روسیه غرب را تهدید کرد

  روسیه در جریان یک موضع‌گیری هشدار داده است که اگر غرب دارایی‌های مسدود شده این کشور را جهت ارائه به بازسازی و کمک به اوکراین مصادر کند، این اقدام را به همین شیوه تلافی خواهد کرد.

غرب در تاریخ فوریه سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را توقیف کرد و اکنون رهبران گروه جی ۷ قصد دارند در مورد نحوه مصادره قانونی این دارایی‌ها جهت تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی اوکراین با یکدیگر بحث و گفتگو کنند.

تصمیم اتخاذ شده از سوی کشورهای غربی، مقامات روسیه را به شدت خشمگین کرده است و آنها به غرب هشدار داده‌اند در صورت انجام این اقدام به اندازه همان دارایی مصادره شده به این کشورها ضرر وارد کرده و این اقدامشان را تلافی خواهد کرد.

در همین رابطه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین عنوان کرده است روسیه فهرستی از دارایی‌های خارجی کشورهای غربی دارد که اگر این کشورها بخواهند دارایی‌های این کشور را مصادره کنند، روسیه نیز بری تلافی همه آنها را توقیف می‌کند. کرمیلن حتی اقدام برای توقیف دارایی‌های روسیه را نوعی «سرقت آشکار»از سوی غرب عنوان کرده است.

بنا به گزارشات مطرح شده، اتحادیه اروپا، کشورهای عضو جی ۷، استرالیا و سوئیس مجموعا ۲۸۸ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ در اقتصاد روسیه سرمایه گذاری مستقیم کرده‌اند.

روسیه غرب را تهدید کرد

جدا از موارد مطرح شده، نگرانی‌های بین‌المللی دیگری هم در مورد قانونی بودن اقدام برای توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه وجود دارد. برخی از کارشناسان حقوقی و روابط خارجی بر این باور هستند که چنین اقدامی می‌تواند سیستم مالی بین‌المللی را تضعیف کند ضمن اینکه اعتماد به دلار آمریکا و یورو را از سوی کشورهای مختلف به عنوان ارزهای با اعتبار جهت ذخیره دارایی‌‌های این کشورها از بین ببرد.