آیا پوتین بر مسند قدرت باقی می‌ماند؟

انتخابات ریاست جمهوری در روسیه از روز جمعه آغاز شده است و تا عصر یکشنبه ادامه خواهد داشت.

 

اولین روز رای گیری با مشارکت بالای مردم روسیه همراه بود. بر اساس آخرین داده‌های کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، مشارکت کلی حضوری ۳۶.۱۲ درصد بود و در برخی از مناطق از جمله دونتسک، خرسون و چوکوتکا از ۶۰ درصد هم گذشت.

در دومین روز رأی‌گیری سراسری انتخابات تا ساعت ۲۰.۱۹ به وقت محلی، ۵۷.۱۱ درصد از شهروندان روسیه آرا آنلاین و دستی خود را در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری به صندوق‌های ریخته‌اند.

انتخابات از شرقی‌ترین نقطه روسیه یعنی شبه‌جزیره کامچاتکا آغاز شده و با ۱۱ ساعت فاصله زمانی به کالینینگراد در غربی‌ترین نقطه این کشور خواهد رسید.

این انتخابات هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه است و پیش بینی کارشناسان حضور مجدد پوتین بر مسند قدرت در این کشور است.

انتخابات روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که حاشیه‌های همچون رأی‌گیری خانه به خانه در مناطق جنگی و مصاف با هکر‌هایی که سامانه‌های انتخاباتی این کشور را نشانه گرفته اند همراه بود.حمله نیرو‌های مسلح اوکراین به مناطقی از زاپروژیا، خرسون و بلگورود این روز‌ها علاوه بر بمباران، با پخش اعلامیه از هوا و هشدار به شهروندان درباره شرکت در انتخابات نیز همراه است.

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با انتخابات این کشور و حاشیه‌هایی که برخی رسانه‌های خارجی درباره این انتخابات مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: اینکه برخی نشریات مواردی را مطرح می‌کنند دلیل عمده اش آن است که شناخت دقیقی از فضای سیاسی و داخلی روسیه وجود ندارند. فضای روسیه اینطور بوده که از رئیس جمهور و فردی که شرایط کشور را مقتدرانه پیش ببرد، حمایت می‌کنند.

وی گفت: در انتخابات اکنون احزاب اصلی  روسیه فعال هستند و نمایندگان تمام احزاب حضور دارند. نکته آن است که طبق قانون اساسی روسیه اگر کسی بخواهد نامزد ریاست جمهوری شود و ثبت‌نام کند شروطی دارد.

مدبر افزود: شرط اول آن است که بتواند اگر حزب آن فرد نتوانسته باشد نماینده‌ای در دوما داشته باشد، آن داوطلب حداقل بتواند یک صد هزار امضای حمایتی جمع کند، لذا افرادی که غربی‌ها به عنوان رقبا مطرح می‌کنند شامل کسانی هستند که نتوانستند امضای لازم را برای حضور در انتخابات کسب کنند.

کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: رقبای کنونی پوتین تمامشان هم در پارلمان روسیه هستند و از احزاب مطرح روسیه هستند.  

آیا پوتین بر مسند قدرت باقی می‌ماند؟

مدبر افزود: این دوره از انتخابات روسیه برای نخستین بار است که در ۳ روز برگزار می‌شود و برای اولین بار در این انتخابات برخی اقدامات ناامن سازی توسط غربی‌ها انجام شد. برای نخستین بار به محل برگزاری انتخابات در این کشور توسط اوکراینی‌ها موشک پراکنی شده و یا در برخی حوزه‌ها افرادی برای آتش زدن صندوق‌ها اقدام کردند و بعدا اعلام کردند که از سفارت آمریکا و غربی‌ها دستور گرفته اند.

وی ادامه داد: روسیه این انتخابات را در فشار سنگینی برگزار می‌کند. چرا که مدتهاست  غرب روی افکار عمومی روسیه فشار وارد کرده تا در انتخابات اخلال ایجاد کند. اما اکنون مشارکت قابل توجه بوده و فضا هم  مشخص کننده این است که بالای ۷۵ درصد مردم روسیه در انتخابات شرکت کرده اند.  

کارشناس مسائل روسیه گفت: برنامه‌ای که پوتین برای انتخابات ارائه داده آن است که روند کنونی در حوزه سیاست داخلی و خارجی ادامه یابد.طبق آمار‌ها مردم روسیه نیز به این روند رای مثبت داده اند، برای آن که وضعیت اقتصادی روسیه با وجود تحریم‌های فراوان شرایط خوبی دارد و تورم پایینی دارند.