آیا اسرائیل به تونل‌های پیچیده و طبقاتی حماس دست یافته است؟

 در ساعات گذشته رژیم صهیونیستی مدعی شده است به یکی از تونل‌های حماس در غزه دست یافته است. تونلی در هفتاد متری غزه با سرزمین‌های اشغالی که گفته می‌شود طول آن به ۴کیلومتر می‌رسد. بر اساس تصاویر منتشر شده، استحکامات این تونل به قدری قوی بوده است که حتی باز کردن درب غول پیکر آن یک شبانه روز صهیونیست‌ها را به خود مشغول می‌کند. با این حال دستگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته بودند به این مهم پی ببرند که یک سازه بزرگ در کنار گوش آن‌ها برای ضربه زدن به رژیم غاصب ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد از این تونل برای عملیات بزرگ طوفان الاقصی استفاده شده و کارویژه خود را به خوبی انجام داده است. با این وجود رژیم صهیونیستی با تمرکز رسانه‌ای بالا تلاش دارد تا کشف آن را به عنوان یک دستاورد بزرگ قلمداد کند.

در همین خصوص با علی عبدی کارشناس مسائل اسرائیل گفتگو کرده ایم. عبدی در خصوص کشف یکی از تونل‌های حماس توسط نیرو‌های رژیم صهیونیستی پس از ۷۰ روز و چرایی تبلیغات گسترده در قبال آن، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در ابتدا با یک تبلیغات بسیار سنگینی صحبت از تصرف غزه کرد به نحوی که گویی به زودی غزه را شخم می‌زنند و فرماندهان حماس را از آنجا بیرون کشیده و آنجا را با خاک یکسان می‌کنند.

این کارشناس مسائل اسرائیل افزود: در واقع اسرائیل سه هدف عمده تصرف غزه، نابودی حماس و آزاد کردن اسرا را مطرح کرده بود که در این مدت به هیچ کدام از آن‌ها حتی یک قدم هم نزدیک نشده است.

چهار بزرگتر از پانصد!

وی بیان کرد: از همان ابتدا یکی از مولفه‌های قدرت حماس را تونل‌های این گروه مقاومت مطرح کرده بودند و رسانه‌های غربی عمدتاً اعلام کرده بودند که نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر تونل در غزه وجود دارد و مسئله اصلی در این رابطه این است که رژیم صهیونیستی هیچ برآورد، شناخت و اطلاعات جامعی در این خصوص نداشته، حالا شما در نظر بگیرید که پس از ۷۰ روز ۴ کیلومتر از ۵۰۰ کیلومتر را کشف کردند!

عبدی با بیان اینکه تونل کشف شده هم با توجه به ویدیو‌های منتشر شده بسیار خوش ساخت بوده به نحوی که خودرو در آن تردد می‌کند و همه امکاناتی را هم دارا بوده است، تصریح کرد: حال پس از ۷۰ روز ۴ کیلومتر تونل کشف شده از حماس چه دستاوردی می‌تواند برای اسرائیل از بعد نظامی و عملیاتی داشته باشد؟

این کارشناس مسائل اسرائیل گفت: این نمایش تبلیغاتی که رژیم از کشف ۴ کیلومتر تونل حماس به راه انداخته است نشان می‌دهد که آن‌ها با توجه به اینکه نتوانستند دستاوردی در این ۷۰ روز داشته باشند مجبور به دستاوردسازی در عرصه تبلیغاتی شدند.

آیا اسرائیل به تونل‌های پیچیده و طبقاتی حماس دست یافته است؟

دامنه خطا‌های رژیم بیشتر شده است

وی ادامه داد: دلیل این نمایش تبلیغاتی روشن است، چرا که همین چند روز پیش بود که مشخص شد ۳ زندانی اسرائیلی توسط نیرو‌های رژیم صهیونیستی به اشتباه یا شاید به صورت عمد کشته شدند، یکی دیگر از اسرای آن‌ها در بمباران غزه کشته شد و این‌ها همه بیانگر این هست که به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده‌اند و دستاوردی تا به امروز نداشتند و هرچه زمان می‌گذرد هم خطا‌های بیشتری هم مرتکب می‌شوند.

عبدی افزود: با توجه به اینکه عملاً صهیونیست‌ها مشروعیت خود را نزد افکار عمومی مردمشان از دست داده‌اند و هر شب شاهد اعتراضات مردمی برای آزادی اسرا هستیم و دولت و ارتش رژیم در افکار عمومی خود به شدت تحت فشار هستند، بنابراین آن‌ها مجبور هستند تا به هر خس و خاشاکی چنگ بزنند.

این کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه تونل‌های حماس بسیار پیچیده و طبقاتی هستند و حتی اگر شما قوی‌ترین ارتش جهان هم باشید بدون داشتن نقشه و اطلاع نداشتن از انشعابات این تونل‌های تو در تو در آنجا گم خواهید شد، افزود: این تونل‌ها می‌توانند به راحتی به قتلگاه ارتش اسرائیل تبدیل شوند و البته دل و جرئتی هم در نیرو‌های ارتش اسرائیل جهت ورود به تونل‌های حماس دیده نمی‌شود.

وی گفت: همین الان هم برای ورود زمینی به غزه دل و جرات ارتش اسرائیل را شاهد هستید که خود را از پیش باخته‌اند، بنابراین با این روحیه متلاشی شده ارتش اسرائیل محال است که آن‌ها وارد تونل‌های حماس بشوند.

عبدی افزود: آنچه که کاملا روشن است این هست که حماس یک سطحی از نبرد پارتیزانی و چریکی را به عرصه آورده که به طور قاطع می‌توانم بگویم که هیچ ارتشی در دنیا برای این سطح از کیفیت و این سبک جدید نبردی که حماس به میدان آورده آمادگی ندارد، در واقع نه فقط ارتش اسرائیل بلکه ارتش‌های آمریکا، ناتو، روسیه و چین که قوی‌ترین ارتش‌های دنیا هستند هم آمادگی نبرد جنگی پارتیزانی در این سطح را ندارند.

این کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه جنگ پدیده‌ای کاملاً انسانی است که عامل انسانی در تعیین سرنوشت آن بسیار تعیین کننده است، تصریح کرد: تجهیزات و فناوری تابعی از انسان به حساب می‌آید. عاملیت انسان در جنگ بر دو ستون استوار است که یکی شجاعت، انگیزه و اراده و دیگری برخورداری از قدرت ذهنی است.

وی بیان کرد: ارتش اسرائیل نشان داد که از هر دو حیث یعنی شجاعت، انگیزه و اراده از یک طرف و قدرت ذهنی از طرف دیگر توان رویارویی با حماس را ندارد.

عبدی گفت: فناوری و تجهیزات زمانی می‌تواند کار شما را در جنگ پیش ببرد که در آن دو عرصه حداقل‌هایی را داشته باشید، اما زمانی که همین راه هم ندارید این فناوری و تجهیزات حتی می‌تواند وبال گردن شما بشود و اثری معکوس بر نتیجه موضوع داشته باشد.

نقطه عطف ۷۰ روز جنگ

این کارشناس مسائل اسرائیل افزود: یکی از نقاط عطف ۷۰ روز جنگ اسرائیل علیه غزه واقعه شجاعیه است که در آن زبده‌ترین یگان‌های اسرائیل وارد عمل شدند. وقتی این یگان‌های زبده اولین کمین را دریافت کردند، یگان ۶۶۹ برای نجات آن گروه اول وارد عمل شد.

وی ادامه داد: یگان ۶۶۹ یگانیست که اگر نیرو‌های ارتش اسرائیل در شرایطی بن بست گیر افتادند یا در تله‌های افتادند این یگان برای رهایی و نجات آن‌ها اعزام می‌شود، در واقع این‌ها یگانی هستند که اگر نیرو‌های ویژه ارتش اسرائیل جایی دچار گرفتاری شدند آن‌ها وارد عمل خواهند شد، بنابراین این یگان شامل افرادی بسیار زبده است که وظیفه‌اش نجات و رهایی نیرو‌های ویژه ارتش اسرائیل است.

عبدی ادامه داد: در این واقعه زمانی که یگانه ۶۶۹ وارد میدان شد آن هم به تله دوم گرفتار شد، بنابراین از این منظر است که می‌گویم سطح و کیفیت جنگ پارتیزانی که حماس اجرا می‌کند بی‌سابقه است. در واقع حماس توانسته در جنگ پارتیزانی دو یگان زبده و کارآزموده اسرائیلی را با شکست مواجه کند.

این کارشناس مسائل اسرائیل تصریح کرد: بنابراین با توجه به شرایط موجود در میدان، نمایش تبلیغاتی گسترده‌ای که جهت کشف یک تونل از تونل‌های پیچیده و تو در توی حماس از سوی اسرائیل و حامیان آن انجام می‌شود یک شامورتی بازی رسانه‌ای است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید این اقدام اسرائیلی‌ها به صورت موقت بتواند افکار عمومی مردم آن‌ها را آرام کرده و مرهم کوچکی باشد بر شکست‌های ۷۰ روز اخیر آنها، اما واقعیت این است که خبرگان و تحلیلگران نظامی تحت تاثیر این قبیل شامورتی بازی‌های رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند و واقعیات میدان را می‌بینند که در این ۷۰ روز اسرائیل نتوانسته حداقل دستاورد‌ها را هم داشته باشد چه برسد به اینکه بخواهد به دستاوردی در این مدت افتخار کند، بنابراین می‌توان گفت دستان اسرائیل خالیست و چیزی برای عرضه کردن به معنای واقعی ندارد.