هشدار شدید روسیه به ناتو و اروپا درباره جنگ اوکراین

بزرگترین تمرینات نظامی ناتو از سال 1988 به اینطرف، با عنوان «مدافع پایدار 2024» (Steadfast Defender 2024) در اروپا از یک روز قبل آغاز شده و تا 31 ماه مه ادامه خواهد داشت. در این مانورها که قرار است چهار ماه طول بکشد، 90 هزار سرباز از 31 کشور ناتو و همچنین از سوئد شرکت خواهند داشت.

در عین حال، این ائتلاف بطور واضح اعلام کرده که هدف از این مانور نظامی، تمرین اقدامات برای مقابله با تهدیدات روسیه است. بدین ترتیب پس از شکست تلاش‌های غرب در جهت گیری اوکراین، کشورهای ناتو در حال افزایش خطرات امنیتی و روی آوردن به سمت تاکتیک‌های ارعاب متحدان خود از وقوع یک درگیری نظامی مستقیم با روسیه هستند.

روسیه هیچ برنامه‌ای برای جنگ با ناتو ندارد و مانور کنونی آشکارا تحریک آمیز است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که تمرینات نظامی ناتو تحریک آمیز و می تواند مملو از حوادث نظامی باشد. وی گفت: «تمام سیستم‌های امنیتی بین المللی از بین رفته است. در شرایط درخواست‌های مداوم روسیه برای کاهش تنش، برنامه‌های ائتلاف آتلانتیک شمالی برای برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش از زمان جنگ سرد، یعنی مانور «مدافع پایدار 2024» -  Exercise Steadfast Defender 2024، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند.»

وی به ماهیت تحریک آمیز این رزمایش‌ها اشاره کرد که در نزدیکی مرزهای روسیه و در خاک نروژ تا رومانی برگزار می شود و یادآور شد که تصمیم گیری برای برگزاری این رزمایش عمدا با هدف تشدید اوضاع است و می‌تواند عواقب غم انگیزی برای اروپا به دنبال داشته باشد.

این دیپلمات با یادآوری اینکه رهبران اروپایی این واقعیت را کتمان نمی‌کنند که این رزمایش وظایفی را برای "دفع تهدیدات احتمالی از جانب روسیه" انجام خواهند داد، افزود: ناتو می خواهد افزایش جنون آمیز هزینه‌های نظامی را توجیه کند و توجه شهروندان را از شکست‌های ارتش اوکراین با وجود حمایت‌های مالی و تدارکی غرب منحرف سازد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: به نوبه خود، ما بار دیگر اعلام و تأیید می‌کنیم که هیچ برنامه ‌ای برای حمله به هیچیک از کشورهای عضو ناتو وجود ندارد. روز گذشته این موضوع به وضوح توسط دبیرکل این ائتلاف [ینس] استولتنبرگ تأیید شد و او یادآور شد که هیچ تهدید مستقیمی از سوی روسیه برای کشورهای عضو ائتلاف وجود ندارد.

علاوه بر این روز جمعه بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نیز اعلام کرد که هیچ تهدیدی مبنی بر حمله روسیه به کشورهای ناتو وجود ندارد. در عین حال او اعتراف کرد  که "اصل بازدارندگی روسیه"، به تبعیت از نمونه‌ای که در دوران جنگ سرد فعال بود، ضرورت دارد.

در این رابطه در اواخر دسامبر 2023، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بار دیگر تاکید کرد که این کشور قرار نیست با اروپا بجنگد و به درگیری نظامی با کشورهای ناتو نیازی ندارد. به عقیده او، آمریکا از روی عمد اروپا را از روسیه می‌ترساند تا کشورهای اروپایی به ناتو پول بیشتری بپردازند.

هشدار شدید روسیه به ناتو و اروپا درباره جنگ اوکراین

گلوبال تایمز: ناتو بزرگترین رزمایش  خود را به دلیل شکست ارتش اوکراین انجام می‌دهد

روزنامه چینی "گلوبال تایمز" صبح امروز، شنبه، در گزارشی یادآور شد که ناتو بزرگترین مانور نظامی خود در دهه‌های اخیر را با نام «مدافع پایدار 2024» برگزار می‌کند تا روسیه را در میان شکست‌های مکرر نیروهای مسلح اوکراین در جبهه نبرد تحت فشار قرار دهد.

به نوشته این نشریه، این رزمایش در دو زمان حیاتی برگزار می شود: درگیری در اوکراین وارد سومین سال خود می‌شود و مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده آغاز شده است. در عین حال، رویارویی نظامی بین مسکو و کی‌یف هیچ نشانی از کاهش نشان نمی‌دهد و در شرایطی که ارتش اوکراین دائماً در میدان نبرد دچار شکست می‌شود، ناتو به عنوان محرک این درگیری تصمیم گرفت تا به شکل دیگری روسیه را تحت فشار نظامی قرار دهد.

به گفته کارشناسان، اهداف واقعی ائتلاف آتلانتیک شمالی ادامه گسترش نظریه "تهدید روسیه"، جلب حمایت شهروندان اتحادیه اروپا از سیاست‌های ضد روسی و توجیه هزینه‌های دفاعی بیشتر و فشار اقتصادی مضاعف بر روسیه است.

این رزمایش در اواسط ماه ژانویه، توسط کریستوفر کاولی، فرمانده کل نیروهای مشترک این ائتلاف در اروپا اعلام شده بود. در همان زمان، آژانس DPA گزارش داد که در جریان این تمرینات نظامی، آمادگی و استقرار سریع نیروهای زمینی ارتش‌های ملی و نیروهای چندملیتی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و سناریوی این مانور نیز حمله روسیه به خاک یکی از متحدین در نظر گرفته شده است. 

دریاسالار راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو نیز هشدار داد که مردم اروپا باید خود را برای یک جنگ تمام عیار با روسیه طی 20 سال آینده آماده کنند.