سناریوهای احتمالی عملیات تروریستی موساد در ترکیه

 همزمان با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی  در غزه ، ترس ترکیه از عملیات تروریستی این رژیم در استانبول و آنکارا افزایش یافته است. یکی از چالش های مهم این ماجرا، در اینجاست که متولی اصلی عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، سرئیس اطلاعاتی میت بوده و حالا همین سرویس، باید چهار چشمی مراقب باشد تا سرویس همکار خود موساد باشد تا با یک عملیات تروریستی، رابطه را بر باد ندهد.

حسن مسعود اوندر متخصص روابط بین الملل به همراه سرکان یلدیز کارشناس اطلاعاتی - امنیتی، در یک مقاله مشترک به بررسی این موضوع پرداخته اند:

آیا موساد سران حماس را در ترکیه ترور می کند؟

اظهارات رونن بار، رئیس شین بت مبنی بر اینکه ترور اعضای حماس در کشورهایی از جمله ترکیه انجام خواهد شد، موضوع بحث در ترکیه شد.

سازمان اطلاعات ترکیه در بیانیه خود اعلام کرده است که هرگونه اقدام غیرقانونی عواقب جدی در پی خواهد داشت. رئیس جمهور اردوغان هم در پاسخ اعلام کرد که  چنین اقدامی هزینه و تاوان سنگینی به دنبال خواهد داشت. اولاً مشخص است که شین بت صلاحیت فعالیت در خارج از اسرائیل را ندارد و در موارد بسیار استثنایی تحت نظارت موساد در عملیات خارجی شرکت می کند. البته فارغ از اظهارات رونن بار رئیس شین بت، ادعا شده که نتانیاهو به موساد دستور داده تا رهبران حماس را ترور کند.

درز کردن دستورات نتانیاهو به موساد به مطبوعات آمریکایی نشان می دهد که گروهی در داخل موساد، از خواسته های نتانیاهو آشفته و نگران شده و آن را به افکار عمومی ارائه می دهند.

با نگاهی به تاریخچه موساد، مشخص می‌ شود که این سازمان، عملیات های زیادی را علیه رهبران سازمان ‌های فلسطینی انجام داده است. ویژگی مشترک همه این عملیات‌ های حساب‌ شده و دقیق، این است که انتخاب هدف توسط دستگاه اطلاعاتی اسرائیل انجام شده و توسط نخست وزیر وقت تصویب می شود.

می توان گفت منطق اساسی این عملیات، برهم زدن عملکرد سازمان و طراحی مجدد سازمان ها است.

بنابراین دلیل، دستور نتانیاهو برای کشتن رهبران حماس، انتقام گرفتن و کسب قدرت سیاسی بوده است. نمی توان گفت که افراد زیادی در داخل موساد، مایل به انجام این دستور نتانیاهو باشند. ولی به هر حال وقتی نخست وزیر دستور می دهد، قطعاً فردی پیدا می شود که آن را اجرا کند.

مارک پلیمرئوپولوس، رئیس سابق سیا که مسئول عملیات خاورمیانه است، گفته که ساختار پرسنلی موساد اخیراً تغییر کرده و پرسنل سکولار سابق و دور از سیاست، جای خود را به پرسنل راست گرا و دارای وابستگی و  روابط نزدیک با سیاست داده اند. این وضعیت نشان می دهد که کارکنانی در داخل موساد وجود دارند که درخواست های ویژه نتانیاهو را انجام خواهند داد.

سناریوهای احتمالی عملیات تروریستی موساد در ترکیه

ضرورت هوشمندی ترکیه در برابر موساد

سرکان یلدیز، کارشناس اطلاعات و عملیات ویژه امنیتی، پاسخ این سوال را می دهد: آیا موساد می تواند چنین عملیاتی را در خاک ترکیه انجام دهد؟ او در پاسخ می گوید: «در روز اول دانشکده نظامی، یکی از فرماندهان گروهان به ما گفت. نترسید! در این محیط نظامی، همه چیز آزاد است. البته به شرطی که دستگیر نشوید! بنابراین، موساد تا زمانی که در ترکیه دستگیر نشود می تواند عملیات انجام دهد. خود ما هم عملیات های زیادی را در کشورهای متحد خود و اسرائیل انجام داده ایم. به همین دلیل است که موساد می تواند عملیاتی را انجام دهد تا زمانی که دستگیر نشود. چرا که اگر گرفتار شود با عواقب آن مواجه خواهد شد».

متخصص امنیتی ترکیه در ادامه می گوید: «در مأموریت ‌های ترور، جمع ‌آوری اطلاعات واضح در مورد منطقه عملیات، بخش دشواری است. در این نوع ماموریت ها به جای اطلاعات جغرافیایی، به اطلاعات دقیق در مورد هدف نیاز دارید. داده های خاص مهم تر از اطلاعات عمومی هستند. شما به کوچکترین داده ها نیاز دارید. از جمله هدف، چه ساعتی از خانه خارج می شود، چه زمانی وارد می شود، خانواده کجاست، زمانی که خارج از خانه می گذراند، کجا می رود، چگونه می رود، با چه کسی می رود و با چه کسی می آید. علایق - ضعف ها، عادات غذایی اش کدامند. برای داشتن اطلاعات واضح در این سطح، باید هدف را با عناصر فنی و انسانی احاطه کرده و این اطلاعات را جمع آوری کنید. مشخص است که سرویس اطلاعات میت ترکیه، با 3 عملیاتی که علیه عناصر موساد در ترکیه انجام داد، به ظرفیت موساد در تهیه چنین اخباریضربه جدی وارد کرد. این عملیات ها سرعت آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داد. پس از به دست آوردن اطلاعات واضح، باید کارشناس یا کارشناسانی را که عادات محلی و عمومی کشور مورد نظر را می شناسند و به زبان مسلط هستند و به چشم نمی آیند و جلب توجه نمی کنند، برای ترور بفرستید. متخصصی که نمی تواند علائم راهنمایی و رانندگی را بخواند می تواند برای شما دردسر جدی ایجاد کند. اگر مأموریت ترور باشد، کارشناسی که آخرین ترور را انجام می دهد، می رود، کار را انجام می دهد و برمی گردد. پس از اتمام عملیات، یعنی پس از خنثی شدن هدف، مهمترین بخش فرآیند حذف ردیابی است. عملیاتی وجود دارد که شما می خواهید با آنها شناخته شوید و عملیات هایی هستند که باید مخفی نگه داشته شوند. به طور کلی از کارشناس میدان تاکتیکی خواسته می شود که مدارک زیادی از خود به جای نگذارد. به همین دلیل بسیار با احتیاط عمل می کنند. آنها اقدامات احتیاطی شدیدی را انجام می دهند تا اطمینان حاصل کنند که حتی یک DNAبر جا نمانده باشد. آنها با احتیاط هایی که از قبل اتخاذ کرده اند، از جمله مهمات استفاده شده و اثر انگشتی که ممکن است از آنها باقی بماند، در اوج دقت عمل می کنند. خروج، بعد از اقدام، مهمترین قسمت عملیات است. اینجا هم باید خیلی مراقب باشید. در چنین عملیاتی، طرح خروج از قبل آماده می شود».

یک ماموریت ترور از نظر فنی اینگونه طراحی و مدیریت می شود. سوالی که در اینجا باید پرسیده شود این است که آیا موساد علیرغم هشدار واضح آژانس اطلاعات ملی ترکیه اقدام به ترور یکی از رهبران حماس در کشورمان خواهد کرد؟

اگرچهسرویس میت، 3 شبکه موساد را در ترکیه افشا و متلاشی کرد، اما ساده لوحانه است که فکر کنیم آنها فعالیت خود را متوقف کرده و از هدف خود برای حمله به حماس دست کشیدند. می پرسید چرا؟ بگذارید این گونه توضیح دهم: مصعب یوسف فرزند شیخ حسن یوسف یکی از 3 شخصیت مهم حماس به مدت 10 سال در شین بت کار کرده است. زمانی که او برای شین بت کار می کرد، به تمام مکالمات پدرش با خالد مشعل و اسماعیل هنیه دسترسی داشت و از بسیاری از اسرار سازمان آگاه بود.

معروف است که برادر مصعب یوسف، به نام صهیب یوسف، تا سال 2019 در فعالیت های حماس در استانبول شرکت داشت. او پس از سال 2019 حماس را ترک کرد و در مالزی ساکن شد. اگر سازمانی در این سطح نفوذ کرده باشد، احتمالاً سایر اعضا با اطلاعات بیوگرافی به دست آمده درگیر بوده اند. پس ممکن استموساد اعضایی در میان عناصر حماس فعال در استانبول داشته باشد.

موساد خود را سازمانی سرسخت می بیند و فکر می کند که هیچ فشار یا هشداری نمی تواند مانع آنها شود. پس زمانی که فکر کنند سرویس میت، حلقه حفاظتی رهبران حماس در ترکیه را شل کرده، امکان انجام عملیات ترور وجود دارد.

اگر نتانیاهو فشار بر موساد را افزایش دهد و برای چنین عملیات دستوری فشار بیاورد، ممکن است چنین عملیاتی را در ترکیه انجام دهند. زیرا در سال 1997 زمانی که نتانیاهو نخست وزیر بود، دستور ترور خالد مشعل در اردن، از سوی او صادر شد.

در سال 1997، نتانیاهو به دنی یاتوم، رئیس وقت موساد دستور داد تا خالد مشعل را در اردن از میان بردارد. یک تیم 6 نفره از جمله یک زن، عملیاتی را در اردن انجام دادند. در حالی که خالد فرزندش را صبح به مدرسه رساند، دو مامور موساد که ظاهری توریستی داشتند، مایعی را در یک بطری به سر و روی او پاشیدند.

هدف موساد در این زمان این بود که یک ماده شیمیایی سمی به گوش خالد مشعل تزریق کند و مقداری از این ماده شیمیایی به گردن مشعل رسید. محافظ او به وضعیت مشکوک می شود و یکی از افسران موساد در زمان حادثه دستگیر می شود و دیگری در حین فرار دستگیر می شود.

4 افسر دیگر موساد که در عملیات شرکت داشتند در سفارت پناه می گیرند. به گفته اطلاعات اردن، این عملیات به شدت ناتوان و شکست خورده بود و امکانات و توانایی های اطلاعاتی اردن دست کم گرفته شد، به یک معنا قرار بود اطلاعات اردن تحقیر شود.

در زمان ترور خالد مشعل، روابط اردن و اسرائیل مثبت بود و دنی یاتوم، رئیس موساد، یک هفته قبل از ترور، تعطیلات آخر هفته را با خانواده خود در عقبه اردن گذرانده بود. قبل از ترور، ملک حسین اردن، طرح آتش بس بین حماس و اسرائیل را به یکی از افسران موساد ارائه و اعلام کرد که می تواند در این موضوع میانجی باشد.

با وجود این، ترور خالد مشعل توسط موساد همه چیز را بر هم ریخت و این اقدام، خشم ملک حسین را برانگیخت. نتانیاهو ارسال پادزهر برای خالد مشعل را پذیرفت، زیرا فکر می ‌کرد عملیات ناکارآمد موساد بر روابط اسرائیل و اردن تأثیر منفی می ‌گذارد.

به منظور کاهش تنش در روابط اسرائیل و اردن و قرار ندادن ملک حسین در شرایط سخت در افکار عمومی داخلی، دوست صمیمی پادشاه، افراحیم هالیوی که در آن زمان سفیر در اتحادیه اروپا بود، میانجی شد.

او پیشنهاد آزادی شیخ احمد یاسین و برخی از زندانیان در زندان اسرائیل را در ازای کاهش تنش و آزادی دو افسر بازداشتی موساد و چهار افسر موساد که به سفارت پناهنده شده بودند، ارائه داد.

پس از توافق، شیخ احمد یاسین آزاد شد. 6 افسر موساد که دو نفر از آنها در اردن بازداشت و چهار نفر از آنها در سفارت پناه گرفته بودند، توانستند به کشور خود بازگردند. اعتماد به نفس مفرط، غرور و تکبر می‌تواند سرویس ‌های اطلاعاتی را در موقعیت بد قرار دهد.

پس اگر موساد، قصد انجام ترور در خاک ترکیه را داشته باشد، چنین چیزی به قیمت به خطر انداختن روابط ترکیه و اسرائیل خواهد بود که با تلاش سرویس های اطلاعاتی دو کشور در دوره جدید ایجاد شده است.

باید بدانیم که ترکیه اردن نیست، میت با سرویس اطلاعاتی اردن یکی نیست،  رجب طیب اردوغان ملک حسین نیست، همچنین باید گفت که احمد یاسینی وجود ندارد. بنابراین سرویس اطلاعاتی باید کاملاً مراقب باشد.