ناتو، باعث بروز تنش‌هایی در روابط دو سوی آتلانتیک (اروپا و آمریکا) و ایجاد تردید درباره تعهد واشنگتن به بند پنجم منشور ناتو شده بود.

طبق ماده پنجم منشور ناتو، هر گونه تجاوز یا حمله مسلحانه به یک کشور از اعضای ناتو به معنای تجاوز به همه کشورهای عضو این پیمان تلقی می‌شود و براساس آن، ناتو سیستم دفاع مشترک خود را اجرایی خواهد کرد.

 سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، چهارم آوریل ۱۹۴۹ (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) با هدف دفاع جمعی در واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا پایه گذاری شد و به بزرگ‌ترین پیمان نظامی جهان تبدیل شد.

وزیر دفاع آلمان در سخنرانی روز گذشته خود خواستار همکاری بیشتر کشورهای اروپایی در زمینه تسلیحاتی شد. او تلویحا خواستار استقلال از آمریکا و تمرکز اروپایی‌ها روی ایجاد سیستم‌های تسلیحاتی سازگار با یکدیگر شد.