هدیه یک میلیارد دلاری عربستان به لبنان!

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «السفیر» به نقل از منابع آگاه نوشت: آمریکایی موفق شدند قراردادی به ارزش نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار امضا کنند. این قرارداد در چهارچوب هدیه یک میلیارد دلاری عربستان به لبنان و به منظور تجهیز ارتش این کشور صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، طی مدت اخیر هیئت‌های آمریکایی چند بار به بیروت سفر کرده و علاوه بر امضای قرارداد نظامی به ارزش نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار با «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل، سئوالاتی درباره نحوه مشارکت لبنان در نبرد علیه داعش مطرح کردند.

بر اساس قرارداد بین بیروت و واشنگتن، آمریکا دو فروند هواپیمای نظامی «سیسنا» با مهمات آن از جمله موشک‌های «هیلفایر»(از یک هواپیما و ۹ موشک در عرسال استفاده شد)، یک جنگنده یا بیشتر از نوع «امپرایر ای‌. ام. بی توکانو» و موشک‌های هجومی به اهداف زمینی از ارتفاع بسیار بلند و همچنین بالگردهای انتقال سربازان و.. در اختیار ارتش لبنان قرار می‌دهد. ارتش لبنان همچنین خواسته‌های دیگری از جمله دوربین‌های دید در شب، ‌ خمپاره، موشک ضد زره و تیربارهای متوسط و.. درخواست کرده است.

این گزارش حاکی است که سفارت آمریکا در بیروت به برخی شخصیت‌های سیاسی و امنیتی اعلام کرده است که واشنگتن بیش از هر زمان دیگری برای آرامش و امنیت لبنان اهمیت قائل است. آمریکا ایستادگی در کنار بیروت در مبارزه‌اش علیه تروریسم، را وظیفه خود می‌داند. واشنگتن عزم خود را برای تجهیز ارتش لبنان به اسلحه و مهمات برای جنگ علیه تروریسم، جزم کرده است.. ممکن است محموله‌های سلاح آمریکایی دیگری در آینده به لبنان ارسال شوند. روز گذشته آخرین محموله جدیدی از سلاح‌های آمریکایی به طرف لبنانی تحویل داده شد.

از طرفی «دیوید هیل» سفیر آمریکا در بیروت جمعه گذشته(دیروز) با صدور بیانیه‌ای از تحویل موشک‌‌های آمریکایی هیلفایر به ارتش لبنان خبر داد و وعده داد که هواپیماهای نظامی سبک نیز در اختیار ارتش این کشور قرار خواهد گرفت.

وی پس از دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان تاکید کرد که طی دو هفته گذشته چند محموله سلاح فوری از آمریکا به لبنان ارسال شده است.