گزارش نیوزویک از اقدام نظامی علیه ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، هفته نامه نیوزویک در گزارشی نوشت: اسرائیل و همپیمانان آن طبق ماده LI منشور سازمان ملل تنها زمانی میتوانند برای دفاع از خود به کشوری حمله کنند که آن کشور به آنها حمله کند به این مفهوم که وقوع حمله قریب الوقوع باشد.

این هفته نامه آمریکایی سپس ادامه داد که در خصوص موضوع عراق، «جرج بوش» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تلاش کرد تا دکترین «دفاع پیش‌‌دستانه» را به وجود آورد که طبق آن آمریکا حق حمله به هرکشوری را دارد که احتمالاً یک روز برای تهدید آمریکا به سلاح دست پیدا می‌کند اما این دکترین جایی در قانون بین‌الملل ندارد.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد که ایران در واقع سال آینده بمب نخواهد داشت حتی اگر غنی‌سازی اورانیوم خود را به سطح ساخت تسلیحات برساند، بنابراین حمله به ایران در سال ۲۰۱۳ به طرز وقیحانه‌ای غیرقانونی و همچنین غیرمسئولانه است.

این هفته نامه آمریکایی در حالی حمله به ایران در سال ۲۰۱۳ را مطرح کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش ضرب الاجل حمله به ایران را بهار یا اوایل تابستان سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود.

این گزارش با اشاره به استدلال آنهایی که هوای حمله به ایران را در سر دارند، تصریح کرد که حامیان اسرائیل بر این فرض و گمان هستند که این یک «حمله جراحانه» همچون حمله به «اوسیراک» تأسیسات هسته‌ای عراق است که اسرائیل در سال ۱۹۸۱ آن را بمباران کرد و تلفات کمی داشت.(حمله جراحانه در واقع یک اصطلاح نظامی به معنای حمله‌ای است که فقط به قصد از بین بردن هدف نظامی صورت می‌گیرد یعنی هیچ خسارت جانبی به اهداف غیرنظامی وارد نمی‌شود)، اما نطنز که احتمالاً یکی از اهداف هر گونه حمله خواهد بود، حدود ۵ هزار پرسنل دارد. دیگر اهداف بالقوه برای حمله در ایران حدود ۳۷۱ تن هگزافلورید اورانیوم دارد که بمباران کردن آن می‌تواند یک هاله سمی به وجود آورد و به خفه شدن هزاران نفر می‌انجامد.

این گزارش همچنین به دیگر پیامدهای حمله به ایران اشاره کرد که حمله به ایران همچنان با اقدامات تلافی‌جویانه همراه خواهد بود، موشک‌هایی از جانب حزب‌الله به اسرائیل پرتاب می‌شود، تنگه هرمز بسته می‌شود و یا به کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در آنجا حمله می‌شود و جنگ گسترده‌تری متعاقب آن رخ می‌دهد.

این هفته نامه آمریکایی ادامه داد که مسئله قابل بحثاین است که قابلیت هسته‌ای به مفهوم ارتکاب جرم با تسلیحات هسته ای نیست، ایران هیچ دعوا و جدالی با مردم یهودی ندارد و گرچه دولت ایران یک جهان بدون اسرائیل را ترسیم می‌کند، اما قصد پرتاب بمب‌ هسته‌ای به تل آویو را ندارد. دولت ایران می‌داند که اسرائیل ۲۰۰ بمب هسته‌ای دارد و برخی از آنها در زیردریایی‌های شرق مدیترانه است و ممکن است در صورت حمله ایران، این بمب‌های هسته ای به تهران پرتاب شود. تنها خطر واقعی دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای این است که دولت ایران شکست‌ناپذیر می‌شود و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در سراسر خاورمیانه دنبال می‌شود.

این گزارش در بیان گسترش تسلیحات هسته ای تصریح کرد که تکثیر سلاح هسته‌ای، حوادثهسته‌ای و دسترسی تروریست‌ها به این تسلیحات را ممکن می‌کند. واضح است که استفاده از سلاح های شیمایی، نقض قانون جنگ است و تشعشعات در زمان انتشار قادر به تشخیص نظامیان از غیرنظامیان یا اهداف نظامی از اهداف غیرنظامی و بیمارستان مدارس نیست و بنابراین آسیب ها نامتناسبی را وارد می کند و محیط زیست را تهدید می کند.

این مقاله در پایان با اشاره به خطرات گسترش یک جنگ هستهای نتیجه گیری کرد، اینکه فرزندان ما در جهانی عاری از سلاحهای هسته ای زندگی کنند به این بستگی دارد که جامعه بین الملل به اندازه کافی از وقوع یک جنگ هسته ای نگران باشند که به تدریج به توافق دست پیدا کنند و فرایند خلع سلاح را نیز کامل کنند