جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

 آمار‌های جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی حمایت قاطع واشنگتن از جنگ اسرائیل در غزه بیشتر کاهش می‌یابد.

بر اساس شاخص ادراک دموکراسی ۲۰۲۴ (Democracy Perception Index) که امروز چهارشنبه منتشر شد، توجه به آمریکا به عنوان یک قدرت در سراسر جهان، به ویژه در میان کشور‌های دارای اکثریت مسلمان، رو به کاهش است.

شاخص ادراک دموکراسی با جمع آوری آرا از میان ۶۳ هزار نفر پاسخ دهنده در ۵۳ کشور، دیدگاه نسبت به دموکراسی، ژئوپلیتیک و بازیگران قدرت جهانی را نشان می‌دهد.

پولیتیکو در ادامه می‌افزاید: وجهه بین المللی آمریکا از اوایل سال ۲۰۲۳ دچار آسیب شده و این امر به ویژه در کشور‌های مسلمان به دلیل حمایت بی قید و شرط واشنگتن از رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه به شدت افزایش یافته است.

این نشریه همچنین آورده است: در اروپا نیز شاهد روند رو به رشد کاهش محبوبیت قبلی آمریکا هستیم. براساس آمار موجود، برای نخستین بار از زمان آغاز دولت جو بایدن، بسیاری از کشور‌های اروپای غربی از جمله ایرلند، بلژیک و سوئیس دیدگاه منفی نسبت به ایالات متحده دارند.

از سوی دیگر دیدگاه مثبت نسبت به چین در آسیا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین همچنان در حال رشد است. در این میان روسیه نیز باوجود درگیر بودن با اوکراین، به نظر می‌رسد در بیشتر مناطق مورد بررسی، به استثنای اروپا، در حال ترمیم وجهه خود است.

جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

نویسنده استدلال کرده است که محبوبیت متزلزل آمریکا، همراه با بهبود وضعیت روسیه و چین، به این معنی است که دیدگاه‌ها نسبت به مسکو و پکن در اکثر کشور‌های خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا مثبت است.

به اذعان نگارنده، نگرش‌های در نظر گرفته در شاخص ادراک دموکراسی از آن نظر که می‌تواند بر توانایی دولت‌ها برای بازدارندگی یا واکنش به تجاوز دیگر قدرت‌ها تاثیر بگذارد، اهمیت بسیاری دارد. به عنوان مثال، در آلمان، نارضایتی داخلی ناشی از افزایش بهای انرژی منجر به اعتراضات و مخالفت‌هایی با محدودیت صادرات نفت روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ شد.

دیدگاه‌ها در مورد روابط اقتصادی با روسیه

آمار بدست آمده از شرکت کنندگان برای ارائه شاخص ادراک دموکراسی نشان می‌دهد که در برخی کشور‌ها نگرش نسبت به روسیه باوجود جنگ در اوکراین ملایم‌تر شده است و کشور‌های کمتری خواهان قطع ارتباط با آن هستند. به گونه‌ای که با مقایسه نتایج سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴، تعداد پاسخ‌دهندگانی که خواهان قطع روابط اقتصادی با روسیه بودند ۳۱ کشور بودند. اما اکنون این رقم ۲۳ است.

این نشریه در پایان نتیجه گیری کرده است که اگرچه آمریکا در صحنه جهانی همچنان قدرت برتر است، اما شکاف‌هایی در میان جوامع متحد اروپای غربی در حال ظهور است، آن هم در شرایطی که محبوبیت چین و روسیه در حال افزایش است.