ماجرای توقیف هواپیما ونزوئلا چه بود؟

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به یک شرکت ونزوئلایی را توقیف کرده است که طبق ادعای آمریکا، قبلاً متعلق به یک شرکت ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران بوده است.

به گزارش آر تی، در بیانیه وزارت دادگستری ادعا شده است: وزارت دادگستری اجرای تصمیم توقیف یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ ساخت آمریکا که قبلا متعلق به شرکت هواپیمایی تحریم شده ماهان ایر و مرتبط با سپاه پاسداران است را تکمیل کرده است.

بر اساس بیانیه این وزارت آمریکایی این هواپیما از آرژانتین به فلوریدا رسید. آرژانتین پیش از این به درخواست واشنگتن در اکتبر ۲۰۲۲ این هواپیمای باری را متوقف کرده بود. همچنین دستور قضایی برای تحویل آن به آمریکا در ماه می‌ سال گذشته صادر شد.

ماجرای توقیف هواپیما ونزوئلا چه بود؟

بر اساس این بیانیه، شرکت باربری ونزوئلا EMTRASUR این هواپیما را برخلاف تحریم‌های آمریکا از شرکت ایرانی ماهان ایر خریداری کرده است. طرف آمریکایی مدعی است که علیرغم تغییر مالکیت، این هواپیما تحت فرماندهی یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ایران باقی مانده است. وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی است که این هواپیما از فوریه تا می ۲۰۲۲، برخلاف محدودیت‌های صادراتی آمریکا، بین کاراکاس، مسکو و تهران پرواز کرده است.

فدریکو وینا، قاضی فدرال آرژانتین پس از ماه‌ها تحقیقات سرانجام اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این هواپیما، خدمه آن و محموله داخل هواپیما با عملیات تروریستی وجود ندارد؛ اتهامی که در ابتدا به درخواست وزارت دادگستری آمریکا مطرح شد.