هماهنگی تل‌آویو با قاهره برای عملیات رفح

 شبکه عبری زبان «کان۱۱» در گزارشی مدعی شد که مسوولان امنیتی رژیم صهیونیستی پیشتر به همتایان مصری خود اعلام کرده بودند در حال انجام «عملیات نقطه‌ای محدودی» برای یافتن اسیران صهیونیست خودشان در منطقه رفح در جنوب نوار غزه هستند.

این شبکه عبری‌زبان اعلام کرد این مساله در پی گزارش رسانه‌های نزدیک به مسوولان مصری از رایزنی مصر با رژیم صهیونیستی و درخواست از آن برای ارائه توضیحاتی درباره عملیاتش در منطقه رفح مطرح شد.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است دو فردی را که در ۷ اکتبر توسط حماس به اسارت گرفته شده بودند، دوشنبه در یک حمله بامدادی شامل حملات هوایی نجات داده است و این در حالیست که مقامات محلی می‌گویند حین این عملیات حدود ۱۰۰ فلسطینی در شهر رفح در جنوب غزه به شهادت رسیدند.

به گزارش این شبکه عبری‌زبان، مذاکرات شبانه میان مسوولان امنیتی رژیم صهیونیستی و مصر در پی بروز تنش‌هایی میان دو طرف ناشی از نگرانی مصر از یورش قریب‌الوقوع به رفح که ممکن است به کوچ تعداد زیادی از اهالی غزه به خاک این کشور منجر شود، انجام شد.

شبکه «کان۱۱» به نقل از برخی منابع «آگاه» اعلام کرد، «مسوولان اسرائیلی به طرف مصری اعلام کردند که صحبت درباره (انجام) عملیاتی ویژه برای یک بار در داخل رفح است نه آغاز یورش زمینی» که این رژیم هفته‌هاست از آن دم می‌زند.‌

همچنین این شبکه عبری‌زبان گزارش داد تل‌آویو در رایزنی با قاهره مدعی شده که بنا بر درخواست مصر و آمریکا، عملیات در رفح تنها پس از اتمام روند تخلیه غیرنظامیان و دستیابی به توافق‌هایی با مصر درباره چگونگی مقابله با «مسیر قاچاق در زیر محور فیلادلفیا»، آغاز خواهد شد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داد در صورتی که حمله قریب‌الوقوع رژیم اشغالگر به رفح به بسته شدن گذرگاه منجر شود، از انتقال کمک‌ها به نوار غزه ممانعت می‌کند.

هماهنگی تل‌آویو با قاهره برای عملیات رفح

به گزارش «کان۱۱»، کاخ سفید از طرف اسرائیلی خواسته در صورتی که عملیات نظامی مورد انتظار این رژیم به بسته شدن گذرگاه رفح منجر شد، گذرگاه‌های دیگری را برای انتقال کمک‌ها فعال کند. همینطور مسوولان آمریکایی به طرف صهیونیست تاکید کردند که باید نقاط متعددی برای انتقال کمک‌ها به غزه وجود داشته باشد و این درخواست در دیدارهای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اراضی اشغالی بارها مطرح شد.

شبکه خبری «القاهره» نزدیک به اطلاعات مصر نیز به نقل از یک مسوول عالی‌رتبه مصری اعلام کرد «قاهره شرایط در رفح را از نزدیک زیر نظر داشته و برای مقابله با تمامی سناریوها آماده است.»

سامح شکری، وزیر خارجه مصر پیشتر درباره پیامدهای خطرناک گسترش دامنه خشونت و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه هشدار داده و گفته بود، «در شهر رفح حدود ۱.۴ میلیون آواره زندگی می‌کنند و هدف قرار دادن آن خطر بروز فاجعه‌ای انسانی را به دنبال دارد. حمله به رفح و ممانعت اسرائیل از انتقال کمک‌ها به شکل مستقیم در کوچاندن ملت فلسطین نقش ایفا می‌کند. طرف‌های بین‌المللی باید مسوولیت‌های قانونی، انسانی و سیاسی خود برای دفع خطرات انجام چنین کاری را بر عهده بگیرند.»

یورش زمینی احتمالی صهیونیست‌ها به رفح نگرانی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است، زیرا این شهر به آخرین پناهگاه فلسطینی‌هایی تبدیل شده است که به سمت جنوب فرار می‌کنند تا از حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی در امان بمانند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه مدعی شد که ایالات متحده حملات مرتبط با یافتن اسرای صهیونیست در رفح را «راه‌اندازی یک حمله تمام‌عیار» در رفح نمی‌داند.