نگرانی «هرتزوگ» از شکاف در بین سران تل‌آویو

رئیس رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه گفت: ما باید فراتر از کمپین‌های انتخاباتی و سیاست‌های تنگ نظرانه و لفاظی‌های سمی که تفرقه ایجاد می‌کند، عمل کنیم.

اختلافات بین وزیران در درون کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و در بین اعضای شورای جنگ و همچنین بین وزرای کابینه و شورای جنگ بالا گرفته است.

بخشی از این اختلافات درباره رویکرد سیاستمداران و نظامیان نسبت به جنگ علیه غزه و بخشی نیز در قالب رقابت های زودهنگام انتخاباتی آینده است.

براساس آخرین نظرسنجی ها، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و ائتلاف حاکم او در صورت برگزاری انتخابات، رای لازم برای تصدی دوباره پست نخست وزیری و کابینه را نخواهد داشت و بنی گانتس وزیر جنگ سابق و عضو کنونی شورای جنگ از شانس تصدی پست نخست وزیری برخوردار است.

نگرانی «هرتزوگ» از شکاف در بین سران تل‌آویو

براساس این نظرسنجی ها، ائتلاف اپوزیسیون خواهد توانست اکثریت کرسی های انتخابات پارلمانی آینده را کسب کند.

برخی منابع صهیونیستی از احتمال فروپاشی شورای جنگ با خروج گانتس از آن خبر می دهند؛ هرچند که خود گانتس گفته است که شورای جنگ باقی خواهند و زمانی که صهیونیستها از او بخواهند، این شورا را ترک خواهند کرد. نتانیاهو در تلاش برای جایگزین کردن «اویگدور لیبرمن» رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنا» به جای او برای جلوگیری از این امر است.

با توجه به ناکامی نتانیاهو، به نظر می رسد که گانتس می خواهد هرچه زودتر از قطار نتانیاهو پیاده شود تا مسئول ناکامی در جنگ قلمداد نشده و آرای خود را حفظ کند.

موفق نشدن نتانیاهو در اهداف خود در جنگ علیه غزه شاید خواست گانتس هم باشد زیرا شانس او را برای تصدی پست نخست وزیری آینده افزایش می دهد.

براساس پیش بینی تحلیلگران، کابینه نتانیاهو پس از پایان جنگ علیه غزه سقوط خواهد کرد و با توجه به سه پرونده فساد، ادامه جلسات دادگاه او برگزار و زندانی خواهد شد.