به گزارشافکارنیوز، رئیس جمهور این جمهوری خودمختار «ایالات متحده» را مقصر اصلی در این حادثه عنوان کرد و به خاطر کشتن مظنون ۲۶ ساله از این کشور انتقاد کرد.
رمضان قدیرف گفت هرگونه تلاش آمریکا برای ارتباط دادن میان شبه نظامیان چچن و برادران سارنایف «بی فایده» است. وی در بیانیه رسمی که به زبان روسی منتشر کرده همچنین اعلام کرد: «این دو برادر سال ها در آمریکا زندگی کرده و تمایلات و رفتارها و عقاید آنها در این کشور شکل گرفته است. بنابراین لازم است ریشه های این عملیات تروریستی شیطانی را در خود آمریکا پیدا کرد.»
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وی در ادامه افزود: تمامی جهان باید برای مبارزه با اقدامات تروریستی تلاش کنند و ما این مسئله را بهتر از هرکس دیگری می دانیم. امیدواریم که تمامی قربانیان این حادثه به زودی بهبود یابند؛ ما با آمریکایی ها در این حادثه همدردی می کنیم.
این اظهارات پس از اعلام خبر دستگیری دومین مظنون حملات تروریستی بوستون یعنی «جوهر سارنایف» ۱۹ ساله گفته شده اهل چچن است بیان می شود.
پس از چهار روز تعقیب و گریز و بسیج تمام آژانس های اطلاعاتی آمریکا، پلیس این کشور جمعه شب اعلام کرد ساعاتی پس از به قتل رساندن «تیمورلنگ سارنایف» مظنون ۲۶ ساله چچنی موفق به دستگیری «جوهر سارنایف» برادر ۱۹ ساله وی شده است.
انتشار این خبر برای آمریکایی ها به خصوص ساکنان شهر بوستون که حدود یک هفته در بسته ترین و سنگینترین فضای امنیتی زندگی کرده بودند، موجی از شادی به همراه داشت.
آنطور که رسانه های آمریکایی نوشته اند، عملیات تعقیب و گریز برای دستگیری برادر کوچکتر پس از گزارش های مردمی به نتیجه رسید در غیر این صورت چه بسا پلیس به این زودی ها موفق به دستگیری وی نمی شد. به گفته پلیس آمریکا «جوهر» در حیاط یک خانه و داخل یک قایق در حالی که به شدت مجروح شده بود دستگیر شد. پلیس برای دستگیری وی از نارنجک استفاده کرد. سرتاسر آمریکا، لندن، پاریس و حتی توکیو پس از انفجارهای تروریستی روز دوشنبه بوستون که سه کشته و ۱۷۶ مجروح برجای گذاشت در حال آماده باش قرار داشت. اوضاع در شهر بوستون به جایی رسید که هیچ فردی نه اجازه ورود و نه اجازه خروج از شهر را نداشت و مردم مجبور به ماندن در خانه هایشان بودند.
پدر برادران سارنایف در مصاحبه ای از منزل خود در روسیه بر بی گناهی فرزندانش تاکید کرده و گفت که باور نمی کند پسرانش عامل بمب گذاری باشند وی تاکید کرد: آنها نمی توانند هیچ گاه چنین اقدامی انجام دهند هرگز، هرگز، هرگز،
مادر این مظنونان هم تاکید دارد که پسرانش ۱۰۰ درصد بی گناه هستند و تمام این جریانات ساخته «آف. بی. آی» است. تیمور لنگ ۲۶ ساله از سوی پلیس فدرال آمریکا تحت نظر بوده است. اگر مسئله ای بود پسرانم به من می گفتند، آنها بی گناه هستند.»
سارنایف پدر گفت که اگر فرزند دومش نیز بمیرد، یقین حاصل می کند که تمامی این جریانات ساختگی است و باید پلیس را سرزنش کرد.
وی می گوید که پس از انفجارهای ماراتن بوستون با فرزندانش تلفنی صحبت کرده و آنها گفته اند که همه چیز خوب است.
طبق گزارش های منتشر شده «جوهر» برادر کوچکتر متولد قرقیزستان است و گواهینامه، رانندگی ماساچوست را دارد. برادر وی نیز متولد روسیه است. خانواده «سارنایف» سال ۲۰۰۲ وارد آمریکا شده و این دو برادر در سال ۲۰۰۷ تابعیت دائمی آمریکا را گرفتند. هنوز انگیزه واقعی این دو مظنون از انجام عملیات تروریستی مشخص نشده است.
واکنش اوباما
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا جمعه شب از تلاش هاي نيروهاي امنيتي براي دستگيري مظنون تشكر كرد و گفت: تحقيقات همچنان در اين زمينه ادامه خواهد داشت.باراك اوباما در سخنانش تاكيد كرد كه آمريكا كشوري با تنوع نژادي زياد است و گفت: نبايد با عجله درباره مليت هاي مختلف تصميم گيري كرد.