«رفح» بمب ساعتی انفجار جمعیت

 عملیات نظامی روز یکشنبه رژیم صهیونیستی ، ضعف امکانات رفح برای مقابله با هرگونه اتفاق یا پیشامد اضطراری را در این منطقه که میزبان صدها هزار آواره فلسطینی است، نشان داد. رفح در طول مدت این عملیات نظامی یک ساعته به منطقه‌ای ملتهب تبدیل شد و خدمات مختلف پزشکی به‌ویژه امداد و نجات تحت تاثیر قرار گرفت.

رفح به‌عنوان یکی از پنج استان غزه که در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه و حدفاصل استان خان‌یونس و مصر قرار دارد، پیش از جنگ با جمعیتی نزدیک به ۲۵۰ هزار تن نیز با کمبود خدمات اولیه و در راس آن خدمات پزشکی روبه‌رو بود. کمپین‌های جوانان و رسانه‌ها احداث بیمارستانی مرکزی را خواستار شدند، اما محاصره رژیم صهیونیستی علیه این منطقه که از ۱۷ سال قبل ادامه دارد، مانع آن شده و در ادامه از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) جنگ فعلی آغاز شد که بر وخامت شرایط بهداشتی و خدماتی آن افزود.

اکنون رفح در پنجمین ماه حملات مستمر رژیم صهیونیستی که در آن بیش از ۲۸ هزار فلسطینی که ۷۰ درصدشان زن و کودک بودند، شهید شدند، با تهدیدهای آن به عملیات نظامی گسترده و یورش زمینی مواجه است. با توجه به نبود خدمات و امکانات مورد نیاز برای ساکنان اصلی رفح که در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت حاضر در این شهر را تشکیل می‌دهند، خطر فاجعه‌ای انسانی، زیست‌محیطی و بهداشتی وجود دارد.

محمد ابو السعید، کارشناس مسایل جمعیتی در گفت‌وگو با سایت «العربی الجدید» اظهار کرد: شهر رفح که حدود ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و از کهن‌ترین شهرها است، بارها در طول تاریخ هدف یورش‌های مختلف قرار گرفته است. این شهر در پی امضای توافقنامه کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ به دو بخش تقسیم شد، یکی رفح فلسطین و دیگری رفح مصر و میان این دو مرزهای مصر و نوار غزه ترسیم شد. استان رفح حدود ۶۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و پنجمین استان نوار غزه با حدود ۳۶۵ کیلومتر مربع مساحت و دو میلیون جمعیت است و این خود نشان می‌دهد که این استان امکان ارائه خدمات درمانی، غذا و اسکان آوارگان را ندارد.

ابو السعید در ادامه دلیل وخامت شرایط معیشتی کل نوار غزه به خصوص شهر رفح را مساحت محدود رفح دانست و گفت: در حال حاضر سطح خدمات‌رسانی و شرایط بهداشتی و زیست‌محیطی با توجه به افزایش تعداد آواره‌ها رو به کاهش است چراکه این شهر با امکانات محدودش دو میلیون تن را در خود جای داده است.

قاسم مروان، یکی از هماهنگ‌کننده‌های مناطق غربی رفح در گفت‌وگو به «العربی الجدید» گفت: شهر رفح شاهد فعالیت‌ها و ابتکارعمل‌هایی است که خواستار احداث بیمارستانی مرکزی برای ساکنان شهر است اما از پیامدهای منفی محاصره اسرائیل علیه غزه آسیب دیدند. شرایط کنونی در رفح بسیار دشوار است، پیش از این منابع و خدمات به سختی کفاف ده‌ها هزار تن از ساکنان شهر را می‌داد و امروز نانوایی‌ها و مغازه‌ها همانند بازارها و بیمارستان‌های کوچک، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها در ارائه خدمات مطلوب به ساکنان شهر و یا آوارگان مهمان، ناتوان هستند.

این مسوول شهر رفح با اشاره به اینکه در نتیجه تداوم و تشدید جنگ، بحران روز به روز وخیم‌تر می‌شود، نسبت به طرح رژیم صهیونیستی برای یورش به رفح با توجه به شرایط دشوار موجود در این شهر از جمله اتمام مواد غذایی، نبود خدمات بهداشتی و انسانی و تجهیزات امدادرسانی و نجات و نیز نبود امکان اسکان آوارگان بیشتر هشدار داد.

در نتیجه این شرایط نامناسب، خیابان‌ها و بازارهای رفح با تراکم شدید و بی‌سابقه جمعیت مواجه است و به دلیل ناتوانی شهرداری آن در مدیریت آب و فاضلاب آن، مسیرها دچار آب‌گرفتگی شدند و این امر خطر بروز فاجعه‌ای انسانی و زیست محیطی و شیوع بیماری‌های واگیردار، پوستی و ویروسی را به دنبال دارد.

«رفح» بمب ساعتی انفجار جمعیت

مشکلات در نوار غزه به شکل تدریجی روبه‌افزایش هستند چراکه حملات رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن خانه‌ها، زیرساخت‌های شهری، مجتمع‌های مسکونی، بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی آغاز شد و اکنون گذرگاه‌ها مسدود بوده و اجازه انتقال مواد غذایی و آب و سوخت و کمک‌های انسانی که بیش از ۸۰ درصد فلسطینی‌ها به آنها وابسته بودند، داده نمی‌شود و فقر گسترش یافته و نرخ بیکاری در نوار غزه از ۶۵ درصد فراتر رفته و در میان جوانان آن به ۷۵ درصد رسیده است.