بعثی‌ها پشت پرده حوادثاخیر عراق

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری صوت العراق اظهار کرد: تحولات سریعی که در عراق شاهدیم، چیزی جز ادامه عملیات تروریستی نیست که حزب بعثپس از سرنگونی صدام در سکوت طراحی کرده و با نام‌های مستعار به اجرا در آورده است.

به عبارت بهتر از زمان سرنگونی رژیم صدام در عراق تا کنون، بعثی‌ها هیچ یک از عملیات تروریستی علیه مردم عراق را به نام حزب بعثانجام نداده بلکه در تمام این عملیات از نام‌های مستعار اسلامی مانند گروه جند الاسلام، جیش محمد و ارتش نقشبندیه و اخیرا نیز داعش استفاده کرده‌اند.

گرچه برخی رسانه‌های غربی از داعش تحت عنوان شاخه‌ای از القاعده نام برده و بر این باورند که داعش در واقع بخشی از القاعده است، اما این تصور اشتباه است زیرا داعش زیر مجموعه القاعده نیست بلکه متحد آن به شمار می‌آید.

حزب منحله بعث، مافیای مخفی

حزب بعثدر تغییر سیاست‌های خود مهارت خاصی دارد و قادر است با توجه به روند تحولات و شرایط حاکم با گروه‌هایی که کاملا با ایدئولوژی آن متفاوت هستند، متحد شود از همین رو در دهه هفتاد با کمونیست‌ها هم پیمان شدند و پس از سرنگونی رژیم صدام نیز باقی ماندگان حزب بعثبه ائتلاف با گروه وهابی القاعده رو آوردند.

حزب بعثمشخصات معمول و معروف حزب سیاسی را نداشته و نمی توان آن را حزبی سیاسی دانست، بلکه در واقع بعثی‌ها، گروهک مافیایی مخفیانه‌ای هستند که به شکل غیر قانونی از جمله توطئه و طراحی کودتاهای نظامی و نیز با حمایت سازمان‌های اطلاعاتی خارجی به قدرت رسیدند، آن هم در زمانی که صحنه بین‌المللی شرایط پیچیده‌ای مانند جنگ سرد را تجربه می‌کرد.

بعثی‌ها برای حفظ قدرت خود به هر راهی متوسل شده و از زیر پا گذاشتن اصول انسانی و اخلاقی ابائی نداشتند و اکنون نیز گرچه مدعی سکولاریسم هستند اما شعله‌ور کردن جنگ مذهبی در عراق و تحریک اهل تسنن را محور تحرکات خود قرار داده‌اند، به این امید که بار دیگر قدرت را در عراق در دست بگیرند.

بعثی‌ها در تلاش برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود توانستند رضایت طیف گسترده‌ای از سیاستمداران اهل تسنن را جلب کنند به ویژه اینکه بیشتر این سیاستمداران در گذشته از اعضای حزب بعثبودند و اکنون نیز بعثی باقی مانده‌اند.

سوء استفاده بعثی ها از طرح آشتی و شراکت ملی

به هر حال بعثی‌ها توانستند با استفاده از طرح موسوم به آشتی و شراکت ملی در هرم قدرت عراق، نفوذ کرده و آن را از درون تضعیف کنند و در این خصوص چه مثالی روشن از اقدامات فراکسیون العراقیه به رهبری ایاد علاوی که خود قبلا بعثی بود. اما فراکسیون العراقیه متشکل از گروه‌های سیاسی سنی مذهب متعددی است که علاوی که خود شیعه مذهب است، رهبری آن را در دست دارد تا به این ترتیب بر سکولار بودن این فراکسیون و رویکردهای تحریک آمیز آن سرپوش گذاشته شود.

نقش برادران النجیفی در تسلیم موصل به داعش

در خصوص نحوه تسلط داعشی ها بر موصل باید اندکی به عقب بازگشته تا نقش برادران النجیفی در این خصوص بیش از پیش روشن شود.
اسامه النجیفی رئیس فراکسیون سیاسی متحدون است که قبلا بخشی از فراکسیون العراقیه بود و برادر او اثیل النجیفی نیز استاندار نینوا است.
همه می دانند که اسامه النجیفی با سوء استفاده از پست خود به عنوان رئیس پارلمان عراق، از صدور برخی قوانین از جمله قانون بودجه جلوگیری کرد با این هدف که دولت نوری مالکی را فلج کند.

اسامه همچنین از اجرای برخی تصمیمات قوه قضائیه مبنی بر رفع مصونیت پارلمانی از ۱۷ نفر از نمایندگان پارلمان که به اقدامات تروریستی و فساد متهم شده بودند، جلوگیری کرد.
اما نقش ۲۲ نفر از اعضای فراکسیون متحدون در دفاع از داعش و اقدمات جنایت‌آمیز آنان در استان الرمادی بر کسی پوشیده نیست زیرا آنان دراعتراض به اعزام نیروهای مسلح به فلوجه و رمادی برای حمایت از ساکنان بی گناه این مناطق در برابر حملات تروریست‌های داعش و القاعده به طور دسته جمعی از پارلمان استعفا دادند.
همچنین دو برادر النجیفی و نمایندگانی که در متحدون عضویت داشتند از نوری مالکی، نخست وزیر عراق خواستند نیروهای مسلح را از موصل، رمادی و فلوجه خارج کند تا به این ترتیب زمینه ورود آسان و بدون درگیری داعشی‌ها به این شهرها فراهم شود.

اکنون در حالی شاهد حملات وحشیانه داعشی‌ها در عراق هستیم که تا چندی پیش نیز تمام رهبران العراقیه حضور تروریست‌های داعش در این کشور را منکر شده و حتی حضور تروریست‌ها در استان‌های شمال غربی عراق را رد می‌کردند.
رهبران العراقیه حتی مدعی شدند آنچه در این مناطق جریان دارد، انتفاضه مردمی است که اهل تسنن در اعتراض به ظلم و به حاشیه رانده شدن از سوی دولت مالکی، به راه انداخته‌اند.
عجیب اینکه پس از آنکه اثیل النجیفی خروج ارتش عراق از موصل را خواستار شده و آن را به داعشی‌ها تحویل داد، اسامه برادر او نیز تحقیق در مورد بحران نینوا و بازجویی از فرماندهان نظامی که در این خصوص کوتاهی کردند، خواستار شد و این بار به جای اعتراض به حضور نیروهای ارتش، درخواست اعزام آنان به موصل برای نجات این شهر از چنگ تروریست‌ها را مطرح کرد!!

ایستادگی در مقابل رای ملت

به هر حال اکنون طایفه‌گرایی درموصل بیش از پیش علنی شده است تا جایی که ناجح المیزان که خود را شیخ ییک از قبایل موصل و از مخالفان مالکی می‌داند و مشاور اسامه النجیفی است اعلام کرد که حکومت متعلق به اهل تسنن است نه شیعه و تا زمانی که قدرت را در اختیار نگیریم، ما ساکت نمی‌نشینیم.
وی در تایید این اظهارات افزود: این اهل تسنن بودند که در طول قرن‌های گذشته قدرت را در دست داشتند بنابراین ما اکنون اجازه نمی‌دهیم که یک شیعه به نخست وزیری عراق برسد.
پرواضح است که این اظهارات به معنی مخالفت با روند دمکراسی و نپذیرفتن نتایج انتخابات است.
از سوی دیگر این اظهارات که به طور علنی و بدون پرده پوشی ایراد شد، دروغین بودن تمام ادعاها مبنی بر اینکه اقدامات دولت مالکی در راستای به حاشیه راندن اهل تسنن درشهرهای غربی عراق و ظلم در حق آنان موجب بروز ناآرامی و اعتراض‌ها در این مناطق شد، روشن می‌کند، زیرا واقعیت این است که آنان با حضور یک شیعه یا یک عرب غیر سنی در قدرت و به عبارت بهتر در پست نخست‌وزیری، مخالفت می کنند.

اکنون روند تحولات در عرق کاملا روشن کرده است که بیشتر حکومت های منطقه‌ای در استان‌های سنی‌نشین با بازماندگان بعث(داعش) ارتباط داشته و بنابر انگیزه‌های طایفه‌ای و ایدئولوژیک حزب بعثنمی توانند شاهد تحقق دمکراسی بوده و نتایج انتخابات را بپذیرند.

بنابراین روشن است که رخدادهای دوشنبه گذشته در موصل و به عبارت بهتر اشغال این شهر بدست داعش، در واقع اوج توطئه و اجرای نقشه ای بود که گروه‌های مختلف از جمله ترکیه و عربستان و نیز قطر آن را طراحی کرده بودند و در نهایت به تسلیم استان نینوا به داعشی‌ها منتهی شد و به این ترتیب نینوا و فرودگاه و انبار سلاح و بیش از ۵۰۰ ملیارد دینار موجودی بانک این شهر، در اختیار تروریست‌ها قرار گرفت.

اما ادعای اینکه اثیل النجیفی با عدهای از محافظان خود از عراق گریخته چیزی جز نمایشنامهای نیست که از سر ناامیدی طراحی شده است.